תקלה עסקית במשרדי בזן

חילופי מנכ"ל לאחר עריפת ראשים סיטונאית אינם בשורה לחברה

לפני שבוע נערכה מצגת גדולה למשקיעים בבתי הזיקוק בחיפה (בזן). במהלכה הציגה הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל פנחס בוכריס, את תכניתה האסטרטגית ומצבה הפיננסי בפני כ-60 אנליסטים ומנהלי השקעות מגופי ההשקעות המובילים במדינת ישראל.

הפורום המקצועי המכובד אשר הגיע למצגת, החליט להקדיש ממיטב זמנו ומרצו על מנת לנסות ולהבין לאן פניה של בזן, אשר הינה חברה במדד ת"א 25, ולשם כך הרחיק עד חיפה ופינה שעות עבודה יקרות. למחרת נתבשרו מנהלי ההשקעות והאנליסטים שהשתתפו בכנס כי אותו המנכ"ל שפרס בפניהם תוכניות רב שנתיות, נפרד מן החברה.

בעולם תאגידי בו ערך השקיפות של חברה ציבורית אל מול משקיעיה נחשב לערך עליון, התנהלות עסקית שכזו אינה מתקבלת על הדעת והיא ראויה לכל גינוי. מנכ"ל המצוי בסיטואציה מקצועית שבה הוא שוקל לסיים את עבודתו בחברה, נדרש היה לבטל את ההצגה, וודאי שלא לנהל מצגת שעלולה להציג למשקיעים מידע חלקי.

אנו, בניגוד לאחרים אולי, סבורים כי תפקידו של המנכ"ל בחברת בזן חשוב ביותר, ולפיכך לא רואים בעזיבתו הפתאומית של בוכריס 'מכה קלה בכנף', אלא תקלה עסקית של ממש. ודאי בחברה הנושאת על גבה גיבנת פיננסית לא קטנה, ונדרשת למיקוד עסקי על מנת שלא להגיע למחוזות עסקיים לא רצויים.

לאחר עריפת הראשים הסיטונאית שבוצעה בהנהלת בזן בקדנציה הקצרה של בוכריס, אשר לוותה בשינויים מבניים מהותיים, חילופי מנכ"ל בעת הנוכחית עלולים לטלטל שוב את הצוות הניהולי הבכיר בחברה, ולהסיט את הנהלתה ממיקוד באתגריה העסקיים.

על מנת להמחיש את הבעייתיות שבזילות ערך השקיפות, נתאר בפניכם מצב לא תיאורטי בו מנהלי השקעות ואנליסטים התרשמו בזמן אמת ממצגת החברה שהעלה בפניהם מר בוכריס, והמליצו לגופי ההשקעות בהם הם מועסקים להגדיל חשיפה לניירות הערך של החברה. מיותר לציין כי התפטרותו המפתיעה של בוכריס מהווה עבור אותם גופי ההשקעות מקלחת מי צוננים, המעמידה בסימן שאלה גדול את ההחלטה על הגדלת החשיפה לבזן.

גירושים מהירים

ההתנהלות הבעייתית בבזן לוותה ברינונים באשר לחילוקי דעות בין פינחס בוכריס לבעלי השליטה מהחברה לישראל. אין זו הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שבה בעלי הבית בחברה לישראל מדיחים בפתאומיות מנהלים בקבוצה, זמן לא רב לאחר כנס אנליסטים, וזאת על רקע חילוקי דעות מקצועיים.

בתחילת חודש אוקטובר אשתקד החליט דירקטוריון חברת בטר פלייס, מיזם לטעינת כלי רכב חשמליים המצוי גם הוא בשליטת החברה לישראל, להיפרד מהמנכ"ל והרוח החיה בחברה, שי אגסי, באופן חמצמץ וחפוז, ולהחליפו במנהל הפעילות של בטר פלייס באוסטרליה. לא חלפו להם שלושה חודשים ומנכ"ל החברה החדש, אוון תורנלי, התפוטר והותיר את החברה הנאבקת על עתידה בלי מנהיג.

יצוין כי הגירושין המהירים בין בטר פלייס למנכ"ל תורנלי הגיעו מספר שבועות בלבד לאחר קיום מצגת משקיעים של החברה, במסגרתה ניסתה לקנות את אמון המשקיעים מחדש הן בצוות הניהולי והן במודל העסקי. ההסברים הפומביים אשר ניתנו לפרידה היו אי הסכמות בין ראשי החברה לישראל למנכ"ל באשר לאסטרטגיית החברה, אולם נשאלת השאלה מדוע לא ביצע דירקטוריון בטר פלייס בדיקה יסודית באשר לסנכרון בין התפישות האסטרטגיות של הצדדים ערב מינויו של תורנלי.

בחירת הצוותים הניהוליים הטובים ביותר היא התפקיד המרכזי של חברת החזקות מוצלחת, וכישלון במשימה זו מציב סימן שאלה על תרומתה של חברת ההחזקות להשבחת הפורטפוליו.

הכותב הוא האסטרטג הראשי בקבוצת איילון