אורכית טסה 39%: תמכור פטנטים בתמורה ל"תספורת"

אורכית צריכה לשלם למחזיקי האג"ח כ-50 מיליון שקל ביולי 2014, אך סכום זה לא יהיה בקופתה ■ החברה מציעה למכור את הפטנטים שברשותה לקרן זרה, בתמורה לכ-30 מיליון שקל, שמותנים בכך שהחברה תהיה נקייה מחוב

תשעה חודשים לאחר שהושגה הסכמה על הסדר חוב באורכית, שבו נפרס חוב החברה לתשלומים מבלי שבוצעה תספורת לחוב, מציעה החברה למחזיקי האג"ח שלה הצעת הסדר חדשה.

אורכית מציעה למכור את הפטנטים שברשותה לחברת 3Networks האמריקאית, שמתמחה באיתור גופים המפרים פטנטים, בתמורה ל-8 מיליון דולר (כ-30 מיליון שקל).

הקאץ' הוא שאורכית מתנה את ההצעה בכך שהיא עצמה תהיה נקייה מחוב, וכן שיתקבל אישור המדען הראשי לעסקה. במקביל לתהליך זה, התקשרה אורכית עם קרן ההשקעות Hudson Bay - המשקיעה העיקרית בחברת 3Networks - לשם העמדת הלוואה לחברה בהיקף של 5 מיליון דולר, לצורך השלמת פיתוח קו המוצרים החדש שלה.

ההסדר הקודם לא צלח

אורכית, שבניהולו של איציק תמיר, מפתחת ציוד תקשורת לחברות טלפוניה. בשנים האחרונות התכווצו הכנסותיה, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2012 היא סיימה עם מכירות של 8.9 מיליון דולר, והפסד של 6.2 מיליון דולר. הגירעון בהונה העצמי גדל כתוצאה מכך ל-8.2 מיליון דולר.

העובדה שאורכית לא הצליחה לקבל הזמנות חדשות בשנתיים האחרונות, מסיבות שונות, גרמה לכך שהיא לא הייתה יכולה לשלם במלואו את חובה לאג"ח א' במארס אשתקד, שהסתכם בכ-80 מיליון שקל. בצירוף סדרה ב', הסתכם אז חוב האג"ח של החברה בכ-108 מיליון שקל.

אחת החלופות שנבחנו באותה תקופה הייתה מכירת הפטנטים של החברה, בדומה למה שעשתה אלווריון, על מנת להזרים עשרות מיליוני שקלים לקופה. אלא שאז התברר כי מהלך זה לא ישים אצל אורכית, שכן לחברה חובות בסך כ- 17 מיליון דולר למדען הראשי, שנחשב לנושה בדין קדימה ביחס למחזיקי האג"ח. כך, התמורה ממכירת הפטנטים לחברה זרה לא הייתה מגיעה לידיהם.

משכך, הגיעה החברה להסדר עם מחזיקי האג"ח שכלל כמה שלבים. הראשון הוא הפחתת מחיר המימוש של האג"ח, כך שמי שיהיה מעוניין יוכל להמיר את החוב למניות, תוך חיזוק בסיס ההון של החברה. בשלב השני הייתה אמורה אורכית לבצע גיוס הון של 9 מיליון דולר, שבו ישתתפו גם הבעלים. מחזיקי האג"ח שיבחרו לא להמיר את החוב למניות, יקבלו אותו בכמה תשלומים במשך שנתיים, כאשר התשלום האחרון אמור להתבצע ביולי 2014.

בפועל, פחות מ-10% ממחזיקי האג"ח המירו את החוב למניות, מה שהוביל לכך שהחברה לא הצליחה לבצע את גיוס ההון, כיוון שהמשקיעים הפוטנציאליים לא היו מעוניינים שהכסף שישקיעו ישמש לתשלומים למחזיקי האג"ח. משכך, פרעה החברה בחודשים אוגוסט ואוקטובר 2012 תשלומים בהיקף של כ-46 מיליון שקל, ובעוד שלושה שבועות היא צפויה לשלם תשלום נוסף של כ-6 מיליון שקל.

לאחר תשלום זה, צפויים להיוותר בקופת החברה כ-5 מיליון שקל, ואילו יתרות החוב, שאותו היא צריכה לפרוע ביולי 2014, עומד על כ-50 מיליון שקל.

הכישלון בחיזוק מאזן החברה הביא אותה לפטר את רוב צוות המו"פ שלה; מצבת העובדים קטנה מ-140 עובדים בקיץ האחרון, לכ-35 עובדים בלבד כיום.

הקטנת צוות הפיתוח, הובילה לכך שהחברה אינה יכולה להתמודד יותר במכרזים גדולים, והיא מתרכזת כעת במכירות למפעילי תקשורת קטנים ובהשלמת פיתוח קו המוצרים החדש, שההכנסות ממנו צפויות רק בעוד שנתיים, לאחר המועד הצפוי של פירעון האג"ח. בנוסף, החברה הקטינה את משכורות המנהלים הבכירים, והחליפה את התגמול באופציות למניות החברה.

תספורת של 66% מהחוב הנוכחי

חוסר היכולת לגייס הון והצפי כי בקופתה לא יהיה ההון הנדרש לפירעון החוב ביולי 2014, הוביל את הנהלת החברה לנסות להפוך את הפטנטים שברשותה למזומן. כך היא הגיעה לעסקה המדוברת.

מטרת ההתקשרות עם 3Networks היא לנצל את הידע והניסיון שלה וכן את יכולותיה הפיננסיות, על מנת לחקור ולאתר הפרות של הפטנטים של אורכית על ידי צדדים שלישיים. להערכת 3Networks, היא תצליח להפר גופים מפרים, לנהל הליכים כנגדם ככל שיידרש, ולחתום הסכמי רישוי עם מפרים פוטנציאליים.

כאמור, 3Networks תעביר לאורכית כ-8 מיליון דולר עבור הפטנטים, שישולמו באופן הבא: 5 מיליון דולר במזומן; הנפקת מניות ל-3Networks בהיקף של 2.5 מיליון דולר (12.5% מההון) ולפי שער של 52 סנט למניה - מחיר הגבוה בכ-150% מהמחיר הנוכחי של אורכית, המשקף לחברה שווי של 16 מיליון דולר.

אורכית תקבל מ-3Networks הלוואה נחותה לשלוש שנים, בהיקף של 0.5 מיליון דולר ובריבית של 1%. בנוסף, יקבלו בעלי המניות של אורכית 10% מהון המניות של 3Networks, ותינתן להם הזכות לקבל אחוזים מרווחי החברה האמריקאית שייווצרו מתשלומים שהיא תקבל בגין הפרות פטנטים.

3Networks נציין, היא חברה חדשה שהוקמה לאחרונה, קרן Hudson Bay השקיעה בה 10 מיליון דולר, וייתכן שבעתיד היא תהפוך להיות סחירה באמצעות מיזוג לשלד בורסאי בנאסד"ק.

השלמת ההסכם תלויה באישור של מחזיקי האג"ח. מתוך 8 מיליון הדולר שתקבל אורכית מ-3Networks, היא תוכל להעביר להם עד 5 מיליון דולר, והיתרה מיועדת למימון פעילותה השוטפת ופיתוח קו המוצרים החדש. אורכית תוכל להציע למחזיקי האג"ח גם חלק מהון החברה, כך שאם בעתיד ייווצר אפסייד ממכירת הפטנטים, הם יהיו שותפים לו.

אם מחזיקי האג"ח, אשר הגדולים שבהם הם מגדל וילין לפידות, יסכימו להצעת אורכית, הרי שהם צפויים לעבור תספורת של כ-30% ביחס לחוב המקורי, וכ-66% ביחס ליתרת החוב הנוכחית.

יש לציין כי נכון להיום נסחרות אגרות החוב מסדרה א' ו-ב' במחיר של 31 ו-23 אג' בהתאמה, כך שהמחזיקים כבר העריכו כי אינם צפויים לקבל את מלוא החוב חזרה. ההסכם יהיה בתוקף עד 30 ביוני, ועד אז יצטרכו מחזיקי האג"ח להחליט אם לקבל אותו ולהסתפק ברע במיעוטו, או להמר על כך שתימצא עסקה טובה יותר עד מועד הפירעון ביולי 2014.

עיקרי ההסכם:

■ מכירת הפטנטים לחברת Networks3 בתמורה ל-8 מיליון דולר (כ- 30מ' ש')

■ תנאי לפיו אורכית תהיה נקייה מחוב

■ הגעה להסדר עם מחזיקי האג"ח, בהיקף של 50 מ' ש', שבמסגרתו יקבלו עד 18 מ' ש', ואקוויטי בחברה

■ במקביל, תקבל אורכית הלוואה של 5 מ' ד' מקרן השקעות, לטובת השלמת פיתוח קו מוצרים חדש