הרצל חבס למחזיקי האג"ח: "נפלה עלינו פצצת אטום ואין לי כסף; מבקש פריסה של התשלומים"

חבס השקעות פנתה היום רשמית למחזיקי האג"ח לצורך גיבוש הסדר חוב ■ חבס החיוור נאלץ להודות בפני הנוכחים: "לצערנו הידרדרנו לפתרון SOS. ההלוואה של יעקב שחר לא תואמת את נוהל העסקים הרגיל שלנו"

הרצל חבס לא נראה במיטבו היום. נרגש וחיוור הוא השיב לשאלות שהטיחו בו מחזיקי האג"ח הזועמים של חברת חבס השקעות הנמצאת בשליטתו: "סרקזם לא יעזור כאן, זה לא מוסיף לי כבוד. נעשה הכול כדי להחזיר לכם את כל הכסף. תבינו, נפלה עלינו פצצת אטום".

חבס הגיע לאסיפת מחזיקי האג"ח כשהוא מלווה בסוללה של עורכי דין, דוברים ויחצ"נים. האולם במלון סיטי בתל אביב היה מלא עד אפס מקום במשקיעים, שאמנם העריכו את עצם הגעתו של חבס לאסיפה, אך התאכזבו קשות מהשורה התחתונה - איש העסקים, שנחשב לאחד מעשירי ישראל, ואשר משך במהלך השנים עשרות מיליוני שקלים בשכר ובדיבידנדים, לא מתכוון להכניס את היד לכיסו ולהביא כסף מהבית, כי אין לו, לטענתו.

חבס השקעות פנתה היום באופן רשמי למחזיקי האג"ח לצורך גיבוש הסדר חוב. חברת הנדל"ן מבקשת "פריסה מחדש של חלק מתשלומי האג"ח, תוך מתן פיצוי הולם". במהלך האסיפה הבהיר כאמור חבס שלא יתרום ולו שקל אחד להסדר החוב: "אם הייתה לי אפשרות להעביר כסף לחברה הייתי עושה זאת, אבל אין לי כסף לממן את החברה".

ביום ג' שעבר, לאחר כמה ימים של ירידות חדות בניירות הערך של החברה, הודתה חבס השקעות כי קיים ספק ביכולתה לשלם את חובותיה לציבור - כ-450 מיליון שקל - ונתנה את האות לתחילת המגעים להסדר חוב. גם היום נמשכה בבורסה הקריסה באג"ח החברה, הנסחרות בתשואות זבל של עד 1200%. מניית החברה השילה 17% נוספים מערכה, והיא משקפת שווי של 40 מיליון שקל בלבד.

משפחת חבס מחזיקה כ-40% ממניות החברה, ואילו עידן עופר ואודי אנג'ל, בעלי השליטה בחברה לישראל, מחזיקים ב-23% מההון. עד כה סירבו כל בעלי המניות הגדולים להצהיר כי בכוונתם לתמוך בחברה. מי שנרתם לנסות ולהציל את הנכס המרכזי של חבס - החזקה של 21% במניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI - היה יעקב שחר, בעלי יבואנית הרכב "קבוצת מאיר" ומועדון מכבי חיפה. שחר, המחזיק באמצעות קבוצת מאיר ב-26% ממניות חבס סטאר (החברה הבת שבאמצעותה בוצעה ההשקעה ב-NSI) העמיד בשבוע שעבר הלוואה של 1.3 מיליון אירו לחברה הקורסת, למשך 90 יום, בריבית של 12% לשנה.

השקעת הענק ב-NSI, הנסחרת בבורסת היורונקסט בהולנד, בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, היא שביאה את חבס למשבר הנוכחי. מאז בוצעה ההשקעה איבדה המניה כ-75% מערכה, והנושים המובטחים בחו"ל עלולים לחלט את מניות NSI בגין חוב של 55 מיליון אירו.

חבס: "לא חשבנו שתהיה מפולת כזאת ב-NSI, אז לא נערכנו עם אשראי מתאים. לצערנו הידרדרנו לפתרון אס.או.אס. ההלוואה של יעקב שחר לא תואמת את נוהל העסקים הרגיל שלנו".

היום גם התברר כי לא די בעזרה של שחר, וחבס דיווחה כי היתרה הנוכחית של הפיקדון, המשועבד לטובת בנק הולנדי, עומדת על 18 מיליון אירו. המשך הירידה במניית NSI מצריך הפקדה נוספת של 2 מיליון אירו נוספים בחשבון המשועבד.

חבס: "אנו מובילים צעדים משמעותיים ב-NSI, אך נקודת התורפה היא המימון. צריך לבחון את ההשקעה לטווח ארוך, ואני משוכנע שמחיר NSI לא ריאלי, אך המערבולת במניה ערערה את הביטחון שלנו. כל 10 סנט שהיא יורדת אנו צריכים להפקיד עוד 700 אלף אירו. יתרות השורט על NSI גדולות מאוד.

"מניית NSI סובלת מירידה בשווי הנכסים שלה. אופי הפעילות שמרני, אך כבר לא נתפס ככזה על-ידי מוסדיים שמדירים את רגליהם ממנה. מעבר לכך, מצב המשרדים בהולנד לא טוב, אבל בשורה התחתונה NSI היא חברה בריאה ללא קשיים מיוחדים. הולנד זה לא ספרד או יוון".

הטריגר למפולת בניירות הערך של חבס הגיע בתחילת החודש כשיוסי רוזן, נציגו של עידן עופר בדירקטוריון, הודיע על התפטרותו, בצעד שהתפרש בשוק כהתנערות מהחברה.

בתשובה לשאלה מדוע קבוצת עופר לא מינתה דירקטור חלופי ליוסי רוזן שהתפטר, אמר רונן עקביה, מנכ"ל חבס: "תשאל אותם. לאחר הדיווח התחילו שמועות בשוק וזה בא לידי ביטוי במסחר. הלחץ על החברה היה אדיר, אך לא קרה כלום. רק ביום א' הבנו שאנו כבר בעולם חדש, ועכשיו ברור לנו שהמפתחות עוברים לידיכם. כדור השלג התגלגל ואנו לא יודעים איפה ייעצר".

חבס השקעות אמורה הייתה לשלם בחודש מאי 63 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה 12, ובחודש אוגוסט 65 מיליון שקל לאג"ח מסדרה ד'.