ההוצאה על משרדי הממשלה תצטמצם רק ב-40-100 מיליון שקל

מצא את ההבדלים: מספר השרים קטן, אך מספר המשרדים נשאר זהה ■ צפו בטבלה המלאה של ההוצאות - ממשלת נתניהו 2009, מול הממשלה מודל 2013

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הבטיח לצמצם משמעותית את גודל הממשלה הנוכחית בטענה כי ריבוי המשרדים הממשלתיים מבזבז כספי ציבור, אולם נראה כי על אף צמצום מספר שרי הממשלה בשמונה - ההוצאה הממשלתית על המשרדים לא הופחתה בצורה דרמטית, והחיסכון הצפוי הוא של כ-40-100 מיליון שקל בלבד. זאת, לאור מינויים של שמונה סגני שרים, שעלות משרדם לא פחותה בהרבה מזו של משרד שעומד בראשו שר.

בעוד העלות השנתית של שר בממשלה היא כ-2.8 מיליון שקל, נאמדת עלות משרדו של סגן שר ב-2.2 מיליון שקל. הסכומים האלו כוללים משכורת - שר משתכר כ-42 אלף בחודש ואילו סגן שר מרוויח 39 אלף שקל בחודש - רכב, לשכה, נהגים, עוזרים ויועצים. לכך מתווספת עלות אבטחת השרים, שמסתכמת בכשני מיליון שקל בשנה.

סגן שר עולה כמעט כמו שר

הממשלה היוצאת הייתה הגדולה בתולדות ישראל: היא מנתה בשיאה 40 שרים וסגני שרים. אולם על אף שצומצם מספר השרים, לא צומצם מספר המשרדים, ויש כמה שרים שיחזיקו תחת כנפיהם כמה משרדים. כך למשל, השר גלעד ארדן יעמוד בראש משרד התקשורת ובראש המשרד להגנת העורף. מדובר בשר אחד שיאחד תחתיו את הסמכויות, אולם בשני משרדים שונים, שלהם מנכ"ל נפרד ולכל משרד כוח אדם, מבנים שבהם הוא יושב ותקציב משלו.

השר סילבן שלום מאחד תחתיו שלושה משרדים: פיתוח הנגב והגליל, פיתוח אזורי ומשרד האנרגיה והמים. בקדנציה הקודמת חסך שלום מינוי מנכ"ל אחד והשתמש במנכ"לית אחת לשני המשרדים (נגב וגליל ופיתוח אזורי), שכל אחד מהם התנהל בנפרד. בקדנציה הזו, יאלץ ככל הנראה למנות מנכ"ל נוסף למשרד האנרגיה. עדיין לא ברור האם יאוחדו שני המשרדים שניתנו לשר יובל שטייניץ, שיעמוד בראש המשרד לאיומים אסטרטגיים ולענייני מודיעין, והאם יעמוד בראשם מנכ"ל משותף או לא.

שר נוסף שסמכויותיו חובקות כמה משרדים הוא יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שישמש שר הכלכלה והמסחר, התפוצות והדתות. תחת בנט יכהנו שלושה מנכ"לים שונים, אחד בכל משרד. המשרד היחיד שפורק הוא משרד ההסברה, שתחומי אחריותו יחולקו בין משרד ראש הממשלה ויועברו למערך ההסברה, לבין משרד התפוצות שבו מחזיק בנט.

יש לציין, ששכרו החודשי של מנכ"ל משרד ממשלתי מגיע לכמעט 33,000 שקלים, בנוסף לרכב צמוד ונהג. המנכ"ל רשאי להעסיק שני יועצים ומנהל לשכה: שכרו החודשי של היועץ המקצועי למנכ"ל עומד על 19,000 שקלים ושל היועץ הנוסף על יותר מ-10,000 שקלים. לכך יש להוסיף שכר מנהל לשכה, ובנוסף, רשאי המנכ"ל להעסיק שלושה עובדי מזכירות.

ובכל זאת, הממשלה הבאה תהיה קטנה יותר מקודמתה והחיסכון הצפוי לנוכח צמצום מספר השרים הוא כ-40-100 מיליון שקל בשנה. החיסכון הכספי נובע מצמצום משכורות שרים, מנכ"לים, מאבטחים, לשכה ויועצים.

ממשלת נתניהו
 ממשלת נתניהו