טמבור על המדף: עזריאלי מבקש מעל 400 מ' ש'

שנה לאחר שמחק את חברת טמבור מהבורסה מנסה דוד עזריאלי, בעל השליטה בחברה האם גרנית הכרמל, למכור את חברת הצבעים ■ על פי הערכות, החל להתקיים מו"מ ראשוני עם כמה רוכשים

שנה לאחר שמחק את חברת טמבור מהבורסה מנסה דוד עזריאלי, בעל השליטה בחברה האם גרנית הכרמל, למכור את חברת הצבעים. ל"גלובס" נודע כי עזריאלי שם את טמבור על המדף, ועל פי הערכות החל להתקיים מו"מ ראשוני עם כמה רוכשים.

נכון לספטמבר 2012 רשומה טמבור בספריה של גרנית הכרמל לפי שווי של 407 מיליון שקל, ועל פי ההערכות מבקש עזריאלי למכור את החברה בשווי גבוה יותר. מגרנית הכרמל לא נמסרה תגובה עד סגירת הגיליון.

עזריאלי הצמיד לחברה תג מחיר מלא, הוא אינו נצמא תחת לחץ למכור את החברה, ומדובר במותג חזק ובחברה שאין בה בעיות ניהוליות. העובדות הללו מוציאות מרשימת הקונים הפוטנציאליים את קרנות הפרייבט אקוויטי, שביצעו חלק גדול מהעסקאות במשק בשנה האחרונה. לכן ההערכות הן כי הרוכש, אם יימצא כזה, יהיה שחקן מתחום פעילות משיק, אשר באמצעות רכישת טמבור יוכל ליצור סינרגיה עם הפעילות המקורית.

עזריאלי רכש את מניות השליטה בגרנית הכרמל מידי משפחת בורוביץ ותאגיד הסחר גלנקור בשנת 2006, לפי שווי של 275 מיליון דולר (כ-1.18 מיליארד שקל לפי שער הדולר אז). מלבד טמבור מחזיקה גרנית הכרמל בחברת הדלק סונול, בחברת הגז סופרגז, ובחברת GES, הפועלת בתחומי המים והשפכים.

בשנים האחרונות ניסה עזריאלי למכור כמקשה אחת את גרנית הכרמל, אשר החזקותיה אינן סינרגטיות לפעילותו העיקרית בתחום הנדל"ן המניב, אולם התקשה לקבל את השווי שביקש. לפיכך, החליט לנקוט גישה שונה - תחילה רכישת מניות הציבור והפיכת גרנית לפרטית, ואחר כך - מכירת פעילויותיה בנפרד.

קבוצת עזריאלי רכשה את החזקות המיעוט בגרנית (39.6%) בספטמבר אשתקד לפי שווי חברה של 808 מיליון שקל, הנמוך בכ-31% מהשווי שבו נרכשה השליטה ב-2006, וזאת לאחר שהעלתה את מחיר הצעת הרכש הראשונית ב-25%. עוד קודם לכן, במאי 2012, מחקה גרנית הכרמל את טמבור מהבורסה, לפי שווי של 350 מיליון שקל.

עלייה בהכנסות, שחיקה ברווחיות

כאמור, בשלב זה מתנהל משא ומתן ראשוני למכירת החברה. טמבור, שנוסדה בשנת 1936, מייצרת צבעי קיר, צבעי דפוס וצבעי רכב. נוסף על כך יש לה פעילות בתחום מוצרי הגבס וחומרים נוספים לבנייה ולשיפוץ נדל"ן. את שנת 2011 סיימה טמבור עם הכנסות של 771 מיליון שקל, צמיחה של 12.6% לעומת 2011, ועם רווח נקי של 31.4 מיליון שקל, ירידה של 11% בהשוואה ל-2011.

את תוצאות שנת 2012 כולה לא פרסמה החברה, אולם המנכ"ל מיכאל דיין סיפק כמה נתונים בריאיון שנתן ל"גלובס" בחודש שעבר. דיין סיפר כי הכנסות החברה צמחו בשנה החולפת ב-12%, לרמה של 860 מיליון שקל, והציב יעד מכירות של מיליארד שקל לשנת 2014. באשר לרווחיות, דיין סיפר כי שיעורי הרווחיות נשחקו, מכיוון שעליית המחיר שביצעה החברה במחצית השנייה של השנה לא פיצתה על העלויות במחיר חומרי הגלם, בעיקר בתחום הצבע המקומי.

בשנת 2010 סיימה טמבור לבנות מפעל לייצור לוחות גבס בעכו, בהשקעה שמתקרבת לכ-200 מיליון שקל. טרם הקמת המפעל לא הייתה לטמבור פעילות בתחום זה, וכדי לצבור נתח שוק במהירות היא נקטה אסטרטגיה של הורדת מחירים. אמנם טמבור הצליחה להשיג בכך מחצית מנתח שוק הגבס בארץ, שהיה שייך עד כניסתה לחברת אורבונד, אולם גם זו הגיבה בהורדת מחירים אגרסיבית, עד כדי מכירה במחירי הפסד. נכון להיום, אף שהמצב השתפר במקצת, הרווחיות בתחום פעילות זה נמוכה. ההשקעה במפעל הגבס הביאה לכך שטמבור הפכה להיות חברה ממונפת.