אסד ל"סאנדיי טיימס": "נגיב על תקיפת ישראל בשטחנו"

בריאיון טלוויזיוני נדיר התייחס הנשיא הסורי למספר סוגיות, ובראשן מלחמת האזרחים המתחוללת בארצו שגבתה עד כה כ-70 אלף הרוגים, והפנה אצבע מאשימה כלפי בריטניה, שלדבריו "מחמשת טרוריסטים"

ה"סאנדיי טיימס" הבריטי פרסם הלילה ריאיון שקיים עם נשיא סוריה, בשאר אסד, שהתייחס לדיווחי מקורות זרים על המתקפה הישראלית על הכור הגרעיני בסוריה, ואמר ש"דמשק הגיבה בדרכה שלה, גם אם לא הצהירה על פעולותיה בפומבי וישראל יודעת זאת". בנוסף, הבטיח הנשיא הסורי שאין בכוונתו לפרוש מיוזמתו מכס הנשיאות

"ישראל מכירה את יכולת התגובה של סוריה", אמר אסד, אך לא ציין מה יהיה סוג התגובה שתנקוט ארצו ומתי. בהמשך, האשים אסד את בריטניה בכך שלטענתו, היא "מחמשת טרוריסטים". "איך ייתכן שהם מבקשים להביא לסיום האלימות בסוריה, אך מחמשים את המורדים?", תהה.

הוא אף המשיך ותקף את ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון, שאותו כינה "אדם תמים, מבולבל ולא מציאותי". לקראת סוף דבריו, הדגיש אסד כי לפי שעה, אין בכוונתו לעזוב את סוריה.

דיווח: "טילים כימיים בידי המורדים"

המורדים בשלטון אסד טוענים כי ביום שישי הם השתלטו על מאגר של טילים כימיים באזור דיר א-זור שבצפון מערב המדינה. את הדיווח מפרסם העיתון הלבנוני יא-ליבאן ואין לו אישורים נוספים לפי שעה.

על פי הדיווח, המורדים כבשו בסיס צבאי בו הוחזקו טילי סקאד עם ראש נפץ כימי. טילים מסוג זה מכסים את כל שטחה של מדינת ישראל, היה והם משוגרים מסוריה. בסרטון שפירסמו המורדים הם מציגים את הטילים וטוענים שהצבא הסורי מפציץ בטילים שכאלה את מעוזי המורדים, אך לא צויין האם ראשי הנפץ הם כימיים או קונבנציונליים.

הסוג של טילי הסקאד הללו מסוגל להגיע למהירות כפולה ממהירות הקול ואורכו 11 מטרים. ישראל הוכתה בעבר בטילי סקאד, כשסדאם חוסיין ירה אותם לעבר ערי המרכז במלחמת המפרץ הראשונה, אך הטילים הללו נשאו רק חומר נפץ קונבנציונלי וגרמו למעט מאוד נזק באופן יחסי.

נתניהו: "בסוריה יש נשק קטלני, ועלינו להיות מוכנים"

אם הדיווח נכון, הרי שהתממש חלום הבלהות של ההנהגה הישראלית - מורדים אסלאמיים קיצונים חמושים בנשק כימי שניתן לשגרו לעבר ישראל. בקרב המורדים בשלטון אסד יש קבוצות אסלאמיות פונדמנטליסטיות קיצוניות, המזדהות עם ארגון אל קעידה. גם ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה לוקח חלק בלחימה בסוריה - אך לצידו של הנשיא אסד.

בעבר, הבהיר ראש הממשלה נתניהו במספר הזדמנויות כי העברת נשק לא קונבנציונלי מסוריה לידי ארגוני טרור תחמיר את המצב, אך הכוונה הייתה העברה של הנשק על-ידי צבא אסד ולא לנפילת הנשק בידי המורדים. ראש הממשלה הזהיר לפני חודש כי על ישראל להיות ערוכה לאיומים האפשריים מכיוונו של משטר אסד. "בסוריה, שהולכת ומתבקעת, יש נשק קטלני ועלינו להיות ערוכים, חזקים ונחושים מול כל איום אפשרי", אמר נתניהו.