"הממשלה סילקה כמעט את כל הפועלים הזרים בענף הבנייה"

מנכ"ל אורתם סהר: "גם הפועלים הבולגרים שהביאו לא נותנים את המענה. הגיעו רק כמה מאות, ומהם רבים שאינם מתאימים"

חברות הביצוע בענף הנדל"ן מתמודדות עם קשיים לא מעטים: מחסור בעובדים מקצועיים, מחסור במהנדסים, קשיי מימון ורווחיות נמוכה. אמיר נחום, מנכ"ל אורתם סהר, מספר שהמחסור בעובדים זרים הוא עדיין הבעיה האקוטית ביותר בענף, מסביר שהדרך היחידה להוריד את מחירי הדירות היא הבאתם של עובדים סינים ולא בולגרים, ומסביר כיצד השפיעה מצוקת המימון על פעילות היזמים.

"הממשלה סילקה כמעט את כל הפועלים הזרים שהיו בענף ונכון להיום נשארו כ-2,700 פועלים מקצועיים בלבד", מתלונן נחום, "גם הפועלים הבולגרים שהביאו לא נותנים את המענה. הגיעו רק כמה מאות, ומהם רבים שאינם מתאימים. בהתאחדות עשו מאמצים להביא עובדים והקימו אתר מיון ובחינה בסופיה, אבל הבולגרים בעצמם לא ממש רוצים לבוא, והם לא באו למיונים. אנחנו חוזרים ואומרים שצריך להביא סינים, הם עובדים מקצועיים ואם יגיעו עוד גם משך הבנייה יתקצר, מה שישפיע על מחירי הדירות".

- אולי אתם לא לוחצים מספיק על הממשלה?

"ההתאחדות פועלת בנושא אבל הדברים מתקדמים לאט. בהתחלה שיגעו אותנו שלא ידעו להחליט איזה משרד ממשלתי אחראי על הנושא. אחר כך החליטו להביא פועלים מסרי לנקה ואז התחרטו. אנחנו מחכים עכשיו לממשלה החדשה כדי לחזור ולהפעיל לחץ. צריך להבין שמי שנפגע מהמצב הזה הוא האזרח, רוכש הדירה, לא אנחנו כחברה. כשמשך הבנייה מתארך ושכר העובדים מתייקר עולה כמו שהוא היום, אז הכול מתגלגל למחיר הדירה".

- איך מתמודדים עם קשיי המימון?

"היזמים הגדולים לא בונים היום בנייה ספקולטיבית בשביל מלאי. אם מתחילים פרויקט, זה רק אחרי שחלק גדול ממנו כבר מכור. עושים הרבה מבצעי שיווק באתרים. בפרויקטים שנמצאים ברמת הביסוס והשלד, הרבה מהדירות כבר מכורות. זה נגרם גם מתנאי המימון של הבנק המלווה אבל גם בגלל הזהירות של היזמים. הם לא לוקחים סיכונים".

- איזה מגמות אתה מזהה בשטח?

"אני רואה הרבה פחות קבוצות רכישה. ההון העצמי שנדרש מהם עכשיו גבוה וזה משפיע. במקביל, גם הבנקים לא נותנים מימון לכל אחד ובוררים בקפידה את מארגני הקבוצות. ענף נוסף שתופס תאוצה הוא תמ"א 38, בעיקר התיקון השני שמאפשר הריסה ובנייה מחדש. הרבה מאוד קבלנים ויזמים הולכים לכיוון הזה, אנחנו מקבלנים הרבה פניות בתחום הזה".

בימים אלו יצאה לדרך פעילות חדשה של החברה, שנחום קידם אותה בשנתיים האחרונות. מדובר בתוכנית לימודים שתעניק למנהלי הפרויקטים בחברה ידע ניהולי רחב יותר, דבר שחסר בהכשרה הקיימת: "מי שממונה להיות מנהל פרויקט בתחום חייב להיות מהנדס, אבל לימודי ההנדסה אינם כוללים ניהול והיום ברור לכולם שיש פער גדול בין דרישות התפקיד בפועל לבין ההכשרה האקדמית ועל זה אנחנו מגשרים עכשיו. מדובר בהכשרה של שנתיים שלא קיימת במקום אחר בענף. עד היום בחור בן 28 היה נכנס לחברה ומקבל פרויקט בהיקף 100 מיליון שקל בלי שיהיו לו את כל הכלים הדרושים לניהול. הוא היה מתוסכל כי לא עמד ביעדים וגם לא היה לומד מהתהליך כי אחרים היו עושים בשבילו את הדברים. זה גם היה מרתיע אנשים להגיע לתחום, המצב הזה ישתנה עכשיו".