האוזר: "רגולטור על בתחום הפיננסי - רעיון מסוכן למשק"

יו"ר הרשות לניירות ערך: "שערי הריבית הנמוכים והעובדה שהם במגמת ירידה מגבירים את התיאבון לסיכון, בדומה, אולי, לימים שלפני המשבר ב-2008"

יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר, נאם הבוקר (ד') בכנס של חברת די.סי. פייננסס. "אנחנו נמצאים בתקופה של אתגרים כלכליים משמעותיים. באירופה המשבר בעיצומו. בארה"ב הסכנות לא חלפו. כתוצאה מכך, ההשקעות בשווקים הריאליים והפיננסים חשופות עדיין לסיכונים לא קטנים. שערי הריבית הנמוכים והעובדה שהם במגמת ירידה, מגבירים את התיאבון לסיכון, בדומה, אולי, לימים שלפני המשבר ב- 2008. וברקע, ישראל חשופה להתפתחויות הכלכליות בעולם ונמצאת במצב שביר נוכח הגרעון התקציבי שיש לכסותו", אמר האוזר.

"בתקופה כזו, האתגרים בפני הרגולטורים לא פשוטים. יש הטוענים, שיש להגביר את הרגולציה על השווקים הפיננסים כדי להקטין את הסיכונים שהמשקיעים חשופים להם. אחרים טוענים כי יש עודף רגולציה, בתקופה שבה יש להקל ולהוריד עלויות לגופים המפוקחים. אני סבור שרגולציה חזקה תורמת ליציבות בשווקים".

עוד אמר האוזר כי "אני מאמין בצורך להיות קשובים לגופים המפוקחים בשוק ההון כדי לבחון איך עוד אפשר להקל על הגופים המפוקחים מבלי לפגוע בהגנה על המשקיעים. אני גם מאמין שלרגולציה, שרבים אוהבים לתקוף אותה, ישנו תפקיד חשוב מעין כמוהו בהסרת חסמים והזרמת מקורות אשראי למשק, מקורות שכה דרושים כעת על מנת לדחוף את עגלת המשק קדימה. יחד עם זאת, על הרגולציה לוודא כי הפעולות שנעשות, ושיעשו, לא יפגעו ביציבות המשק והחברות הפועלות בו ושחלילה וחס לא תיפגע השמירה על כספי הציבור".

"רק ראיה משותפת וסנכרון הפעילות בין הרגולטורים יכולה לקדם את היעדים הללו. אני סבור כי שנת 2013 תחייב אותנו, הרגולטורים, להתייצב בפני אתגרים דומים לאלה שמעסיקים כיום את הרגולטורים של שוקי הכספים וההון ברחבי העולם. אחד החשובים שבהם נוגע למבנה הפיקוח הרגולטורי, ולמתח האפשרי בדילמה הרגולטורית של יציבות מול גילוי".

האוזר תקף את ההצעות להקים רגולטור על עם סמכויות מתאימות לתחום הפיננסי בארץ "השונות הגדולה של מבנה הרגולציה בשוקי ההון מלמדים שאין מודל מנצח או אופייני אחד למבנה הפיקוח ה"יעיל". אני רוצה לומר לכם, באופן חד וברור, שהרעיון להקים "רגולטור-על" שיפקח על כל היבטי התחום הפיננסי הוא רעיון מסוכן למשק הישראלי, ואני מתנגד לו בכל תוקף. הניסיון בעולם הוכיח שמודל פיקוח מאוחד טומן בחובו סיכון מערכתי לכשל בפיקוח, שכן אם רגולטור-העל "טועה" קיים פוטנציאל שהטעויות יתפשטו בכל שוק הכספים וההון ולא יוגבלו למגזר פיננסי מסוים או לקבוצת מוצרים פיננסיים", אמר האוזר.

סרוסי: לסיים הרפורמה בחברת החשמל

יאיר סרוסי, יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, אמר בכנס כי "השווקים הפיננסים בעולם בזמן האחרון במצב של עלייה, זאת בעקבות מדיניות הבנק האירופי שהחליט לתת מענקים והלוואות. ההתאוששות בכלכלה האמריקאית מקרבת את היום בו תתבצע התפנית, יפסיקו התוכניות לרכישת אג"ח והריבית תעלה. ההערכה שמגמה זו תחל בחלק הראשון של 2014".

"ההסדרים הנוכחיים הם בעקבות הלוואות שניתנו לפני 5 ו-10 שנים. לכן הדרך לבנות מערכות גדולות שנותנות הלוואות פרטיות היא כואבת, עדיף לקיים שיתופי פעולה בין הבנקים למוסדיים. פרוייקטי תשתית הם שמניעים את המשק. בשל בעיות בתקציבי המדינה צריך להפוך אותם לפרויקטים חוץ תקציביים שימומנו לטווח ארוך על ידי הבנקים והמוסדיים. ב-2020 נכסי הבנקים יהיו טריליון והכסף שינוהל על ידי המוסדיים יהיה 2 טריליון. צריך לראות לאן מפנים אותו כך שנהיה במצב של winwin‏ לישראל".

לגבי משק החשמל אמר סרוסי כי מדברים על רפורמה כבר שנים ארוכות. "הגיע הזמן לסיים אותה, להנפיק את החברה ולשחרר את ערבויות המדינה. תחום מחירי הדיור הוא עוד תחום שהממשלה צריכה להשקיע בו וניתן להגיע בו לתוצאות."