ביהמ"ש דחה את בקשת זיסר להסדר נושים באלביט הדמיה

מוטי זיסר טוען: בנק הפועלים סיכל מהלך למכירת מניות לאקסלנס תמורת 110 מיליון שקל - כך עולה ממכתבים בין זיסר לבנק הנחשפים ב"גלובס" ■ בנק הפועלים: "מכירת מניות אלביט הדמיה הייתה פורעת רק 2% מהחוב"

הסדרי חוב בין בנקים לאנשי עסקים נסגרים לרוב בחדרי-חדרים, רחוק מעיני הציבור. החתול השחור שעבר בין בנק הפועלים למוטי זיסר מהווה תקדים בכל הקשור לפומביות היחסים העכורים בין ראשי הבנק - המנכ"ל ציון קינן וראש החטיבה העסקית שמעון גל - לבין איש העסקים, שחובו הפרטי לבנק מגיע לכ-1 מיליארד שקל.

מכתבים שנשלחו בימים האחרונים בין הצדדים, ונחשפים ב"גלובס", מלמדים כי ביום שני שעבר שלח הפועלים, באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט ותומר ויסמן, מכתב לזיסר, ובו הוא נדרש לפירעון מיידי של החוב.

במכתב נטען כי "זה מספר שנים מפרות אירופה ישראל ומרכזי שליטה (החברות הפרטיות של זיסר, א' ש') פעם אחר פעם את התחייבויותיהן כלפי הבנק... לחברות ניתנו ארכות רבות מספור למילוי התחייבויותיהן, אך הן כשלו בכך לאורך כל הדרך".

"מנסים לגרור לחדלות פירעון"

ביום רביעי השיב זיסר, באמצעות עו"ד שלום גולדבלט: "מרשתי מבקשת להביע את תדהמתה על האופן שבו הבנק מבקש לנהל את ענייניו מולה על פני העיתונות היומית... מרשתי איננה מפרה ולא הפרה את ההסכם עם מרשך... לא ברורה התנגדותו הנחרצת של הבנק ורצונו להביא למהלך חד-צדדי של כינוס נכסים, שיסכל את ההסדר המקנה מניות ואופציות שיעמדו לטובת פירעון והבטחת חובו.

"הוצאת זיסר מניהול אלביט הדמיה ייתר את הצעת מחזיקי האג"ח להסדר חוב ויביא לדילול בעלי המניות באלביט לחלוטין... מרשתי פונה למרשך על מנת שישקול היטב את פעולותיו וצדדיו בטרם יהיה מאוחר מדי. מהלך בלתי אחראי של מרשך יביא לסיכול סיכויי מרשתי לקבל את הסדר הנושים".

ביום חמישי שלח זיסר מכתב נוסף, ובו טען כי בנק הפועלים סיכל מהלך למכירת מניות לבית ההשקעות אקסלנס תמורת 110 מיליון שקל. "יצא המרצע מן השק - מרשך אינו מעוניין בפירעון החובות, אלא מחפש כל בדל של טענה כדי להיתלות בו על מנת לגרור את מרשתי להליכי חדלות פירעון".

באותו יום השיב הבנק לזיסר: "הסיבה להעמדת חובות מרשתך לפירעון מיידי היא הפרת התחייבויות מרשתך לפירעון חובותיה לבנק במלואם ובמועדם... מצבה של אלביט הדמיה בכי רע, ובחודשים האחרונים אף חלה הידרדרות חמורה במצבה... בקשתכם למכירת מניות אלביט הדמיה אין בה אלא לפרוע 2% מהחוב לבנק".

על כך השיב זיסר לבנק: "מרשתי נדהמה מדברי-הבלע שנכתבו, כמו גם מאי-הדיוקים... לא על דרך זו תהיה תפארתו של מרשך... מרשך מתעלם מהמצב שהוא גורם בהתנהלותו... הסדר החוב נעצר ותנאיו מורעים בכל יום שחולף".

לבסוף חושף עורך הדין של זיסר כי "אף שפניית מרשתי למרשך לשבת סביב שולחן המשא-ומתן, לרבות עם מחזיקי האג"ח, נופלת על אוזניים ערלות, מרשתי שבה ומציעה למרשך (ובמיוחד לבכיריו) להניח הצדה את משקעי העבר ולשבת למשא-ומתן גם עם מחזיקי האג"ח, שכן רק כך ניתן להביא לפתרון מרבי, ולא לדרדור המצב ולהבאת כולם אל עברי פי פחת. זו חובתו של מרשך ולא זכותו, ולא ברור מדוע הוא מתעקש שלא לעשות כן".

נדחתה הבקשה להסדר נושים

זיסר, באמצעות החברה הפרטית אירופה ישראל שבבעלותו, הגיש אתמול (ב') לבית המשפט בתל-אביב בקשה למינוי נאמן, לצורך הסדר נושים בחברה הפרטית.

בית המשפט דחה היום (ג') את בקשתו. לדברי השופטת ורדה אלשיך, "הבקשה נראית יותר כהתנגדות לבקשת כינוס".

באמצעות אירופה ישראל מחזיק זיסר 53% ממניות אלביט הדמיה, חברה ציבורית המנסה בימים אלה לגבש הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה (בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל).

הבקשה הדחופה להסדר נושים, לפי סעיף 350 לחוק החברות, הוגשה נוכח חילוקי דעות שנתגלעו בין זיסר לבין בנק הפועלים - אשר לו חייב זיסר 1 מיליארד שקל.

כנגד החוב שיעבד זיסר לבנק 48% ממניות אלביט הדמיה, בשווי שוק נוכחי של כ-120 מיליון שקל - המכסה רק 12% מהחוב לבנק. יתרת המניות שמחזיק זיסר באמצעות אירופה ישראל באלביט הדמיה (4.5% מההון) משועבדת לבנק מזרחי-טפחות, כנגד חוב של 25 מיליון שקל.

האשראי מבנק הפועלים ניתן לזיסר לראשונה בשנת 1999, ואשתקד נחתם הסדר פריסת חובות, לאחר שזיסר לא הצליח לעמוד בתנאי ההלוואה. אלא שגם לאחר שנחתם ההסדר, מודה החברה כי אינה עומדת במלוא התשלומים במועדם המקורי.

על רקע הסדר החוב שמנסה זיסר לגבש עם נושי האג"ח הגדולים של אלביט הדמיה - הקרנות הזרות יורק ו-dkpartners - שלח הבנק בתחילת השבוע שעבר מכתב התראה, שלפיו הוא מעמיד את מלוא האשראי לפירעון מיידי.

החברה טוענת כעת כי "כוונת הבנק לנקוט הליכים אינה נובעת מהפרה של ההסכם, אלא מכוונה טקטית לשיפור מצבו במסגרת הסדר החוב המתגבש".

אירופה ישראל מאשרת לראשונה, בפנייה לבית המשפט, את היקף השקעת הקרנות יורק ו-dkpartners, המחזיקות כמחצית מחוב האג"ח (יותר ממיליארד שקל ע.נ).

"הבנק פוגע באינטרס של עצמו"

מאירופה ישראל נמסר עוד כי "באופן תמוה, ולצערה הרב של החברה, אף שחוב האשראי לפועלים מוגדר בהסכם ומשולם כמוסכם, הבנק התריע כי בכוונתו לפנות למינוי כונס על המניות המשועבדות, זאת אף שהדברים עולים כדי פגיעה באינטרסים של הבנק עצמו.

"אירופה ישראל מבקשת למנוע מהלכים חד-צדדיים וסחטניים, וזאת באמצעות מינוי נאמן, שיגבש תוכנית הסדר לחברה ויאזן בין האינטרסים של כל הגורמים הרלוונטיים, תוך מתן הגנה הולמת גם לבנק ולנושים אחרים.

"התנהלותו של הבנק לוקה בשיקולים שאינם ענייניים. איום הבנק בנקיטת הליכי כינוס כרוך בסיכונים לא מבוטלים לחברות סולבנטיות בקבוצה, לבעלי אג"ח, לבעלי מניות מהציבור ולאחרים. הסדר הנושים המתגבש יהפוך את החברה ואת הקבוצה לבריאות מבחינה פיננסית, ובעלות הון עצמי מצרפי של מיליארדי שקלים, דבר שיש בו תועלת לכלל הנושים, ולבנק בפרט".

הפועלים טרם מימש את איומו להגיש בקשה לכינוס נכסיו של זיסר, הגם שהבנק כבר שכר את שירותיו של עו"ד גיורא ארדינסט, תוך איום להגיש את הבקשה השבוע. כאמור, זיסר הקדים את הבנק.

מקורבים לבנק הפועלים הסבירו היום כי "פניית זיסר לבית המשפט לא מעלה ולא מורידה מכוונת הבנק להגיש בקשה לכינוס נכסים. זיסר הביא את המשבר על ראשו - אין לו אלא להאשים את עצמו". הבקשה לכינוס נכסים צפויה להיות מוגשת בימים הקרובים.

אלביט הדמיה, העוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו, נקלעה למשבר קשה. לפי דוח מקורות ושימושים שפורסם בחודש שעבר, אמורה החברה לשלם השנה 732 מיליון שקל, אך בקופתה מזומנים בגובה 116 מיליון שקל בלבד. בשבוע שעבר לא קיבלו מחזיקי האג"ח הקצרות את תשלומי הקרן והריבית.

לפי מתווה הסדר החוב המוצע בחברה, אשר לו מתנגד כאמור בנק הפועלים, יומר כל החוב הפיננסי הבלתי מובטח ל-82% ממניות החברה, ובעלי המניות הנוכחיים ידוללו ל-18% מהמניות. זיסר עצמו ימשיך לכהן כמנכ"ל, ויקבל אופציות לחזור ולהחזיק ב-32% ממניות החברה.

חובות החברה לבנקים - כולל 300 מיליון שקל לפועלים - לא ייפגעו על-פי המתווה המוצע.

מנציגות אג"ח ב' ובאי-כוחה, עורכי הדין רועי סלוקי ואוהד אלוני, נמסר: "אנו מברכים על כך שבעל השליטה באלביט הדמיה הפנים את האמירה הברורה מצידנו כי לא ניתן להפר התחייבויות שנטל מול נושיו, על דעת עצמו בלבד ומחוץ לכל מסגרת משפטית. כל שנותר כעת הוא שיבין באיזו מהחברות בהן הוא שולט ואינן סולבנטיות, הוא אמור לעשות זאת.

"לאחר חודשים ארוכים בהם החברה התנהלה תוך הדיפת כל ניסיון להידברות מצד מחזיקי האג"ח, שמטרתה גיבוש תוכנית פעולה שתקדים תרופה למכה, חיכו מנהלי החברה עד לדקה ה-90 ומעבר לכך, מתוך תקווה שמחזיקי האג"ח יאבדו עשתונות מתוך לחץ ויסכימו להתנהלות לא חוקית מצידה. אנו נמשיך לשמור על זכויות המחזיקים, בהתאם לחוק".

עו"ד אסף ברם, המייצג את נאמן ונציגות אג"ח ב', מסר בתגובה: "נראה כי מנהלי אלביט הדמיה ובעל השליטה בה לא נערכו מבעוד מועד לסחרור אליו קלעו את החברה, וכעת הם פועלים בפאניקה, אשר בית המשפט זיהה על נקל. חברת אלביט הדמיה הינה חברה חדלת פירעון שתעבור לידי מחזיקי האג"ח, והם שינהלו את המשא-ומתן מול בנק הפועלים, ככל שיהיה בכך צורך".

מקבוצת אקסלנס ביקשו להבהיר, כי "בשנים האחרונות לא ניהלה הקבוצה כל משא ומתן עם קבוצת זיסר, וודאי שלא גובשה שום עסקה מן הסוג שתואר בפרסומים. הדברים שפורסמו תמוהים במיוחד לנוכח העובדה שסקירות שבוצעו על-ידי אנליסטים בקבוצת אקסלנס בעניין אלביט הדמיה בתקופה האחרונה, ואשר חלקן אף התפרסמו באמצעי התקשורת, לא היו חיוביות (בלשון המעטה)".