תעריף החשמל יעלה לשיא כל הזמנים - 54.16 אג' לקוט"ש

(עדכון) תעריפי החשמל יעלו בממוצע בשנה הקרובה בשיעור של כ-6.5% ■ מאז אוגוסט 2011, כולל העלייה המתוכננת, מחירי החשמל זינקו בלמעלה מ-30%

מליאת רשות החשמל אישרה הערב ( ד') בכפוף לשימוע להעלות את תעריפי החשמל לשנה הקרובה בשיעור ממוצע של כ-6.5%. בעקבות ההחלטה יעלו תעריפי החשמל למגזר הביתי מ-50.86 אגורות לקוט"ש כיום ל-54.16 אגורות לקוט"ש.

ב-2008 עמד תעריף החשמל לתקופה קצרה על 54.62 אגורות לקוט"ש. ואולם המחיר הסופי של החשמל לצרכן בתוספת מע"מ היה נמוך יותר בגלל ששיעור המע"מ היה נמוך יותר (15.5% לעומת 17% כיום) כך שלמעשה נקבע היום שיא חדש במחיר החשמל צרכנים הביתיים.

עם ההעלאה המתוכננת של התעריפים היום תגיע העלייה המצטברת בתעריפי החשמל מאז אוגוסט 2011 ללמעלה מ-30%. כמחצית מההתקיירות נובעת ממשבר הגז המצרי והיתר מהתייקרויות אחרות בעלויות חברת החשמל. משבר הגז המצרי שהחל עם פיצוץ צנרת הגז המצרית בסיני בפברואר 2011 גרם למשק נזק כספי כולל המוערך בכ-15 מיליארד שקל.

ברשות החשמל ציינו היום כי התעריף היה מזנק ב-50% אלמלא פעלה הרשות לפרוס את ההתייקרות על-פני שלוש שנים וננקטו צעדים נוספים ובהם 9 מיליארד שקל בערבויות מדינה משיכת 600 מיליון שקל מחשבון הנאמנות הסודי של חברת החשמל ועובדיה.

המליאה החליטה שלא לשנות את מתווה ההעלאות שנקבע בשנה שעברה ושלפיו תהיה העלאה נוספת של התעריפים ב-2014 בשיעור של 3.7%. שיעור ההתייקרות המקורי שתוכנן לשנת 2013 היה 4.4%. שיעור העלייה בפועל גבוה יותר בשל הוצאות גבוהות מהצפוי שהוציאה חברת החשמל במהלך הקיץ לרכישת דלקים ולרכישת חשמל מיצרנים סולאריים הביקוש לחשמל שהיה גבוה מהצפוי, העיכוב בתחילת ההזרמה של גז נוזלי ומחירי הגז המיובא שהיו גבוהים מהתחזית.

בחודשים האחרונים דובר על עלייה דרמטית יותר של כ-10% אך הקדמת מועד תחילת הזרמת הגז מ"תמר" בתחשיבי רשות החשמל אפשרה לצמצם את גובה ההתייקרות המתוכננת.

מאגר "תמר" צפוי להתחיל בהזרמת הגז למשק כבר בשבוע הבא אך ברשות החשמל הניחו, מתוך עיקרון השמרנות, כי ההזרמה לא תתחיל לפני יוני. כל חודש הזרמת גז מתמר מאפשר חיסכון של כ-400 מיליון שקל בהוצאות חברת החשמל לרכישת דלק לייצור חשמל. בנוסף החליטה הרשות לקצר משמעותית את תקופת החזר ההלוואה בסך 2 מיליארד השקלים שהציבור העניק לחברת החשמל לצורך השלמת תכנית החירום לבניית תחנות כוח.