"רשות המסים גבתה כספים שלא כדין על שאילתות במחשב"

עשרות משרדי רו"ח הגישו תביעות בסך כ-20 מיליון שקל נגד רשות המסים, בטענה כי גבתה מהם כספים שלא כדין בגין שאילתות שנשאלו על-ידם במערכת שע"מ

עשרות משרדי ראיית חשבון הגישו באחרונה תביעות בסך כולל של כ-20 מיליון שקל נגד רשות המסים, בטענה כי הרשות צריכה להחזיר להם כספים שגבתה מהם שלא כדין במשך שנים, בגין שאילתות שנשאלו על-ידם באמצעות מערכת המחשב של רשות המסים (מערכת שע"מ).

בין התובעים את הרשות נמצאים משרדי רואי חשבון רבים, ובהם המשרדים הגדולים במדינה, פאהן-קנה, שטראוס-לזר וליאון-אורליצקי.

התביעות הוגשו לאחר שבית משפט העליון קבע בספטמבר 2011, בעתירה ייצוגית שהגיש בנושא רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון, כי תשלומים שגבתה הרשות מציבור המייצגים (רואי חשבון ויועצי מס) בגין שימוש במערכת עשויים להיחשב כ"אגרה", שגבייתה מחייבת חוק המסמיך את הרשות לגבותה. בהיעדר חוק כזה, רמז העליון, ייתכן כי רשות המסים לא הייתה רשאית לגבות את התשלומים הנ"ל.

יצוין כי מנירב ממשיך לנהל בימים אלה את התביעה הייצוגית בנושא נגד רשות המסים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עו"ד סביר רבין. הצורך של המשרדים השונים לתבוע את רשות המסים בנפרד נובע מכך שתקופת ההשבה של הכספים שנגבו שלא כדין על-ידי רשות ציבורית מוגבלת בזמן לפי חוק התובענות הייצוגיות.

המחוזי דחה בתחילה את בקשתו של מנירב לנהל תביעה ייצוגית בעניין. ואולם, בספטמבר 2011 קבעה שופטת העליון, עדנה ארבל, כי "יש ממש בתביעה הייצוגית, לפחות לגבי חלק ממרכיבי התשלום הנגבים מהמשתמשים במערכת", והחזירה את התביעה לדיון במחוזי.

ארבל ראתה חשיבות בכך שמייצג, שאינו מעוניין להתחבר למערכת שע"מ, יכול לקבל את אותם השירותים באמצעות פנייה פרונטלית לרשות המסים, וזאת בחינם.

שורת תשלומים

שע"מ הינה מערכת שירות עיבודים ממוכנים, הכפופה לרשות המסים והמספקת שירותי מחשוב לרשות, למינהל הכנסות המדינה וללקוחות חוץ, בהם לקוחות ציבוריים (כגון הלמ"ס וביטוח לאומי) ולקוחות פרטיים (כגון משרדי רואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין, המייצגים את לקוחותיהם).

רשות המסים גובה דמי התחברות עבור השימוש במערכת, תשלום חודשי ותשלום לפי השימוש בפועל, בהתאם להיקף השאילתות וסוגיהן.