כנסת נכבדה, עידן חדש

העשירים לפיד ובנט עומדים בפתח בור תקציבי שנוצר גם בגלל שהענייים ישי וליצמן לא ידעו שובע בסחיטתם הפוליטית

בשעה טובה נחתם ההסכם הקואליציוני ואחת הקדנציות המעניינות ביותר בהיסטוריה של הכנסת יוצאת לדרך.איך אני מעז להמר בשלב כה מוקדם כי תהא זו קדנציה מעניינת? פשוט מאד. לאחר ששני טירונים פוליטיים עשו בית ספר, סליחה אוניברסיטה, למאסטר הכול יכול של הפוליטיקה הישראלית, צפוי לנו עידן חדש בכנסת ובפוליטיקה בכלל. אני לא יודע אם תהיה מעתה ואילך פוליטיקה נקייה כי קרוב לודאי שאין מושג, אולם ללא ספק תהיה פוליטיקה שונה.

הפוליטיקאים הותיקים מנסים להתנגח אולם זעים כבר זמן רב באי-נוחות בכיסאם, לנוכח ההבנה כי צצו כאן פוליטיקאים מזן אחר שקמו והחליטו לשנות את כללי המשחק שהיו כה נוחים עד כה, פוליטיקאים שלמרבה הפלא באמת אכפת להם מהציבור.

לא פוליטיקאים שמנפנפים בסיסמאות כאילו, אבל בפועל אכפת להם רק מהכסא או רק מציבור מאד מסוים. היטיב לתאר זאת עסקן מפלגתי שבמקרה ישבתי לידו בטיסה כמה ימים לאחר הבחירות. הוא שוחח עם מישהו ממפלגתו(לפני ההמראה כמובן) ואחרי כל הטקטיקות, המניפולציות והרבנים סיכם את הכול במשפט אחד קצר - "תכל'ס אנחנו יודעים שתם עידן".

אפשר רק לצחוק או לכעוס כשרואים ושומעים את אלי ישי, יעקב ליצמן וחבריהם, שלפתע מבינים שהגיעה "סוף עונת התפוזים", מותחים את צווארם כבת יענה ומהלכים אימים על מעמד הביניים, שהנה או טו טו, העשירים לפיד ובנט יפגעו באנשי מעמד זה שוב ושוב ולא יהיה מי שיגן עליהם כפי שהיה עד כה.

העובדות קצת שונות - העשירים לפיד ובנט עומדים כעת בפני בור עצום בתקציב המדינה שנוצר, בין היתר, בגלל שהעניים כביכול - ישי,ליצמן וחבריהם, לא ידעו שובע בסחיטתם הפוליטית את מפלגות השלטון בעשור האחרון. עד כדי כך לא ידעו שובע, עד שכבר גרמו לרבים מאיתנו להיזכר בגעגועים באברהם שפירא ז"ל, מנהיגה הכול יכול של אגודת ישראל.

אז לידיעת החברים יש , ליצמן וכל האחרים שהיו רגילים שכל הצבעה תשלשל לקופות יקיריהם מיליונים. אתם רועדים בצדק. לפיד ובנט הם ההישג הגדול ביותר( ולצערנו היחיד עד כה) של המחאה החברתית. 33 חברי כנסת חדשים המייצגים את אלו שכבר מקיאים מהפוליטיקה שאתם יצרתם ומהסחטנות אותה שדרגתם לדרגה של אומנות. כל אדם בר דעת יחזיק אצבעות לשני הטירונים ואולי סוף כל סוף נראה בישראל פוליטיקה מזן אחר, פוליטיקה של כאלו שבאמת אכפת להם מהציבור, מכלל הציבור.

מלאכה רבה מצפה ללפיד במשרד האוצר. רק את שלל העצות אותן קיבל מהמומחים בשבוע האחרון ייקח חודש לקרוא. בור תקציב אימתני , משרד אוצר מדולל שרבים מאנשיו, כולל אנשי מקצוע מעולים, ברחו ממנו כל עוד נפשם בם מאימת הפילוסוף שנחת שם לפני שלוש שנים, שיקום מערכת היחסים עם בנק ישראל שהינו שותף חיוני לכל מהלך כואב שיידרש והרשימה עוד ארוכה.

רק עצה אחת אעוץ לשר האוצר החדש. בבואך לבחון מהיכן יגיעו המקורות לצמצום הגירעון, קח לידיך את ספר התקציב ולמד אותו היטב. אני בטוח שתגלה שיש המון דרכים ומקורות בהם ניתן לקצץ מבלי להטיל מסים חדשים.

ואם אין ברירה וצריך להטיל מסים התחל מדרישה למס אמת מכל אותם אלו שבהיתרים שונים ומשונים נהנו שנים רבות מתשלום מס אפסי ביחס לרווחיהם,המשך בביטול פטורים שאין להם כל הצדקה כיום, עבור להשוואת בסיסי המיסוי של השקעות הנדל"ן למגורים ולהשכרה לאלו של הבורסה, ואם כל זה לא יספיק, הטל מס על גופים זרים ומקומיים המייבאים לישראל הון ספקולטיבי ופוגעים פגיעה קשה בתעשייה המקומית וביצוא.האמן לי שאחרי כל אלו עוד יישאר לך עודף.