גרטמן מזהיר את קפריסין: אל "תגנבו" כסף מהמאפייה הרוסית

הון רוסי בהיקף של כ-16 מיליארד דולר מופקד בבנקים בקפריסין ■ האנליסט הנודע דניס גרטמן טוען כי חלק נכבד מההון הזה שייך למאפייה הרוסית ■ "לא כדאי לעצבן את האנשים היחידים בעולם שלא כדאי לעצבן"

בעוד משבר הפקדונות בקפריסין מאיים להיות הגפרור שיצית מחדש את משבר החוב האירופי שילווה בגל מימושים נרחב, האנליסט הנודע דניס גרטמן יוצא באזהרה חמורה לממשלת קפריסין שמא תטיל מס על הפקדונות, זאת משום שהחלק הארי של הפקדונות שייך למאפיה הרוסית.

נזכיר, מדינות האיחוד האירופי הציבו לקפריסין בסוף השבוע מספר תנאים לפני שהמדינה מוכת החובות תוכל לקבל חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד דולר. אחד התנאים היה הטלת מס על הפקדונות הבנקאיים. לכן, בכוונת הממשלה להטיל מס של כ-12%-15% על פקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה וכ-3% על פקדונות בהיקף נמוך יותר. ההצבעה על התוכנית תובא לאישור הממשלה היום (ג') בערב.

החשש המרכזי הוא שהמשקיעים ירוצו לבנקים כדי למשוך את הכסף כדי להימנע מתשלום המס ובכך יסכנו את הבנקים, אך חמור מכך יובילו לאפקט דומינו בכל מדינות הפריפריה באירופה ובייחוד באיטליה וספרד. כדי להימנע מהתהליך שמכונה "ריצה על הבנקים", קפריסין החליטה לסגור את הבנקים עד ליום חמישי.

אולם, אמש נודע כי חלק נרחב של אותן פקדונות בנקאיים, הנאמד בכ-16 מיליארד דולר, שייך בכלל לחברות ומשקיעים רוסים ורבים טוענים כי גם למאפייה הרוסית. אותם משקיעים רוסים העבירו את ההון הזה לקפריסין כדי להימנע מתשלום מס ברוסיה ולכן אמש דווח שהנשיא פוטין אף הביע התלהבות מכך שאותם משקיעים וחברות "יענשו" על כך.

במזכר שכתב אתמול האנליסט הנודע דניס גרטמן הוא התייחס בהרחבה להון הרוסי המופקד בקפריסין. גרטמן טען כי אוליגרכים רוסים, ממשלת רוסיה וגם המאפייה הרוסית נמנים עם אלו שהפקידו את כספם בבנקים של קפריסין.

"קפריסין נחשבת למעין 'שוויץ' במשך שנים רבות. כסף חוקי ולא חוקי זרם למערכת הבנקאות במדינה מאז שנות ה-90' המוקדמות", כתב גרטמן והוסיף כי למעשה האי הקטן הפך למרכז הפיננסי של ההון הרוסי שהוברח אליו בים וביבשה.

גרטמן טוען כי מערכת הבנקאות הרוסית הייתה אהובה במיוחד על המאפייה הרוסית, משום שזו הייתה "מכבסת" את ההון שהזרימה אליה ללא קשיים מיוחדים ולאחר מכן הייתה משאירה את הכסף בפקדונות או מחזירה אותו לרוסיה. גרטמן כינה את התוכנית להטלת מס על הפקדונות גניבה וטען כי קפריסין הצליחה להרגיז את האנשים היחידים בעולם שלא כדאי להרגיז. "אף אחד לא יכול 'לגנוב' כסף מהמאפייה הרוסית ולהחמק מכך ללא עונש", הוא הזהיר.