קבלו את באר יעקב: המושבה שהופכת לעיר של מגדלים

תוך שנים ספורות הפכה באר יעקב לאלטרנטיבה זולה למחפשי הדירות בין נס ציונה לראשון לציון ■ תוכניות ליותר מ-10,000 דירות חדשות ישנו ללא ספק את אופי המועצה הישנה

כשמדברים על בשורת התשתיות, אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא באר יעקב. עד שנפתח כביש הרוחב 431, מראשון לציון ועד מודיעין, המושבה הוותיקה התחבאה מעיני מרבית הישראלים (שהכירו, אם בכלל, את בית החולים הפסיכיאטרי במקום). פתיחת הכביש ב-2009, יחד עם נסיקת מחירי הדירות ודחיפת הצעירים למעגלים מרוחקים יותר, הפכו את באר יעקב ליעד חם.

המושבה באר יעקב הוקמה בשנת 1907 ביוזמת חברת "גאולה" של מאיר דיזינגוף שרכש 2,000 דונם קרקע, ונקראת על שם הרב יעקב יצחקי, ממייסדי המושבה. שנה לאחר קום המדינה הוכרזה באר יעקב כמועצה מקומית, הכוללת גם את מושב תלמי מנשה. כיום מונה באר יעקב 14,500 תושבים. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קצב גידול האוכלוסייה בבאר יעקב עומד על 22% לשנה, ותנופת הבנייה הצפויה בשנים הקרובות עתידה להביא את המועצה למעמד של עיר בישראל.

את באר יעקב עוטפים כמה כבישים, המקרבים אותה לכל מקום בגוש דן. מדרום עובר כביש 431 המחבר את המועצה לכביש 4 ממערב ולכביש 6 ממזרח. מצפון כביש 44 וממזרח כביש עוקף באר יעקב, 4313, המחבר בין כביש 431 וכביש 44 שנסלל לטובת תושבי האזור. בנוסף, בבאר יעקב יש תחנת רכבת המאפשרת להגיע לתל אביב תוך כ-25 דקות ולראשון לציון השכנה בכ-5 דקות בלבד.

השיא ב-2008

באר יעקב נהנית כיום מהגירה חיובית ומביקוש מגוון של זוגות צעירים ומשפרי דיור. הביקושים הגוברים למגורים בעיר עשויים לקבל בעתיד מענה הולם, כשהמדינה תשלים את התוכנית להעברת בסיס צריפין לנגב וחלוקת שטח המחנה בין באר יעקב לראשון לציון.

מימוש התכנית יוסיף לבאר יעקב שטח לבניית כ-10,000 יח"ד, מלאי שעתיד להוביל להגדלת שיעור האוכלוסייה בעשרות מונים ולהמשך התפתחות הנדל"ן במקום. הגידול המשמעותי כל כך יכול גם להסביר את החששות של פרנסי העיר (כמו גם של ערים נוספות שמהן יוצאים מחנות צה"ל), שמעוניינים לווסת ולשלוט בקצב הגידול - שעשוי לשנות מקצה לקצה את התמהיל והאופי של היישוב הוותיק.

שיא הבנייה בבאר יעקב בשנים האחרונות היה בשנת 2008. אז הוקמה "השדרה המרכזית" - השכונה שהעלתה את באר יעקב על מפת הנדל"ן ומשכה רוכשי דירות ובעיקר זוגות צעירים מכל רחבי הארץ. על פי נתוני הלמ"ס, בשנת 2008 הוחל בבניית 833 דירות חדשות בבאר יעקב. לשם השוואה, ב-2011 התחלות הבנייה במועצה עמדו על 141 יח"ד וב-2012 התחלות הבנייה עמדו על 78 יח"ד בלבד.

בשנת 2006 סופחו למועצה קרקעות מהישוב הסמוך תלמי מנשה, עליהן נבנתה לימים שכונת חתני פרס ישראל, הידועה גם בשם תלמי מנשה הצעירה. שכונה זו הינה אחת השכונות החדשות שהובילו את מגמת הפיתוח של המועצה. בשכונה נבנו ואוכלסו עד כה כ-770 יחידות דיור ועתידות להיבנות בה עוד כ-350 יחידות דיור בבנייה רוויה, עם צפי אכלוס של כשנתיים מהיום. כיום השכונה כוללת מוסדות ציבור, גני ילדים, בתי ספר ומרכז מסחרי.

שכונה נוספת בעידן החדש של באר יעקב היא גן המושבה, המוכרת יותר כשכונת השדרה המרכזית. השכונה החלה להיבנות לפני כשבע שנים והיא הייתה הראשונה בה נבנו רבי קומות. בסופו של דבר, תכלול השכונה כ-1,200 יחידות דיור וכן את הקניון הראשון בבאר יעקב. לאחר פרק זמן ארוך בו לא היה מלאי דירות חדשות למכירה, החל שיווק פרויקט חדש של קבוצת יצחקי, שיכלול 160 יחידות דיור.

פער מול השכנות

אחת השכונות החדשות והגדולות (במרכז הארץ בכלל), שתחל להיבנות כבר בחודשים הקרובים, היא שכונה שהייתה ידועה בשם רסידו סיטי וסימונה בתוכניות בניין עיר 1517. שיווק הדירות המסיבי בשכונה יחל תוך שבועות ספורים, שמונה שנים אחרי שהחל תהליך של שינוי ייעוד הקרקע והכנת התב"ע.

השכונה החדשה משתרעת על פני 570 דונם וממוקמת במערב היישוב. על פי התכנון, בשנים הקרובות יוקמו במקום כ-3,500 יח"ד, שטחי מסחר ומשרדים. לאחרונה שווק הפרויקט הראשון במתחם שבמסגרתו נמכרו כ-150 יחידות דיור. בין חברות הבנייה שיבנו במקום נמצאות חברת רוטשטיין, קרדן, אלמוג כדאי, צרפתי ועוד. על פי הערכות, דירת 4 חדרים במתחם רסידו סיטי צפויה לעלות כ-1.3 מיליון שקל בממוצע.

למרות הפופולריות של באר יעקב ועליית המחירים החדה, מחירי הדירות במועצה נמוכים בהשוואה ליישובי הסביבה. בשנת 2012 עמד מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים (דירות חדשות ודירות יד שנייה בבניינים עד 5 שנים) בבאר יעקב על כ-1.35 מיליון שקל. לשם השוואה, בנס ציונה עומד מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים (חדשה ויד שניה) על כ-1.67 מיליון שקל - הפרש של 20%.

מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים
 מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים