הממשלה הבאה: האוצר, החינוך, הבריאות והרווחה ליש עתיד

(עדכון) - ההסכם הקואליציוני צפוי להיחתם בשעות הקרובות ■ עפ"י המתווה החדש: שר החינוך יהיה שי פירון, יש עתיד תוותר על תיק הפנים, ועמיר פרץ ימונה לשר ■ הליכוד-ביתנו תקבל את החוץ, הפנים, אנרגיה, תחבורה ועוד

במטרה לפתור את הפלונטר הקואליציוני גיבש יו"ר הבית היהודי, נפתל בנט, הצעת פשרה שאותה יציג ליאיר לפיד ולנתניהו: על-פי הצעתו של בנט, ימסר תיק החינוך ליש עתיד עבור שי פירון, ובתמורה יוותר יאיר לפיד על הדרישה לקבל לידי המפלגה את תיק הפנים. כמו כן, ככל הנראה שמו של משרד התמ"ת ישתנה למשרד הכלכלה והמסחר ובנט יעמוד בראשו.

בנוסף, על-פי ההצעה, יסכים לפיד למנות את עמיר פרץ לשר נוסף מטעם התנועה וכן יעתר לבקשת הליכוד למנות סגן שר נוסף מטעמם. בסביבתו של בנט אמרו כי בכוונתו לנסות לתווך בין הליכוד ליש עתיד במטרה להגיע להסכמה סביב הצעה זו.

בעקבות ההסכם המסתמן, תקבל יש עתיד פרט לאוצר שבו יחזיק יאיר לפיד ולתיק החינוך שאותו יקבל שי פירון, גם את משרד הבריאות, הרווחה והמדע, וכן את ראשות ועדת הקליטה, החינוך ומעמד האישה.

יו"ר הבית היהודי ישמש בנוסף לתפקידו כשר התמ"ת גם סגן ראש הממשלה ומחזיק תיקי הדתות, התפוצות וירושלים. ח"כ אורי אריאל ימונה לשר הבינוי והשיכון, ותחת סמכויותיו תכלל גם האחריות על מנהל מקרקעי ישראל. בנוסף, תועבר ראשות ועדת הכספים לידי הבית היהודי, וכן תחזיק המפלגה במשרד סגן שר הדתות במעמד שר, כשלא יהיה שר מעליו. סגן השר לענייני דתות יקבל לידיו גם סמכויות מורחבות הכוללת את מערך הגיור. מפלגתו של בנט תקבל לידיה תפקיד שר נוסף, שיהיה ככל הנראה שר הספורט וכן תפקיד סגן שר נוסף.

בשעה זו מכונסים בתל אביב צוותי המשא ומתן של הליכוד ביתנו, יש עתיד והבית היהודי במטרה לסגור את ההסכמים הקואליציוניים עוד הלילה. מחר צפויה להתכנס ועידת הבית היהודי על מנת לאשר את ההסכם, ולאחריה תתקיים פגישה של ראשי המפלגות לחתימה סופית על ההסכמים. השבעת הממשלה תתקיים ככל הנראה רק ביום שני הבא.

בארוע שנערך ברמת גן בנט הגיב לקואליציה המתגבשת: "בשעות אלה מורכבת ממשלה ברעות וערבות הדדית בין מרכיביה והיא תפעל למען ערבות הדדית בעם ישראל. אני רוצה לברך את חברי יאיר לפיד שגילה נחישות ומנהיגות את ראש הממשלה ואת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. אני מקווה שנקים ממשלה עוד הלילה. הממשלה הזאת תדאג לכלל עם ישראל".

אחר-הצהריים הסתיימה פגישת בנט לפיד - בנט ממשיך בנסיונות להגיע למתווה פשרה וימשיך כעת במהלכים מול הליכוד. הסוגיות שבמחלוקת כעת הן הרצון של הליכוד למנות את עמיר פרץ לשר למרות הקטנת הממשלה, הרצון של הליכוד להוסיף סגן שר נוסף (שתי דרישות שלא מקובלות על לפיד), והדרישה של לפיד לקבל את תיקי החינוך והפנים שלא מקובלת על הליכוד. בנט ימשיך במגעים כעת כדי להגיע לפתרון ולמנוע הגעה לבחירות.

לנוכח הישגיהם של לפיד ובנט מלקקים בליכוד את הפצעים ומנסים להדגיש כי גם למפלגת השלטון יש הישגים. "למרות תנאי המשא ומתן הבלתי אפשריים יש השגים רבים לליכוד", אמר הערב בכיר בליכוד. "אחרי ששלי יחימוביץ' סירבה להיכנס בשום תנאי, לפיד סירב לשבת עם החרדים ובנט סרב בלי לפיד, הליכוד הצליח להחזיר את הביטחון אליו כששמר על תיק החוץ והשיג את מפתח השרים הגבוהה ביותר". בליכוד מתגאים גם בכך שהצליחו לשמור על הרוב המכריע בממשלה ועל תיקים משמעותיים כמו תחבורה אנרגיה פנים וכן על ארבעה תפקידי סגני שרים.

הניסיון האחרון לתקוע טריז בין בנט ללפיד

מוקדם יותר היום, בשל אי-ההתקדמות במשא-ומתן הקואליציוני הציב הליכוד אולטימטום והודיע כי אם לא תושג פריצת דרך במשא-ומתן עם יש עתיד ומפלגתו של יאיר לפיד לא תרד "מהדרישות המופרזות שלה", כדברי גורמים במפלגה, יפתח ראש הממשלה בשיחות עם המפלגות החרדיות במטרה להכניסן לקואליציה במקום יש עתיד.

ככל הנראה, מדובר בעוד ניסיון של הליכוד ביתנו לתקוע טריז בין יאיר לפיד לנפתלי בנט, על רקע המשא-ומתן התקוע שיאפשר לנתניהו להכניס את החרדים לממשלה במקומו של לפיד.

בצהריים, בעקבות הפרסומים בתקשורת, כתב בנט בדף הפייסבוק שלו: "לפני מספר דקות פורסם כאילו הליכוד מציג אולטימטום לידידי יאיר לפיד. חבריי בליכוד - תשכחו מזה. ככה זה לא יילך. יש פערים. צריך להידבר ולהתפשר. כולנו. עד שתקום ממשלה. יש מדינה שצריך לדאוג לה".

גורמים ב"יש עתיד" מסרו כי "המשבר הקואליציוני שאנו עדים לו כעת הוא לא רק מאבק תיקים. זהו קרב על דמותה של החברה הישראלית. ההתעקשות של יש עתיד על תיק החינוך נובעת מהעובדה שהדרך לשנות את פניה של המדינה עוברת בעיקר דרך התיק הזה . הצגתה של יש עתיד כסחטנית היא עיוות האמת. יש עתיד הסכימה לרדת במספר התיקים המגיעים לה בכדי להקטין את מספר שרי הממשלה. יש עתיד ביקשה את אמון הבוחר כדי שהיא תילחם לא רק על גודל הממשלה ועל השוויון בנטל, אלא גם על החינוך ועל עתיד החברה הישראלית. בעניין זה יאיר לפיד לא יסטה מעקרונותיו והבטחותיו גם אם יאלץ לשבת באופוזיציה".

במוצאי שבת יפוג המועד להרכבת הממשלה אולם המשא-ומתן עדיין תקוע, כשכל הצדדים מתבצרים בעמדתם. אמש נועדו צוותי המשא-ומתן עד לשעה 4:00 לפנות בוקר אך לא הושגה הסכמה סביב סוגיית איוש תיקי החינוך והפנים, ואף נוספו מחלוקות נוספות.

בניסיון לפתור את הפלונטר עלתה הלילה הצעה לרוטציה על תיק החינוך, אולם ביש עתיד דחו אותה על הסף ואמרו כי ההצעה אינה הגיונית, בטענה שהדבר יגרור רישאפל בממשלה, מה שיפגע ברציפות הכהונה בכמה משרדים. מנגד, לנוכח הזמן הקצר שעוד נותר לפתרון המשבר אמר היום גורם המעורב במשא-ומתן כי בסופו של דבר "לא יהיה מנוס מללכת על רוטציה בתיק החינוך".

בטרם נפתרה בעיית איוש תיק החינוך והפנים, נתגלעו גם מחלוקות סביב איוש ראשות ועדת הכספים וסביב סוגית השר הנוסף שעליו אמורה יו"ר התנועה לוותר לנוכח הגבלת מספר שרי הממשלה שנקבע לאחר שזו כבר חתמה על ההסכם הקואליציוני.

התגובה החריפה של ש"ס

השר היוצא אל ישי מש"ס החליט להגיב על הממשלה המסתמנת בפייסבוק: "הייתה אפשרות של יצירת קואליציה משותפת, ממשלה שהייתה משקפת את כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית להתמודד על כלל הבעיות והמחלוקות ולפתור אותן. לצערי, אלו שהבטיחו לעם 'פוליטיקה חדשה', התבררו בסופו של דבר כבוגריו המצטיינים של החוג ל'סחיטות פוליטית', רוצים לראות ממשלה בלי חרדים ויהי מה. החרדים אינם קבוצה לצד החברה הישראלית, הם חלק ממנה כמו: הקיבוצניקים, החילוניים, העולים ושאר הקבוצות בחברה".

ישי הוסיף: "את הבדלי הגישות והבעיות פותרים בהידברות והבנה, ולא אחד על גבו של השני. צר לי כי המצטרפים החדשים רחוקים מלהפנים זאת. הם תמיד יהיו פוליטיקאים אך לעולם לא מנהיגים. קשה לי לראות מציאות בה רה"מ יוכל להנהיג את המדינה על שלל גווניה בעודו שבוי בצינוק הגחמות והשינאה שנבנה ע"י הציר החדש. ולאנשי הרשימה המשותפת,'בנלפיד', ברכות על הקמת המפלגה החדשה, צר לי שאין לכם במשותף יותר מאשר שינאת האחר. אתם הדוגמא הטובה ביותר, בראייה עכשוית והיסטרית, מה אחים לא עושים זה לזה".