פאניקה בגלל קפריסין: שרי האוצר וה"טרויקה" מתכנסים

מובילי המדיניות הפיננסית באירופה שוקלים מחדש כיצד לנהוג באשר למשבר הפיננסי אליו נקלעה ממשלת קפריסין ■ שרי האירו-גרופ בוחנים להתכנס מחדש ■ נציגי ה"טרויקה" בדיונים קדחתניים במדינה

מובילי המדיניות הפיננסית באירופה שוקלים מחדש כיצד לנהוג באשר למשבר הפיננסי אליו נקלעה ממשלת קפריסין, וזאת לאחר שהפרלמנט הקפריסאי דחה אמש את התוכנית להטיל מיסוי על פקדונות בנקים - כחלק מתנאי האיחוד האירופי לקבלת חבילת החילוץ בהיקף 10 מיליארד אירו, שאמורה לחלץ את המדינה מוכת החובות.

מספר מפלגות אמרו כי הן דוחות את המס, ומפלגת השלטון דחתה הצעה לדחות את ההצבעה להיום. "אנו אומרים למלווים הבינלאומיים, שחושבים שעל ידי הרס הכלכלה שלנו הם יתקנו דברים - אנו אומרים 'לא'", כך אמר ל-CNBC אפי זנת'ו, השר ליחסים בינלאומיים בקפריסין.

מוקדם יותר אתמול הציע שר האוצר של האי, מיכאל סאריס, את התפטרותו לממשלה, אך זו טרם התקבלה.

שר האוצר של לוקסמבורג, לוק פרידן, קרא לשרי האוצר של 17 המדינות החברות בגוש האירו להתכנס "מוקדם ככל הניתן" בכדי לגבש חבילת חילוץ חדשה למדינה - מתוך חשש כי זו לא תצליח להעביר את התוכנית גם היום בפרלמנט. בתוך כך, בבנק המרכזי האירופי (ECB) הבהירו אתמול כי ישקלו להזרים לקפריסין הון נוסף, אולם כי נציגי הבנק עדיין בוחנים את הנושא.

"זוהי לא תוצאה טובה - לא עבור קפריסין ולא עבור גוש האירו כולו, עלינו לבחון את האלטרנטיבות ולדון בתוכנית חילוץ חדשה לקפריסין", אמר פרידן אתמול בראיון טלפוני עם "בלומברג". "אלה הן חדשות רעות, אולם יש לכבד את החלטת הפרלמנט בקפריסין. מה שחשוב עכשיו זה לנקוט בכל האמצעים כדי לשמור על יציבות גוש האירו".

ברקע, נציגי ה"טרויקה" - הבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי - שוהים כעת בקפריסין ודנים באפשרויות לריסון התקציב המקומי וכן בהארכת מועד הפתיחה מחדש של הבנקים במדינה עד סוף השנה - כך דיווח גורם הבקיא בפרטים, באופן אנונימי, ל"בלומברג".

"קפריסין היא מקרה ייחודי", אמר שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שובל, על ההחלטה של הפרלמנט הקפריסאי. "נקטנו בכל האמצעים בכל להבטיח שלהחלטה היום בקפריסין לא תהיה השפעה שלילית גדולה מדי על יתר החברות בגוש האירו. הצעת האירו-גרופ עדיין על השולחן".