חברת החשמל מעכבת צריכה עצמית ע"י יצרני חשמל סולארי

רשות החשמל "רואה בחומרה" את סירוב חברת החשמל לאפשר את פתיחת ההרשמה ליצרני חשמל סולארי שמבקשים להשתמש בחשמל לצריכה עצמית

רשות החשמל "רואה בחומרה" את סירובה של חברת החשמל לאפשר את פתיחת ההרשמה ליצרני חשמל סולארי שמבקשים להשתמש בחשמל לצריכה עצמית. חברת החשמל הודיעה בסוף השבוע כי ההרשמה להסדרה חדשנית שתאפשר לבעלי מערכות סולאריות לצרוך בעצמם את החשמל המיוצר במערכות תידחה במספר שבועות. הדחייה נומקה בכך שהחברה טרם סיימה להיערך ארגונית לביצוע הרישום, זאת אף שמועד תחילת ההרשמה היה ידוע חודשים מראש.

בשוק העריכו כי מאחורי הדחייה עומדים לחצי ועד העובדים, שהכריז לאחרונה על סכסוך עבודה בניסיון לכפות על המדינה להגיע להסכמות על רפורמה בחברה. במקרה של צריכה עצמית נראה כי גם להנהלת החברה יש אינטרס לעכב את ההסדרה, שעשויה לחולל מהפכה בצריכת החשמל בארץ ולסכן את המונופול של חברת החשמל בייצור חשמל.

בהודעה חריגה שפרסמה רשות החשמל הבוקר (א') נאמר כי "הנהלת חברת החשמל עדכנה בכתב רק לאחרונה את רשות החשמל כי היא אינה ערוכה ליישום ההסדרה במועד, קרי היום. התנהלות זו, המונעת פתיחת ההסדרה, אף מנוגדת להוראות הדין. הרשות בוחנת את הצעדים שבכוונתה לנקוט להביא ליישום מהיר של ההסדרה. על החברה לפעול בהתאם להחלטות הרשות".

"חיסכון אדיר"

הסדרת המונה נטו נחשבת לעידן החדש בתחום החשמל הסולארי, עידן שבו יצרני החשמל יצרכו את החשמל בעצמם ולא יזדקקו כמעט לרכוש חשמל מחברת החשמל. נכון להיום בעלי מערכות סולאריות אינם יכולים להשתמש בחשמל שמייצרות המערכות כדי לצמצם את חשבונות החשמל שלהם.

עד לאחרונה מציאות זו לא היוותה בעיה משום שעלות החשמל הסולארי הייתה גבוהה משמעותית מתעריף החשמל שגובה חברת החשמל, אבל

בחודשים האחרונים התקרבה עלות החשמל הסולארי מאוד לתעריף ובשנים הקרובות היא אמורה אף להיות נמוכה מעלות החשמל שמספקת חברת החשמל.

בכל מדינות המערב יש כיום אפשרות לצריכה עצמית של חשמל והיזמים בישראל תלו ציפיות רבות בהסדרה החדשה. ההסדרה הייתה נחוצה משום שבשעות היום נוצרים עודפי חשמל ובשעות הלילה נוצר חוסר בחשמל אצל יצרני החשמל הסולארי. לדברי דורי דווידוביץ', שותף מנהל בחברת הסולארית דוראל, דחיית ההסדרה גרמה נזק רב לחברה, שיזמה פרויקטים של צריכה עצמית בקיבוצים ובמושבים מרוחקים. חשיבות ההסדרה הזו היא עצומה למשק, כי בפעם ראשונה יש לצרכנים אפשרות לייצר לעצמם חשמל מבלי שיהיה צורך להקים תשתיות יקרות של הולכת קווים - זה חיסכון אדיר". דווידוביץ' הוסיף כי "מרגע שמחירי המערכות ירדו לרמה שמאפשרת ייצור חשמל ללא סבסוד והתחייבות של המדינה - אין שום סיבה בעולם שאי אפשר לנצל את כל הגגות הפנויים במדינה לצורך ייצור חשמל".

אלון תמרי, מנכ"ל סולאר פאוור, אמר ל"גלובס" כי החברה נערכה לרשום להסדרה עשרות מערכות ברחבי הארץ בהיקף כולל של מספר מגה-ואט. לדבריו. "זה לא יהיה נורא אם תהיה דחייה של שבוע-שבועיים, אבל החשיבות הגדולה היא שזה ייעשה לפני פסח כי אחרת התהליך לא יסתיים השנה ונאבד הספק חשוב מאוד לקראת המחסור הצפוי בחשמל בקיץ".

מחברת החשמל, בראשות המנכ"ל אלי גליקמן, נמסר בתגובה: "הקמת מערכת ממוחשבת 'מונה נטו' בחודש ימים אינה סבירה לכל הדעות. גורמים מקצועיים מעריכים שנדרשים 7 חודשים להקמת המערכת באופן שיאפשר מתן שירות מיטבי ללקוחות שיבקשו להשתלב בהסדרה ולהקים מתקנים. בניית מערכת ממוחשבת ל'מונה נטו' היא מורכבת מאוד מבחינה מחשובית. הזמן שהוקצב ע"י הרשות ליישום והקמת המערכת הינו חודש ימים בלבד, הזמן לכל הדעות והגורמים המקצועיים אינו סביר. אי לכך פנתה חברת החשמל בבקשה לקבלת הארכה, ההערכות הגורמים המקצועיים בחברה הן של כ-7 חודשים. אין כל קשר לוועד העובדים. הדחיה נדרשת, כאמור, לצורך יישום והטמעת המערכת".