פלר: "ישראל היא אחד מעשרת השווקים הזולים בעולם"

מנהל ההשקעות הראשי של UBS Wealth Management ישראל אופטימי, אך לא מתעלם מהמהמורות בשווקים: "הכיוון הכולל הוא חיובי, אבל בדרך יכולים להיות כיסים של חוסר-ודאות"

"השוק המקומי הוא אחד מעשרת השווקים הזולים בעולם. בשנת 2011, בדומה למגמה שנרשמה בכל העולם, השוק בישראל ירד. עם זאת, גורמים חיצוניים ופנימיים הובילו לכך שבשנה שעברה, בזמן שכל השווקים נהנו מעליות שערים, בישראל נרשם תיקון חלקי בלבד. עיוותים נסגרים, כך שאני מאמין שבסופו של דבר נדביק את הפער". כך אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של UBS Wealth Management ישראל.

פלר הצטרף לשלוחה המקומית של בנק ההשקעות השוויצרי לפני כשנתיים, במטרה להקים את פעילות ההשקעות ב-Wealth Management (ניהול תיקים ללקוחות אמידים) בישראל.

ההחלטה להקים את הפעילות התקבלה לאחר שב-UBS העולמי סימנו את ישראל כיעד אסטרטגי. "בבנק עשו בדיקה מקיפה שכללה, בין היתר, את היקף הנכסים של הציבור וקצב צבירת העושר החדש. בסופה הם סימנו את ישראל, ברזיל ומקסיקו כשלושת השווקים בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר". כיום עומד סך הנכסים המנוהלים והמיועצים של UBS ישראל על יותר ממיליארד שקל.

רגולציה? יתרון

למרבה ההפתעה, בזמן שלא מעט גורמים בשוק המקומי סבורים, כי ישראל סובלת מעודף רגולציה, בבנק השוויצרי ראו בכך יתרון. "בדומה למשקיעים זרים נוספים, ב-UBS מחפשים את הוודאות שיוצרת הרגולציה. הבנק פועל לפי סטנדרטים וכללים מוקפדים מאוד, ובהיבט הזה הרגולציה מהווה עבורם יתרון. ככל שהמשק מפוקח ומבוקר, כך יותר קל להם לפעול בו".

לדברי פלר, "אם ישראל עדיין הייתה נכללת היום במדד השווקים המתפתחים, הבורסה הייתה גבוהה ב-10%. המעבר להגדרה של 'שוק מפותח' הוביל לירידה בקצב העליות, שעד אז נהנו ממומנטום חזק".

למרות זאת, הוא מפגין כאמור אופטימיות, ומסביר מדוע הבורסה הישראלית אטרקטיבית. "צריך לזכור שלצד העובדה שהוא לא יקר, השוק המקומי גם מעניק פיזור מגזרי. לדעתי, מדד המעו"ף לא בהכרח מייצג את הביצועים של שוק ההון, כי יש שונות גדולה מאוד בינו לבין ת"א 75 והיתר. הסיבה לכך היא ההרכב של ת"א- 25 , שבו מניות ספציפיות משפיעות על המדד כולו. יתר המניות עדיין נסחרות בזול".

מפקדונות לנכסים בסיכון גבוה יותר

לדברי פלר, ברגע שהמשקיעים המוסדיים יסיימו את תהליך ההקצאה (אלוקציה) בין ישראל לחו"ל, נתחיל לראות שיפור. בנוסף, הוא מאמין שלאחר שתוסר אי-הוודאות מהנושא התקציבי, נראה משקיעים שמוכנים להגדיל את היקף החשיפה שלהם לשוק המקומי. עד אז ב-UBS מעדיפים בחירה פרטנית של השקעות (סטוק פיקינג) על פני הגישה המגזרית, וממליצים, בין היתר, על מניות חברת התקשורת בזק , קבוצת דלק וחברת האנרגיה רציו . בין המדדים השונים פלר מעדיף את ת"א 75.

האופטימיות של פלר נכונה גם באשר לשווקים מעבר לים. "השאלה המרכזית שמשקיע גלובלי צריך לשאול את עצמו, היא האם הצמיחה בעולם מתאוששת, והאם היא תמשיך להתאושש בשנים הקרובות. מאחר שהתשובה חיובית, צריך לבחון את ההשקעות בראייה מחזורית, כלומר הגדלת החשיפה למניות ואג"ח קונצרניות".

לדבריו, הצמיחה בעולם תוביל את המשקיעים לעבור מפיקדונות לנכסים בסיכון גבוה יותר: "הכיוון הכולל הוא חיובי, אבל בדרך יכולים להיות כיסים של חוסר-ודאות. אמנם חלק ממנו הוסר, אבל במקביל השוק תרגם את זה לעליות. בכל מקרה, צריך להסתכל על הכיוון הכולל של הכלכלה, והוא טוב. לשמחתי, המשקיעים למדו את הלקח משנת 2008 וכיום אין מימושים כבדים".

ב-UBS ממשיכים להמליץ על חשיפה לארה"ב, תוך מתן משקל יתר למגזרי הטכנולוגיה והתעשייה. "בטווח הבינוני אנחנו ממליצים על מגזר חברות הכרייה, שצפוי להציג את השיפור המשמעותי ביותר", אומר פלר.

במקביל, הוא מזהה פוטנציאל בשווקים מתעוררים כגון סין, ברזיל, רוסיה ודרום קוריאה. "אנו ממליצים על מגזר הבריאות, בשל מגמת הזדקנות האוכלוסייה באירופה, יפן ואפילו סין, ועל מגזר הצריכה המחזורית, בשל השפעת השינויים בהרגלי הצריכה בשווקים המתעוררים".

מאידך, ב-UBS מעניקים משקל חסר למגזרי התקשורת והתשתיות בארה"ב ובכלל.

פלר מספר, כי אסטרטגיית ההשקעות של יחידת ה-Wealth Management נבנתה במטרה להעניק ללקוח תמונה כוללת של ההשקעות שלו בארץ ובחו"ל באמצעות איש קשר אחד. הרכב תיק ההשקעות המומלץ ללקוח חדש בבנק, כולל חשיפה גבוהה יחסית לחו"ל - 50% מהאפיק המנייתי ו-30% מאיגרות החוב, ולדברי פלר הדבר "מעלה את הצורך במתן פתרון הוליסטי". תהליך הסטת הכספים לחו"ל יימשך, לדבריו, אולם השוק המקומי ימשיך לתפוס נתח משמעותי בתיקי ההשקעות.

לסיום, עם כל הכבוד לסטנדרטים השוויצריים ולמומחיות בשוקי חו"ל, קשה לא לתהות מהו הערך המוסף של גוף זר בניהול השקעות בישראל בהשוואה לגופים מקומיים.

"קודם כל, בניגוד לגופים אחרים שפועלים פה, לנו אין ניגוד עניינים - אנחנו לא מנהלים קרנות נאמנות, ואין לנו גמל ונוסטרו, כך שאנחנו חופשיים להשקיע בכל נייר שנרצה", מסביר פלר. "שנית, הצוות שלנו, שמונה 8 אנשים, מורכב מעובדים ישראלים, שבחרנו בקפידה, כך שלצד ההבנה בשוק הגלובלי, בהחלט יש לנו מה להציע גם מבחינת השוק המקומי".