איזי כהן: "כלל ביטוח התאימה עצמה למציאות חדשה"

דוחות כלל ביטוח: עלות שכר של כ-4.6 מיליון למנכ"ל הפורש טלמון ■ היו"ר אביגדור קפלן זכה לשכר בעלות של כ-2.6 מיליון שקל ■ כלל ביטוח סוגרת את 2012 עם הפסד של כ-57 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-17 מיליון שקל ב-2011

כלל ביטוח , שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, פותחת את עונת הדוחות של חברות הביטוח לשנת 2012, עם תוצאות פושרות עליהן חתום המנכ"ל החדש, איזי כהן, שנכנס לתפקידו בתחילת דצמבר האחרון. כהן החליף בתפקיד את שי טלמון.

למרות התוצאות החזקות בשוק ההון, שתורגמו להכנסות נאות מהשקעות, סוגרת כלל ביטוח את השנה עם הפסד של כ-57 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-17 מיליון שקל ב-2011. בשקלול רווחי השקעה שנזקפו לקרנות הון, מציגה החברה רווח כולל של כ-145 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל של כ-127 מיליון שקל בשנה קודמת.

ברבעון הרביעי רשמה כלל ביטוח הפסד של כ-65 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-114 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2011, וההפסד הכולל ברבעון הסתכם בכ-27 מיליון לעומת רווח כולל של כ-188 מיליון שקל ברבעון המקביל.

תוצאות החברה הושפעו בין היתר מהפסדים בתחום החיסכון לטווח ארוך, תחום פעילות מרכזי של החברה, במסגרתו רשמה בשנה שחלפה גידול בעתודה לגמלה בסך של כ-219 מיליון שקל (שנבע מצעדי הרגולציה והוביל להקטנת הרווח), ומהמשך ההפסדים בכלל פיננסים.

לדברי איזי כהן, "2012 הייתה שנה שהושפעה טובה מרווחי השקעה מאוד גבוהים מצד אחד ואין ספק ששוק ההון, בעיקר במחצית השנייה של השנה, עזר מאוד לתוצאות. אבל, מהצד השני הרגולציה וחיזוק עתודות כתוצאה מסביבת ריבית נמוכה, מאוד הקשו".

לדברי כהן, שמאז כניסתו לתפקיד שינה את פני החברה בצורה ניכרת (חילופים רבים בהנהלה, שינוי מבני, סגירת פעילויות ופיטורי מאות עובדים), "הבעיה הכי גדולה כיום של ענף הביטוח היא סביבת הריבית הנמוכה. מציאות זו מובילה להגדלת עתודות ומשפיעה על התוצאות, וזה מה שקרה בשנה החולפת".

- וכיצד זה ישפיע על כלל ביטוח ויתר קבוצות הביטוח בעתיד?

כהן: "בסביבת הריבית הנמוכה אי אפשר להתבסס על רווחי השקעות כל הזמן. אין ספק שהשנה התשואות הגלומות יותר נמוכות, ולכן יש לשפר את התוצאות החיתומיות ולהתייעל. החברות יידרשו ללכת לאפיקים לא סחירים כדי להשביח את התשואות למבוטחים, אחרת הן יהיו מאוד נמוכות".

- פעלת באגרסיביות רבה עם כניסתך לתפקיד.

"זו תקופה מאוד מאתגרת. החברה הייתה צריכה להתאים את עצמה למציאות חדשה וזה מה שעשינו. כלל היא חברה מצוינת עם פוטנציאל עצום - ועם ההיערכות וההתאמות שעשינו בחודשים האחרונים, אני משוכנע שהיא תראה ביצועים מאוד יפים. אנו בדרך למימוש הפוטנציאל בחברה ולהצפת ערך".

- בעלת השליטה, אי.די.בי, נאבקת מול מצב פיננסי מאתגר ואף הגיעה להסדר חוב, איך זה משפיע עליכם?

"אני מנהל את כלל ביטוח ללא כל קשר. אנחנו חברה בתוך קבוצת אי.די.בי, ומקווים מאוד שנמשיך להיות כך עוד הרבה שנים. כלל היא חברה עם מוניטין שנצבר לאורך שנים על בסיס ביצועים ויכולות, ומדובר בחברה מאוד יציבה עם עודפי הון גדולים".

עברה לרווח בבריאות וסיעוד

מקרב פעילויות הליבה "הרגילות" של החברה נציין שמגזר החיסכון לטווח ארוך הסב לה הפסד כולל שנתי של כ-19 מיליון שקל, בעוד שמגזרי הביטוח הכללי וביטוחי הבריאות הניבו רווח כולל שנתי של כ-231 מיליון שקל וכ-133 מיליון שקל, בהתאמה. תחום הפיננסים, שמנוהל בכלל פיננסים שנמצאת בימים אלה בעיצומו של מהלך פירוק מנכסיה, יצר לכלל ביטוח הפסד של כ-46 מיליון שקל.

בתחום החיסכון לטווח ארוך, עיקר ההפסד הגיע מפעילות ביטוח החיים שהפסידה כ-116 מיליון שקל, לצד הפסד של כ-5 מיליון שקל בפנסיה. מנגד, פעילות הגמל הניבה לכלל ביטוח רווח נאה של 102 מיליון שקל.

נציין כי הגידול של 138% ברווחי מגזר הביטוח הכללי נבע מהעלייה בהכנסות מהשקעות, שמקורה בתשואות חיוביות בשוקי ההון, כאשר המעבר לרווח בפעילות הבריאות והסיעוד נבע ממעבר לרווח בתחום הסיעוד (היבט שמאוד תלוי בתוצאות ההשקעות).