דרוש רמטכ"ל כלכלי

במשרד האוצר צפוי לשבת בקרוב שר אוצר טירון שבעיקר ילמד

בשלהי ינואר השנה הטיל נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, פצצה כלכלית והניח את המפתחות על השולחן כ-22 חודש לפני תום הקדנציה השנייה שלו. פישר, כיאה לכינוי שדבק בו בשנים האחרונות, "המבוגר האחראי", נתן לממשלת ישראל זמן היערכות נדיב של ארבעה חודשים, אולם חלפו כבר חודשיים וטרם התבשרנו מי יהיה המחליף המיועד.

כל נגיד בנק מרכזי מביא עימו לתפקידו נוסף לידע ולניסיון מקצועי, אג'נדה כלכלית בתחומים מרכזיים במשק כגון: יציבות מחירים, עידוד הצמיחה, שער חליפין ועוד.

היות שאיננו יודעים מי יאייש את תפקיד נגיד בנק ישראל, ובשל האפקט הנוסף של אי-הוודאות בדבר זהות המחליף, איש מהחזאים בשוק לא יכול לבצע הערכות כלכליות מושכלות לגבי התנהלות בנק ישראל בטווח הנראה לעין.

המשק הישראלי מצוי בצומת-דרכים משמעותי, והוא מתמודד, מצד אחד, עם האטה משמעותית בקצב הצמיחה, ומצד שני, עם גירעונות ממשלתיים תופחים המחייבים צעדי צנע מהותיים. במשרד האוצר בירושלים צפוי לשבת בקרוב שר אוצר טירון, שיהיה עסוק רוב זמנו בלימוד החומר הכלכלי הסבוך, תוך כדי תנועה וכיבוי שריפות תקציביות. הפקידות הבכירה של משרד האוצר צפויה לעסוק בטווח הקרוב בשילוב בין קרבות רחוב תקציביות לקרבות הישרדות אישיים, בניסיון לשפר ולשמר עמדות נוכח חילופי בעל הבית במשרד.

במציאות הקיימת, המשק המקומי זקוק בהקדם האפשרי לוודאות באשר לדמותו של נגיד בנק ישראל הבא. בנוסף, עליו להיות מקצוען משכמו ומעלה ובעל תכונות מנהיגותיות בולטות ועמוד-שדרה מפלדה גמישה. נגיד בנק ישראל נדרש לכושר מנהיגות, על מנת שיוכל לעמוד בגב זקוף אל מול המערכת הפוליטית, שהאינסטינקט הבסיסי שלה הוא זיהוי חולשות ומינופן לצרכיה.

כל זמן שבירושלים ישב נגיד שעצם האיום שלו בזריקת המפתחות הרעיד את המנהיגות הפוליטית של ישראל, נוצרו באופן מובנה איזונים בריאים בין המערכת הפוליטית לבנק ישראל. אך חילופי-הגברי בתפקיד הנגיד עלולים לשנות התמונה ולגרור מאבקי כוחות מתישים בין משרד האוצר לבנק ישראל.

בהקשר זה מעניין יהיה לבחון את מערכת היחסים העתידית בין הנגיד החדש לוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שהיא הבייבי של פישר, ודווקא בשל כך ניצוח עליה הוא משימה לא פשוטה למחליפו של פישר.

מוגבל בגמישות המוניטרית

לדאבונו, הנגיד החדש לא יזכה למאה ימי חסד ויידרש לקבל מיד החלטות באשר לאמצעים העומדים לרשותו לשם עידוד הצמיחה במשק, שהולכת ומאבדת מומנטום בקצב מדאיג. עם זאת, מי שטוען לכס הנגיד יהיה מוגבל בגמישותו המוניטרית בשל בועת מחירי דיור ההולכת ומתנפחת.

אחת הדילמות המשמעותיות שתהיה לנגיד הבא נוגעת לענף הדיור למגורים. עומדות בפניו שתי אפשרויות: האחת, לקדם את פני ההאטה, באמצעות המשך הפחתת הריבית במשק ונטילת סיכון ממשי להמשך התנפחות בועת מחירי הדיור; השנייה, להמתין לטיפולה של ממשלת ישראל החדשה בבעיית מחירי הדיור, ולהמשיך בהתאם להתפתחויות בזירת הדיור בהרחבה מוניטרית לשם תמיכה בצמיחה הכלכלית.

פישר ספג במהלך כהונתו ביקורת רבה באשר לגודלו הרצוי של תיק יתרות המט"ח של בנק ישראל אשר צמח באופן דרמטי בעת כהונתו. מחליפו של פישר, יידרש להחליט בסוגיה זו - אם הוא ממשיך את הקו המיליטנטי בשוק המט"ח.

על אף רגיעה מסוימת במשברים הגלובליים, הסכנות הגלובליות לא התפוגגו ומשבר החובות האירופי עדיין מאיים להתפרץ מחדש. לפיכך, מינוי נגיד בנק ישראל הטוב ביותר שניתן לאתר, ובאופן מיידי, הוא הכרחי; שהרי גם לנגידים מוכשרים נדרשת חפיפה מקצועית מינימלית.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון