יו"ר נמל אשדוד נפגש עם מתמודד במכרז למתן שירות לנמל

משה גל, שמתמודד במכרז, נכח לאחרונה במפגש בין סיטרמן לעיתונאי כלכלי ואף שוחח עם עיתונאים בעניינו ■ גל: "אכן הייתה פגישה כזו, אבל לא יזמתי אותה" ■ סיטרמן: "השתמשתי במשרד לאור היכרותי המוקדמת עמו"

3 ימים לאחר חשיפת "גלובס" בדבר שינוי תנאי הסף במכרז לייעוץ אסטרטגי שפרסם נמל אשדוד, הורה יו"ר דירקטוריון הנמל, גדעון סיטרמן, על הקפאת הליכי המכרז. סיטרמן ביקש לבדוק את הטענות השונות ובפרט את אלה שהעלה אחד המתמודדים, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, זאת אף שהנהלת הנמל הסבירה ל"גלובס" ביום ראשון האחרון כי הכללים שנקבעו במכרז כשרים למהדרין.

"גלובס" חושף היום (ד') פרטים חדשים ולפיהם אחד המתמודדים במכרז, משה גל (באמצעות משרד משה גל ואבי שוברט), שוחח בתקופה האחרונה עם עיתונאים בעניינו של סיטרמן, ויותר מכך - הקצה חדר במשרדו לטובת פגישה בין סיטרמן לבין עיתונאי כלכלי שמסקר בין היתר את נמל אשדוד. גל טען תחילה בשיחה עם "גלובס" כי הוא "מכיר ומוקיר" את סיטרמן ואף עבד מולו בעבר, אולם הבהיר כי בשנה האחרונה לא שידך בין סיטרמן לשום עיתונאי.

בהמשך אמר גל: "לא שאלת אותי אם השאלתי חדר למפגש כזה. אכן הייתה פגישה בין סיטרמן לעיתונאי בחדר במשרדי, אבל לא יזמתי את הפגישה הזו ולא תיאמתי אותה". סיטרמן אמר בתגובה כי "השתמשתי במשרדם של משה גל ואבי שוברט לפגישות מזדמנות בשל נגישות המקום בתל-אביב, לאור היכרותי המוקדמת עמם".

על-פי הערכות, במכרז הייעוץ התמודדו מלבד גל ושוברט גם משרד ארד תקשורת (שכיום מספק שירותי ייעוץ לנמל), משרדם של מירב פרסי צדוק ויוסי קוצ'יק, אבי בניהו ועדן תקשורת - בו שותף אלי קמיר. האחרון אישר השבוע בשיחה עם "גלובס" כי הכיר את סיטרמן עוד בסוף שנות ה-90' בימים שהוא (קמיר) שימש שליח "מעריב" בלונדון, וסיטרמן שימש כציר כלכלי בעיר. מאוחר יותר נפגשו השניים כשקמיר שימש יו"ר המטה של שר התחבורה, שאול מופז, וסיטרמן שימש כמנכ"ל המשרד.

סיטרמן מסר היום בתגובה כי "אין לי כל מידע על זהות המתמודדים. כמו כן, אינני חבר בוועדת מכרזים. בהתאם לנוהלי רשות החברות אין כל דירקטור שהוא חבר בוועדת מכרזים. הדירקטוריון נאמן לחוק חובת המכרזים".

כזכור, "גלובס" חשף השבוע כי הנהלת הנמל ביטלה את מכרז הייעוץ בטענה כי לא השתתפו בו מספיק משרדים, ובמסגרת המכרז החדש שפרסמה שינתה את מרכיב הוותק בתנאי הסף. כך, שבעוד שבמכרז הקודם צוין כי על המציע להיות בעל ותק של 7 שנים לפחות, במכרז החדש הגדרת הוותק פוצלה ונקבע כי היועץ עדיין מחויב בוותק של 7 שנים לפחות, אולם גם משרדו מחויב בוותק של 3 שנים לפחות.

בניהו, שהתמודד במכרז המקורי, זעם על המהלך ורמז כי ייתכן שמישהו ביקש לבלום את ההתמודדות שלו. זאת, משום שהוא עצמו נחשב לאחד היועצים הוותיקים, אולם המשרד שהקים פועל לא יותר משנתיים ועל כן לא עומד בתנאי הסף במכרז.

במכתב ששלח לפני כחודש וחצי מנכ"ל הנמל, שוקי סגיס, לדירקטוריון ושנחשף לראשונה ב"גלובס", נטען כי סיטרמן ביקש להגדיל את התשלום החודשי לגורם שיזכה במכרז. "כיום אנו משלמים כ-20 אלף שקל בחודש, היו"ר דרש שהאומדן יהיה 35 אלף שקל בחודש, קביעה שעד היום תמוהה בעיניי", כתב סגיס.

בתשובה לשאלת "גלובס" האם אין בכך משום התערבות של היו"ר בתנאי המכרז, השיב סיטרמן כי "בדיונים לקראת הכנת תקציב שוטף ל-2013 היה צורך לקבוע אומדנים לגבי סעיפי הוצאות שנתיים, ביניהם סעיף ייעוץ תקשורת".

מהנהלת הנמל נמסר כי "בעקבות דרישת יו"ר החברה נדחה המועד האחרון להגשת הצעות למכרז ב-60 ימים בכדי לאפשר למבקר הפנימי לערוך בדיקה של הליכי המכרז. ההצעות והערבויות יוחזרו למציעים".

חשיפת גלובס השבוע
 חשיפת גלובס השבוע