Starboard דורשת ממנהלי DSPG להעמיד החברה למכירה

קרן Starboard שוב מורידה את הכפפות: "החברה צריכה לעצור מיידית השקעות, ובמקביל לשכור את שירותיו של בנק השקעות שיאתר עבורה הזדמנויות אסטרטגיות"

לדי.אס.פי.ג'י, אחת החברות המאכזבות מבין הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני, שוב יש כאב ראש. ולא, זה לא כאב ראש שנובע מחשש כלשהו מהרכב הממשלה החדשה או מאי הוודאות לגבי עתידו של המיתון במשק האמריקני. לכאב הראש של די.אס.פי.ג'י קוראים קרן Starboard, וכרגע נראה שגם כמה כדורי אדוויל לא ממש יעזרו לחברה.

תזכורת קצרצרה. ביוני 2011 הניפה לראשונה קרן ההשקעות Starboard, ספין אוף של קרן Ramius - שבעברה נאבקה במכירת צורן - את דגל האקטיביזם המוסדי בפתח משרדי די.אס.פי.ג'י. הקרן אספה מניות של מפתחת השבבים, הגיעה להחזקה של 9.5% ופנתה לדירקטוריון די.אס.פי.ג'י כדי להציע הצעות ייעול משל עצמה. בין השאר, טענה הקרן כי "החברה בזבזה כסף על מנועי צמיחה לא סינרגטיים לפעילות הליבה, ואלו לא הוכיחו את עצמם ופגעו קשות בשורה התחתונה שלה.

"החברה צריכה לעצור מיידית השקעות אלו, ובמקביל לשכור את שירותיו של בנק השקעות שיאתר עבורה הזדמנויות אסטרטגיות", טענה Starboard, ובכך רמזה כי די.אס.פי.ג'י צריכה להתחיל לחפש לעצמה קונה. די.אס.פי.ג'י בתגובה אימצה מנגנון של "גלולת רעל" - אשר מונע מכל בעל מניות שרוצה לרכוש את מניותיה להגדיל את החזקותיו בחברה מעל 10% - והעלתה את חמתה של Starboard. "לנו זה נראה כאילו החברה מתגוננת", הגיבה הקרן למהלך.

במשך תשעה חודשים החליפו שני הצדדים מהלומות, ואז, באפריל אשתקד הגיעו לעמק השווה: די.אס.פי.ג'י אפשרה לקרן למנות שני נציגים מטעמה לדירקטוריון החברה (ותוך כדי הדירקטוריון גדל משמונה לתשעה איש), ואילו Starboard התחייבה מצידה לשבת בשקט, וזה אומר - לא להפריע לכל מהלך שהחברה תעשה במהלך שנה, דהיינו עד אמצע פברואר האחרון.

די.אס.פי.ג'י , נזכיר, מפתחת שבבים עבור טלפונים אלחוטיים - שוק הולך ונכחד על רקע הפופולריות הגואה של הסמארטפונים, כפי שמלמדות גם תוצאות די.אס.פי.ג'י (ראו גרף). החברה, שעדיין לא השכילה להתאים עצמה למציאות החדשה, נסחרת כיום לפי שווי של 159 מיליון דולר.

וכך, שנה חלפה עברה לה, אמצע פברואר הגיע, ולפי מכתב מיוחד שכתבה די.אס.פי.ג'י לבעלי מניותיה בסוף השבוע האחרון, לקרן Starboard נמאס לשבת בשקט והיא שוב מניפה את דגל האקטיביזם המוסדי מול הפרצוף של אלי איילון, היו"ר, ועופר אליקים, מנכ"ל החברה. "לקרן Starboard יש דרישות", כותבים השניים, "ואלו, אם ייענו, למעשה יתנו לקרן שליטה בחברה".

הקרן תתקשה לכפות את מרותה

ומה דורשת Starboard? ובכן, הקרן האמריקנית דורשת למנות נציגים נוספים מטעמה לדירקטוריון (מעבר לשניים שכבר קיבלה), נוכחות יותר משמעותית בוועדות של הדירקטוריון (לפחות ועדה אחת בה יהיה לה רוב), וכן יצירה של ועדה חדשה שבה לקרן יהיה רוב ויהיו לה סמכויות נרחבות. "די.אס.פי.ג'י מאמינה שהדירקטוריון הנוכחי של החברה מספיק מנוסה ומגוון, ואין צורך לשנות את הרכבו", טוענים איילון ואליקים.

Starboard לא מסתפקת בדרישות אלו, ונראה ששנה של שקט אגרה בתוכה הרבה כעס על החברה הישראלית. הקרן דורשת מדי.אס.פי.ג'י להפסיק לעבוד על מוצרים חדשים ולרכז את כל מאמציה בטכנולוגיית הליבה של החברה. "דרישה כזו מצביעה על חוסר הבנה", טוענת די.אס.פי.ג'י בתגובה. "חברות טכנולוגיה חייבות לחדש, ולא - הן ייעלמו". יותר מזה, קרן Starboard חוזרת על דרישתה המקורית לפיה דירקטוריון די.אס.פי.ג'י צריך להעמיד את החברה למכירה, וכמה שיותר מהר.

עד כמה תוכל Starboard לממש את דרישותיה? ובכן, קל זה לא יהיה. בפרק הראשון של מאבק השליטה בחברה הקרן אכן קיבלה שני מושבים בדירקטוריון, אך במשך שנה נאלצה לשבת בשקט בצד כמו ילדה קטנה שנענשה. דירקטוריון די.אס.פי.ג'י כולל, מלבד נציגי Starboard, את איילון; אליקים; איש ההון סיכון צבי לימון, שמכהן בתפקיד כבר 14 שנה וסביר להניח שהוא נאמן יותר לאיילון מאשר לקרן האמריקנית; ראובן רגב, יו"ר ומנכ"ל חברת Topscan; יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; ויאיר שמיר, הח"כ הטרי - כולם אנשים שסביר להניח כי יהיו הרבה יותר נאמנים לאיילון מאשר לקרן.

מעבר לכך, במהלך כל התקופה בה ניהלה Starboard את מאבקה בדי.אס.פי.ג'י, לא נשמע קולם של יתר המשקיעים המוסדיים בחברה, וכאלו יש לא מעט (ראו טבלה). בעלת המניות הגדולה בחברה היא ענקית ההשקעות בלאקרוק, שלא ממש נוהגת להיות אקטיבית - על אחת כמה וכמה בחברות קטנטנות במונחים שלה, כמו די.אס.פי.ג'י. כל עוד Starboard תיוותר לבד במערכה מול די.אס.פי.ג'י, יהיה לה הרבה יותר קשה לכפות את מרותה.

בינתיים, בכל אופן, די.אס.פי.ג'י לא נותרת חייבת, והמכתב שיצא מבית מדרשה מפרט כיצד מנסה החברה לייצר ערך לבעלי המניות - ותוך כדי ממחיש עד כמה היא לחוצה מהלחץ שמפעילה עליה Starboard - וכיצד היא באה לקראת הקרן. "רק שיהיה ברור", מציינים איילון ואליקים, "די.אס.פי.ג'י פתוחה לרעיונות חדשים, ואנו מוכנים לעבוד ביחד עם Starboard ובעלי מניות אחרים שרוצים לסייע לחברה לייצר ערך לציבור המשקיעים. מוכנות זו של החברה באה לידי ביטוי בנכונותה לאפשר לג'ף סמית', מנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי של Starboard, לכהן כדירקטור בחברה. הזמנה זו נותרת פתוחה", מדגישים השניים.

"ועדיין, אנו מאמינים שהעברת השליטה בחברה לדירקטוריון שמייצג רק בעל מניות אחד, כזה שיש לו פחות מ-10% מההון, אינה משרתת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של החברה ושל כל בעלי המניות בה. שלכם בנאמנות, אלי איילון, יו"ר, ועופר אליקים, מנכ"ל".

המשך יבוא.

המספרים של די
 המספרים של די