"המס על פקדונות הבנקים בקפריסין עלול להלום בשווקים"

מייק אליס חושש מ"אפקט דומינו": ספרד עלולה להטיל גם כן מס פקדונות - והספרדים ינהרו לבנקים ■ "זו הפעם הראשונה מאז קריסת ליהמן ברדרס שבה האזרח הפשוט נדרש לשלם את החשבון; השווקים לא יאהבו את הצעד הזה"

האם המס שהטילה קפריסין על פיקדונות בנקאיים יהיה הטריגר לתיקון בשווקים ממנו חוששים משקיעים רבים? מייק אליס, מנכ"ל פיוניר תכנון פיננסי, מעריך שכן.

"המהלך בקפריסין, במידה שייצא לפועל, עלול להיות הטריגר לתיקון שמצפים לו בשוקי המניות, מאחר שמדובר ב'הלם למערכת'", אומר אליס בעקבות הפרסומים בסוף השבוע על תוכנית החילוץ הבינלאומית לקפריסין, במסגרתה יוטל מס על הפקדונות הבנקאיים של אזרחי המדינה. (לסיפור המלא)

בעקבות המהלך החלו אזרחי קפריסין להתנפל על סניפי בנקים בניסיון לפדות את כספם בטרם יוטל מס על הפיקדונות. אליס מעריך כי אזרחי ספרד עלולים לחשוש ממס דומה ויתנפלו גם כן על בנקים בספרד כדי למשוך את כספם, מה שעלול להביא לירידות בשווקים. יצוין כי נשיא קפריסין הסביר לעמו שללא כספי החילוץ מאירופה - המערכת הפיננסית בקפריסין תתמוטט והמדינה תיזרק מחוץ לגוש האירו.

"המהלך שננקט בקפריסין עלול לגרום לפאניקה בקרב בעלי פקדונות בנקאיים בספרד, שעלולים לחשוב שגם הפקדונות שלהם אינם בטוחים ולרוץ לבנקים שלהם למשוך פקדונות. לכך יהיו השלכות מיידיות על שוקי המניות ועל האירו. ההשפעה תהיה בעיקר על שוקי המניות באירופה, אך עלולה להיות לכך השפעה לרעה גם על השווקים האחרים", מסר אליס.

אליס מציין עוד כי "זו הפעם הראשונה מאז קריסת ליהמן ברדרס שבה האזרח הפשוט נדרש לשלם את החשבון. כשמריו דרגי אמר 'נעשה כל מה שצריך כדי להציל את גוש האירו', אני לא חושב שמישהו העלה על דעתו שאזרחים בגוש האירו יצטרכו לשלם את המחיר באופן הזה. אם הפוליטיקאים האירופים ישרדו את הביקורת על הצעד הנוכחי - הדבר ישפיע לחיוב על גוש האירו בטווח הארוך; אבל בטווח הקצר אין ספק שהשווקים לא יאהבו את הצעד הזה".

לגבי ההשפעה של המהלך על המשקיעים אומר אליס: "משקיעים לטווח קצר צריכים להיות ערניים בימים אלה להתפתחויות ולשקול לבצע שינויים בהתאם לתיק ההשקעות שלהם במידת הצורך. משקיעים לטווח ארוך אינם צריכים לבצע שינוי דרסטי בתיק ההשקעות, אלא לקחת נשימה עמוקה ולהמתין".