"יש ציפייה של גולשי האינטרנט שקוראי הפרינט יסבסדו אותם"

עורך "הארץ", אלוף בן, התייחס להחלטה לגבות כסף על צריכת תכנים באתר העיתון, במסגרת פאנל "חופש עיתונאי מול הצורך להתפרנס" בכנס DIGIT

"יש ציפייה של גולשי האינטרנט שקוראי הפרינט יסבסדו אותם, כיוון שקוראי הפרינט הם קהל יותר מבוגר, אז יש ציפייה מהצעירים שיסבסדו אותם. אנחנו מנסים לאזן את הסיטואציה", כך התייחס עורך "הארץ", אלוף בן, להחלטה לגבות כסף על צריכת תכנים באתר האינטרנט של העיתון, במסגרת פאנל "חופש עיתונאי מול הצורך להתפרנס", בכנס DIGIT במרכז הבינתחומי הרצליה.

לדברי בן, "הייתה הנחה סמויה שישראלים לא מוכנים לשלם על כלום. אף אחד לא בדק אותה לפנינו, אז מישהו היה צריך לקפוץ לבריכה הזאת".

באשר לטענות לפיהן ישנם אתרים באינטרנט שמסבירים איך לעקוף את חומת התשלום באתר "הארץ", אמר בן: "לא הקמנו משטרה כדי לרדוף אחרי גולשים ולחפש דרכים לאכוף את התשלום. אנחנו מודעים לפירצות. גם בהוט וב-yes יש אנשים שמשלמים, ובמקביל יש כאלה שמורידים תוכניות בלי לשלם. אנחנו מאמינים שכולם יגיעו לגבות כסף מהגולשים".

גל מור, עורך אתר "חורים ברשת", שהנחה את הפאנל, שאל את בן באשר להצלחה של ה"ניו-יורק טיימס" בשילוב חומת תשלום באתר. לדברי בן, "יש להם 640 אלף מנויי דיגיטל ו-800 אלף בפרינט, ועדיין ההכנסה מהמנוי הדיגיטלי הרבה יותר קטנה. אם מסתכלים קדימה ואם הפרינט ייעלם, המערכות העיתונאיות יהיו צריכות להיות קטנות".

אילן יצחייק, העורך הראשי של אתר Xnet וממקימי אתר ynet, שניהם מבית "ידיעות אחרונות", התייחס אף הוא לנושא חומת התשלום באינטרנט ואמר כי "מדובר במהלך נועז, אבל לא כזה שיכול להתאים לכל ארגון תקשורת. ב-2002 סגרנו את אתר ynet לגולשים מחו"ל ויצרנו חומת תשלום. זו הייתה דרישת המו"ל. בהתחלה נלחמנו בה, ובסופו של דבר אמרנו שננסה, אבל בסוף יצאנו די חבוטים, כי ספציפית ל-ynet מודל תשלום לא התאים, כי האתר הוא יותר רחב ויותר גדול".

יצחייק הוסיף ואמר כי במציאות הכלכלית של היום, ארגוני התקשורת צריכים לנסות הכול. "אנחנו בשלב שבו אתרי התוכן הן חוות ניסויי ענקיות של כל מיני מודלים - באנרים, תוכן שיווקי, חסויות ואלמנטים מסחריים. כל אלה הם בגדר ניסיונות. בסופו של דבר השוק יבשיל, וענף הפרסום יבשיל ויגלה שהאפקט באינטרנט גדול לא פחות מכלי תקשורת אחרים".