דירוג "גלובס" ו-S&P-מעלות: מנהלי ההשקעות המצטיינים

במקום הראשון בקופות הגמל: ילין לפידות ואלטשולר שחם ■ בקרנות הנאמנות: אלטשולר, מגדל שוקי הון ומיטב ■ בקרנות הפנסיה: כלל ביטוח ■ בפוליסות המשתתפות ברווחים: מגדל ואליהו ■ הדירוג: לפי הביצועים ב-5 השנים האחרונות

התחרות העזה על כספו של המשקיע הישראלי הובילה לשינויים רבים בענף קרנות הנאמנות. קרוב ל-180 מיליארד שקל מנוהלים כיום בכ-1,200 קרנות נאמנות, אשר מחולקות למגוון קטגוריות, בהתאם למדיניות ההשקעה שלהן. ההערכות הן שהענף מרכז את רוב החיסכון של המשקיעים הפרטיים בישראל, לטווח הקצר ולטווח הבינוני.

מי שאחראים לרוב הפעילות בקרנות הנאמנות - והעובדה הזו לא השתנתה - הם יועצי ההשקעות בבנקים. היועצים מהווים כיום את זרוע ההפצה היחידה של הקרנות בארץ. כיצד הם עושים זאת? בעיקר בעזרת מערכות דירוג שמתבססות על פרמטרים כמותיים כמו תשואה ודמי ניהול. במקביל, היועצים מעניקים משקל רב לביצועי הקרנות בשנה האחרונה. פרמטרים שאינם נלקחים בחשבון - למרות שהם לא פחות מהותיים - הינם זהות מנהל הקרן, הוותק בשוק ההון בכלל וכמנהל הקרן המומלצת בפרט, וכן ביצועים בעבר. למעשה, רק משקיעים מעטים יודעים מיהם מנהלי ההשקעות שחתומים על ההצלחות של הקרנות, כמו גם הכישלונות.

דירוג "גלובס"-מעלות מדרג את המנהלים המובילים בכל אחד מבתי ההשקעות וחושף את האחראים להצלחות בקרנות הנאמנות, בקטגוריות השונות. בדירוג נלקחות בחשבון קרנות שמלבד להכות את המדדים, מפצות גם על התנודתיות ועל הסיכון. במקביל, הדירוג מציג רק את המנהלים שמצליחים לנהל קרנות שמובילות את הקבוצה אליה הן משתייכות במשך חמש שנים, בעקביות, במקביל להענקת תשואה עודפת על פני הממוצע בקטגוריה (אלפא חיובית). בדירוג מצוינת גם הקרן הטובה ביותר של כל מנהל.

אז מיהם המנהלים המובילים בענף קרנות הנאמנות? בראש קטגוריית קרנות אג"ח בארץ כללי נמצא אלטשולר שחם, בית ההשקעות שבבעלות ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם. אלטשולר, מנהל השקעות ותיק ומנוסה, מנהל חמש קרנות בקטגוריה, אשר חלקן מנוהלות יחד עם מנהלי ההשקעות גלעד ואליק ורונן ברקוביץ'. במקום השני בקטגוריה נמצא גבריאל טבדי מבית ההשקעות אלומות ספרינט. טבדי מעורב בניהול 12 קרנות בקטגוריה. רק ברבע מתוך הקרנות, הוא מעורב יותר מאשר שלוש שנים.

בקטגוריית אג"ח מדינה בארץ, התמונה הפוכה. גבריאל טבדי מאלומות ספרינט ממוקם בראש הדירוג, כאשר הוא מנהל שלוש קרנות בקטגוריה, כולן למעלה משלוש שנים. במקום השני בקטגוריה, נמצאת לאה פרמינגר מאלטשולר שחם. פרמינגר מנהלת מאז שנת שנת 2007 קרן אחת (אלטשולר שחם 1A אג"ח מדינה 10), יחד עם הבוס גילעד אלטשולר.

את קטגוריית אג"ח בארץ שקליות מובילות הקרנות של מגדל. יעקב וינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות, שבראשו עומד רונן טורם, מנהל יחד עם רונן קפילוטו ארבע קרנות בקטגוריה, כאשר בכולן עומד הוותק על יותר משלוש שנים. הקרן הטובה ביותר, "אפיקים שיא", נמצאת במקום הראשון במשך חמש שנים (להוציא את השנה האחרונה, שבה דורגה במקום השלישי). במקום השני בקטגוריה זו מדורגת שירי בן שך מאקסלנס, בית ההשקעות בניהולו של עוזי דנינו, שמנהלת בה שתי קרנות בלבד, רק אחת מהן לאורך תקופה של למעלה משלוש שנים.

גילעד אלטשולר חוזר לראש הדירוג בקטגוריית האג"ח הקונצרניות. אלטשולר מנהל יחד רונן ברקוביץ' ארבע קרנות בקטגוריה, אולם האחרון אינו מעורב בניהולן תקופה ארוכה. הקרן "אלטשולר שחם 0B ! אג"ח חברות ללא מניות" מנוהלת על ידי גילעד אלטשולר מזה כשלוש שנים, והיא מדורגת במקומות הראשונים בכל אחת מהבדיקות שנעשו בתקופה של עד חמש שנים. במקום השני נמצא שי שמש מהדס ארזים, בית ההשקעות שמנוהל על ידי רמי דרור, שמנהל שתי קרנות בקטגוריה. עם זאת, רק "הדס ארזים 00 אג"ח בנקים פיננסים ללא מניות" מנוהלת על ידי שמש למעלה משלוש שנים.

ומה באשר למנהלים של הקרנות המנייתיות והגמישות? את דירוג קרנות הנאמנות המנייתיות מובילים אורי קרן וירון גולומב מבית ההשקעות ילין לפידות, שהוקם ומנוהל על ידי דב ילין ויאיר לפידות. קרן וגולומב מנהלים יחד שלוש קרנות בקטגוריה, כאשר שתיים מהן מנוהלות על ידם למעלה משלוש שנים. הקרן "ילין לפידות 4B יתר" בולטת בדירוג, והיא שומרת על המקומות הראשונים בכל הבדיקות שנעשו. מי שנמצא במקום הבא בדירוג הוא שמוליק קשת מכלל פיננסים, בית ההשקעות בניהולו של יורם נווה שמכר לפני כחודש את פעילות קרנות הנאמנות שלו להראל. קשת מנהל שלוש קרנות בקטגוריה, שתיים מהן הוא מנהל למעלה משלוש שנים.

בקטגוריית הקרנות הגמישות מדורגים שני מנהלים ותיקים במיוחד. בראש הדירוג נמצא שי עסיס ממיטב, עם הקרן "מיטב 4D גמישה". עסיס מנהל שתי קרנות בקטגוריה, אחת מהן במשך תקופה של למעלה משמונה שנים. בית ההשקעות מיטב, נזכיר, צפוי להתמזג בתקופה הקרובה עם דש איפקס, הליך אשר יכלול גם את איחודן של חברות הקרנות. במקום השני בקטגוריה ממוקם עדי גוברמן מכלל פיננסים. גוברמן מנהל שלוש קרנות בקטגוריה, כאשר שתיים מהן מנוהלות על ידו קרוב לעשור.

*** הדירוג המלא - קופות הגמל, קרנות הפנסיה והפוליסות המשתתפות ברווחים - במגזין moneytime