אגוד ישיק עוד השנה מערכת סגורה לפיקדונות

גם מי שאינו לקוח הבנק יוכל להפקיד פיקדונות בריבית גבוהה יחסית ■ בנק ירושלים גייס באמצעות מערכת זו פיקדונות בהיקף של 900 מיליון שקל ב-2012

בנק אגוד מתכוון להשיק השנה מערכת סגורה לפיקדונות, שבמסגרתה יוכלו גם מי שאינו לקוח של הבנק להפקיד פיקדונות, ולקבל ריבית שתהיה ככל הנראה אטרקטיבית יותר מזו המוצעת במרבית הבנקים.

בבנק אגוד, בניהולו של חיים פרייליכמן, התלבטו בשנה האחרונה האם להקים מערכת שכזו. ואולם מהדוחות השנתיים שפרסם באחרונה הבנק עולה כי החליט ללכת על המהלך, וההשקה צפויה במחצית השנייה של השנה.

"במהלך שנת 2013 צפויה להיכנס לשימוש מערכת סגורה להפקדת פיקדונות, בכפוף למגבלות רגולטוריות וכדאיות כלכלית", נכתב בדוח השנתי של הבנק. מבנק אגוד לא נמסרה תגובה לידיעה.

תחרות נמוכה

"המערכת הסגורה" מאפשרת ללקוחות בנקים אחרים להפקיד כספים באמצעות האינטרנט בפיקדונות ותוכניות חיסכון של הבנק, וזאת בהעברה ישירה של הכסף מהחשבון שלהם. בסוף תקופת הפיקדון, חוזר הכסף לחשבון העו"ש המקורי של הלקוח.

בנקאות קמעונאית נחשבת לתחום עם תחרות נמוכה, חסמי מעבר גבוהים ויכולת מיקוח נמוכה יחסית של הלקוחות. הלקוחות במשקי הבית משלמים בממוצע את הריביות הגבוהות ביותר על אשראי ומקבלים את הריבית הנמוכה ביותר בפיקדונות. נזכיר כי כיום ריבית בנק ישראל ממילא נמוכה למדי (1.75%), כך שהריבית המוצעת בפיקדונות נחשבת כיום לא-אטרקטיבית, ועומדת לרוב על פחות מ-1% לשנה.

אחד מהחסמים בתחרות הוא חוסר היכולת של הלקוח לפתוח פיקדון בבנק שבו אין לו חשבון. ב-2002 ניסה בנק ישראל לשפר את התחרות בתחום, והוציא הוראה, שקבעה כי לקוח יוכל להפקיד כספים בבנק מבלי לפתוח חשבון עו"ש, בתנאי שמדובר במערכת סגורה, כלומר מתקיימים תנאים המבטיחים החזרת הכספים בתום תקופת הפיקדון לחשבון העו"ש שממנו נמשכו ללא כל הוראה נוספת.

כיום יש מערכת כזו רק לבנק ירושלים. הבנק, בניהולו של אורי פז, בנה את המערכת כבר ב-2005, אבל זו לא הייתה דומיננטית. לפני שנה וחצי ביצע הבנק השקה מחודשת של המערכת, והציע ריביות גבוהות יחסית לאלו שהוצעו בבנקים האחרים, שהגיעו עד 3%. כיום מתבססת הריבית על מחיר המהווה לפחות 80% מריבית בנק ישראל (1.4% כיום).

בשנת 2012 גייס הבנק במערכת הסגורה פיקדונות בהיקף של כ-900 מיליון שקל. ככל הנראה, על רקע ההצלחה של בנק ירושלים לגייס פיקדונות, החליט כעת גם בנק אגוד להשיק מערכת דומה.

בניגוד לבנק ירושלים, שראה בהשקת המערכת הסגורה מהלך מרכזי להתרחבות בתחום הקמעונאי, בבנק אגוד רואים במהלך זה רק עוד כלי להתרחבות בתחום הקמעונאות, המיועד בעיקר לפיקדונות קטנים בהיקף של עשרות אלפי שקלים, ומתכוונים להמשיך ולהתרחב בתחום הקמעונאות השנה בעיקר באמצעות תוכנית החשבון ההפוך שמציע הבנק.