שטייניץ: "התקציב לא יהיה פשוט לשר האוצר החדש"

יו"ר ועדת הכספים היוצא, משה גפני מיהדות התורה, אמר לשטייניץ בנאום הפרישה: "לפעמים אתה למעלה ולפעמים אתה למטה. אני מבטיח אופוזיציה רצינית, כזו שלא תפקיר את אזרחי מדינת ישראל לגחמות של עשירים"

"אני מבין שר האוצר שאתה עוזב את התפקיד למרות שאני לא מאמין לעיתונים. אני חושב שזה רע שאתה עוזב, ואני מצטער על כך", כך אמר היום (ב') יו"ר ועדת הכספים היוצא, משה גפני מיהדות התורה, בסיכום הקדנציה של שר האוצר הנוכחי יובל שטייניץ.

לפי ההערכות, את תפקיד שר האוצר הבא צפוי למלא יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, לפי ההסכם הקואליציוני המתגבש. "אני לא מתערב במה שעושים בתוך הליכוד", המשיך גפני. "מתברר כי דרכינו הפוליטיות נפרדות וגם כי גם אני לא יהיה יו''ר ועדת הכספים".

מנגד, גפני המשיך והבהיר: "אני אומר לכולנו - הבניין הזה הוא בניין עגול. לפעמים אתה למעלה ולפעמים אתה למטה. אני מבטיח שתהיה אופוזיציה עניינית, רצינית, כזו שלא תפקיר את אזרחי מדינת ישראל לגחמות של עשירים".

"אני מצטער על כך שלא נמשיך לעבוד יחד בנושא הכלכלי", אמר עוד גפני לשטייניץ. "אני ח''כ ואדם מאמין ואני אמשיך לפעול למען כל עם ישראל מספסלי האופוזיציה".

שטייניץ המשיך לאחר דבריו של גפני, ואמר: "זה נאומי האחרון כשר האוצר. קיבלתי הרבה סיוע, אבל את רובו קיבלתי משני אנשים: משה גפני (יהדות התורה) ואיציק כהן (ש''ס). הייתה לי זכות גדולה ב-4 השנים הגדולות להוביל את כלכלת ישראל באחת הקדנציות הכי ארוכות בתולדות מדינת ישראל - לפחות ב-40 השנים האחרונות. גם זו קדנציה בתקופה הכי סוערת והכי קשה בכלכלה הגלובלית".

"יש לנו אתגרים מאוד לא פשוטים, המשבר הכלכלי עוד נמשך", המשיך שטייניץ. "אירופה ממש קורסת לנגד עינינו, עשרות אלפי מובטלים. אנו ניצבים בפני אתגרים לא פשוטים - בעיקר התקציב הקרוב, שלא יהיה פשוט לשר האוצר החדש, זה ממש לא פשוט".

שטייניץ הוסיף ואמר כי "הכלכלה הלאומית שלנו נמצאת בדינמיקה חיובית בצמיחה גבוה ובאבטלה נמוכה, זה הדבר הכי חשוב. המשימה העיקרית היא קודם כל כל מדינת ישראל. אבל, התקציב הבא הוא לא פשוט - כי יעשה בו קיצוץ של מיליארדי שקלים יותר מהממוצע".

"הממשלה והכנסת יהיו חייבים לבחור בחיים לא קלים לממשלה, כדי שהכלכלה הלאומית לא תיפגע ותמשיך במסלול של צמיחה ויצירה של מקומות עבודה. כדי שזה יקרה התקציב יהיה לא קל, מרוסן. זו היתה האווירה גם במארס 2009. אם נפעל נכון, נעמוד באתגרים. אין לי ספק שכלכלת ישראל יכולה לצמוח בכ-4% בממוצע. זה בידיים שלנו. תעזרו לשר האוצר הבא כמו שעזרתם לי: בשיתוף פעולה, בהבנה לצרכי הכלכלה", סיכם.

"קיבלתי משק עם צמיחה שלילית של 2.4% ואני משאיר את המשק עם צמיחה חיובית של יותר מ-3% ובמהלך השנים שבאמצע - הצמיחה הגבוהה ביותר במערב; קיבלתי משק עם ירידה של 5% בהשקעות ולאחר שלוש שנים עם גידול מצטבר בהשקעות של 38%; יחס החוב-תוצר ירד לפחות מ-74% תמ''ג, כאשר דירוג האשראי עלה מ-A ל-A+", אמר.

שטייניץ המשיך והבהיר כי "סביב התקציב הדו שנתי יש ויכוח לגיטימי. אני משוכנע כי זה הדבר הנכון מבחינת הלוגיקה. יש דברים שדורשים שיפור. ההחלטה שלי ושל ראש הממשלה היא להמשיך עם זה. אחד הרגעים הכי קשים כשר האוצר היה בתחילת הקמת ועדת ששינסקי - הקמפיין נגדי ונגד ששינסקי בעיקר. הדבר הקשה ביותר היה הלחץ הכבד מאד של הממשל האמריקני, כולל שליחים של הממשל שהגיעו למשרדי וטלפונים מארה''ב - עד שקיבלתי הודעה מבכיר בארה''ב שהממשל נסוג ולא מתערב יותר".