הענף הסולארי עולה מדרגה: מימון בכ-1 מיליארד שקל

בעלי המתקנים יוכלו למכור את החשמל שיפיקו לרשת הארצית בתעריף צמוד מובטח ל-20 שנה, שינוע בין 63.64 אגורות לקוט"ש (למתקני רמת חובב וקטורה) ל-61.91 אגורות למתקני חלוציות וזמורות

הענף הסולארי בישראל עולה מדרגה, עם שתי סגירות פיננסיות ראשונות לפרויקטים סולאריים גדולים, בהיקף השקעה כולל המתקרב למיליארד שקל. אנלייט, שבשליטתו של איש העסקים שאול אלוביץ', דיווחה היום על חתימת הסכמים למימון הפרויקט שהיא מקימה בחבל חלוציות, שליד רצועת עזה. את מסגרות המימון, בהיקף 440 מיליון שקל, יספקו בנק לאומי ומלווים מוסדיים מקבוצת כלל והפניקס.

פרויקט חלוציות מוקם על כ-1,000 דונם בקרקעות מושב אוהד, ושותפים לו מושבי חבל חלוציות שרובם הוקמו על ידי מפוני גוש קטיף. ההון העצמי לפרויקט, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, יסופק בחלקו באמצעות הלוואת מזנין של 78 מיליון שקל, שתעמיד קרן נוי להשקעה בפרויקטים בתחום התשתיות.

בימים הקרובים צפוי להיחתם הסכם מימון לפרויקט סולארי גדול נוסף, שמקימה חברת סולאיר, ברמת חובב. ל"גלובס" נודע כי את המימון לפרויקט, שהיקפו כ-350 מיליון שקל, יספק בנק ההשקעות הגרמני דויטשה בנק. למעשה, זו תהיה הפעם הראשונה שבנק זר מוביל מממן פרויקט סולארי גדול בישראל.

לקראת השלמת הסגירה הפיננסית, חתמה סולאיר בסוף השבוע האחרון על הסכם למכירת מלוא החזקותיה בחברת הפרויקט ברמת חובב, לאנרג'יקס הבורסאית, מקבוצת אלוני חץ, שבשליטת נתן חץ, תמורת 7.5 מיליון אירו. זאת בכפוף לקבלת אישורי רשות החשמל ושר האנרגיה והמים להעברת המניות. סולאיר היא חברה ישראלית בבעלות המנכ"ל אלון שגב ואנשי עסקים מספרד. שני המתקנים הם חלק מארבעה מיזמים סולאריים גדולים (ראה טבלה), שאמורים להשלים את הסגירות עד 16 באפריל על מנת לקבל את האישור מרשות החשמל, שיאפשר להתחיל בעבודות ההקמה, שיימשכו 18 עד 24 חודשים.

אנלייט: צפי הכנסות של 70 מ' ש' בשנה

המתקנים הסולאריים הגדולים בטכנולוגיית PV הם האחרונים להצטרף לשוק, לאחר שכבר חולקו מכסות ייצור למתקנים ביתיים (בהספק של עד 15 קילו-ואט), עסקיים-קטנים (עד 50 קילו-ואט) ובינוניים (בהספק של עד 9-10 מגה-ואט). רשות החשמל הקצתה למתקנים הגדולים מכסה של 200 מגה-ואט, שמתוכה חולקו עד היום 182.6 מגה-ואט לארבעה מיזמים (ראה טבלה), שאמורים להשלים סגירות פיננסיות בתוך 90 יום ממועד קבלת ההתחייבות התעריפית.

בעלי המתקנים יוכלו למכור את החשמל שיפיקו לרשת הארצית בתעריף צמוד מובטח ל-20 שנה, שינוע בין 63.64 אגורות לקוט"ש (למתקני רמת חובב וקטורה) ל-61.91 אגורות למתקני חלוציות וזמורות.

על סמך נתונים אלה, צופה אנלייט להכנסות שנתיות ברוטו של 70 מיליון שקל לשנה ממכירת חשמל. התשואה הנורמטיבית על ההון העצמי, שלפיה נקבעו תעריפי החשמל, היא 14%. מתקן נוסף, בהספק של 60 מגה-ואט, אמור להיבנות בבקעת תמנע בערבה בשיטת מכרז קרקע, ואינו כלול במכסה.

פרוייקטים
 פרוייקטים