בפעם השנייה ברציפות: אי.בי.אי הוא הברוקר הטוב ביותר

הגוף הוותיק זכה גם השנה במקום הראשון בסקר שערך "גלובס" בקרב עשרות חברות וגופים מוסדיים, אשר דירגו את חדרי המסחר של בתי ההשקעות והבנקים

אי.בי.אי ברוקראז' הוא שוב הברוקר המועדף בישראל, כך לפי סקר הברוקראז' שעורך "גלובס" זו השנה השנייה. שנת 2012 הייתה שנה קשה לבתי ההשקעות, שנאלצו להתמודד עם ירידה ברווחים, אך הכוחות הבולטים בענף שמרו על כוחם.

הקיטון ברווחים אינו מהווה הפתעה, משום שמדובר במגמה שהחלה ב-2010. התחרות המתמשכת עם הבנקים, במקביל לירידה במחזורי המסחר, הובילו גם להמשך שחיקה בהכנסות. בתי ההשקעות הגיבו בהתאם - חלקם צמצמו, וקצתם אף מכרו נתח מפעילותם. הראל פיננסים, למשל, מכר את חבר הבורסה שלו לאי אונליין, וכלל פיננסים העמיד את חבר הבורסה שלו על המדף.

מסקר הברוקראז' של "גלובס" (ראו מסגרת לגבי המתודולוגיה) עולה כאמור כי המנצח הגדול הוא אי.בי.אי ברוקראז', בניהולו של ג'וליאן אסוס אשר זכה ל-60% מהקולות של הלקוחות והמתחרים.

אי.בי.אי ברוקראז', שהוקם כבר בשנת 1973, הוא אחד הגופים הוותיקים בשוק ההון המקומי. המשתתפים בסקר הרעיפו עליו - גם הפעם - שבחים, בעיקר בכל הנוגע למקצועיותו. "גוף מקצועי, בעל תודעת שירות גבוהה, המתמחה בנישות מסחר ובהפצות אג"ח", נאמר עליו. משתתפים אחרים בחרו לציין את היוזמה שמגלים באי.בי.אי לגבי עסקאות רלוונטיות, ואת האמינות שמפגינים סוחריו.

בניגוד לברוקרים אחרים, באי.בי.אי מהווה תחום הברוקראז' עסק מרכזי בליבת העסקים של הבית. "ברוקראז' זה משהו שאתה בונה על פני שנים", אומר אסוס, "אם העסק הזה לא מספיק גדול, קשה להרוויח ממנו".

גוליאן אסוס אי.בי.אי ברוקראז' / צילום: אייל יצהר
 גוליאן אסוס אי.בי.אי ברוקראז' / צילום: אייל יצהר

במקום השני נמצא דש ברוקראז', שבראשותו עומד רון סירני, אשר שומר גם הוא על מקומו בדירוג. הפעם הוא אף צמצם את הפער מול אי.בי.אי ל-5% בלבד (לעומת 8% בסקר הקודם), כאשר הצליח להשיג 55% מקולות המשתתפים בסקר. בין הנימוקים לבחירתו מציינים המשתתפים לחיוב את אנשי הקשר המקצועיים והזמינים בבית ההשקעות, "הם מכירים את צורכי הלקוח, ולא פונים עם עסקאות לא טובות רק כדי לייצר פעילות".

נציין, כי דש ברוקראז' הוא גוף צעיר בשוק ההון המקומי. הוא הוקם לפני כשלוש שנים בלבד, ועומד בימים אלו במרכז מיזוג בתי ההשקעות דש ומיטב. מעניין יהיה לראות האם יצליח לשמור על מיקומו הגבוה, לאור אי-הוודאות שמאפיינת לרוב תהליכי מיזוג.

רון סירני , דש ברוקראז / צילום: איל יצהר
 רון סירני , דש ברוקראז / צילום: איל יצהר

את השלישייה הפותחת משלים בית ההשקעות לידר שוקי הון, בניהולו של שגיא פוזנרסון, עם 47% מהקולות. בין נימוקי הבחירה ציינו המשתתפים, כי אנשיו הם "סוחרים מקצועיים עם תעריפים תחרותיים, ובעלי יכולת הפצת חבילות, בעיקר במניות".

שי בן יקר ואלון גלזר לידר שוקי הון / צילום: איל יצהר
 שי בן יקר ואלון גלזר לידר שוקי הון / צילום: איל יצהר

*** הכתבה המלאה - במגזין moneytime