רשות ני"ע מסדירה את הייעוץ למוסדיים; "יגבירו אקטיביות"

פרופ' שמואל האוזר: "העקרונות יגדירו את הנורמות והסטנדרטים להתנהלות ופעילות חברות הייעוץ, ויגבירו את האקטיביות מצד הגופים המוסדיים לטובת הבטחת ההוגנות והתקינות של שוק ההון והגנה על כספי המשקיעים"

מליאת רשות ניירות ערך אישרה אתמול (ד') לפרסם להערות ציבור טיוטת מסמך עקרונות להסדרת פעילות חברות הייעוץ למוסדיים (Proxy Advisors).

בתחילת שנת 2008, על רקע צמיחה משמעותית בהיקף הנכסים המנוהל על-ידי הגופים המוסדיים בישראל, פרסמה הועדה לבחינת הצעדים הדרושים להגברת מעורבות הגופים המוסדיים בשוק ההון ("ועדת חמדני") את ממצאיה והמלצותיה ביחס להיקף הראוי של חובת ההשתתפות מטעם הגופים המוסדיים באספות בעלי המניות ומחזיקי אג"ח.

כמהלך משלים לקביעת חובת ההשתתפות בהחלטות שלגביהן דורש החוק רוב מיוחס, סברה הוועדה כי יש לעודד את המשקיעים המוסדיים להיעזר בגורמים מקצועיים המתמחים בגיבוש המלצות הצבעה. תפקידן המרכזי של חברות הייעוץ הוא גיבוש מתודולוגיה לקביעת המלצות, ניתוח ההחלטות הספציפיות המובאות לאישורן של האספות הכלליות, וגיבוש עמדה מושכלת (בעד או נגד) עבור לקוחותיהם, המשקיעים המוסדיים.

לצד הערך בפעילות חברות הייעוץ בהיותן בעלות מומחיות וניטרליות המאפשרת להם לקבל החלטה מושכלת בדבר אופן ההצבעה, ניתן להצביע על מספר סיכונים פוטנציאליים הכרוכים בפעילות הייעוץ ובהם החשש להעדר שקיפות וניגודי עניינים שונים בפעילותן של חברות הייעוץ. סיכונים אלה, לצד שאלות המתעוררות מצד מנהלי הקרנות באשר לאופן ההסתייעות הראוי בחברות הייעוץ, מחייבים חשיבה בנוגע להסדרת התחום.

הצמיחה המשמעותית בהיקף הנכסים המנוהל על-ידי הגופים המוסדיים בישראל, לצד הסתייעות המשקיעים המוסדיים בשירותי חברות הייעוץ הופכת את האחרונות לשחקניות חשובות בשוק ההון. מתוך הכרה בהשפעתן של חברות ייעוץ ישראליות על תחום הממשל התאגידי, כמו גם העובדה כי בישראל, כמו באירופה ובארה"ב, שוק הייעוץ למוסדיים מתאפיין בריכוזיות, סבורה הרשות כי קיים צורך בהסדרת פעילות חברות הייעוץ. נושא זה צוין גם במסגרת מפת הדרכים של הרשות מחודש ספטמבר 2012. הרשות בחנה שני מודלים אפשריים להסדרת התחום: מודל הסדרה ישירה ומודל הסדרה עקיפה.

הרשות החליטה לאמץ את מודל ההסדרה העקיפה, כפי שמקובל במרבית מדינות העולם ביחס להסדרת פעילות חברות הייעוץ. ברשות מציינים כי גישה זו מתיישבת עם המלצות ועדת חמדני, והיא מידתית, מהירה, ומאפשרת גמישות רבה יותר לנוכח ההתפתחויות בשוק.

הסדרה עקיפה של פעילות חברות הייעוץ המוצעת על-ידי הרשות מורכבת משני נדבכים: נדבך אחד יעסוק בהסדרת היקף האחריות המוטלת על הגופים המוסדיים בעת התקשרותם עם חברות ייעוץ. הנדבך השני הינו מסמך המגבש "עקרונות ראויים לפעילות חברות ייעוץ בנוגע להצבעה באספות כלליות". העקרונות הראויים אינם מחייבים את חברות הייעוץ אך יש בהם כדי לשקף את עמדת הרשות ביחס לאופן עבודתן הרצוי של חברות הייעוץ. עקרונות אלה יהוו אמת-מידה לסטנדרט ההתנהלות המצופה מחברות הייעוץ.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ציין כי "אני מייחס חשיבות רבה להסדרת עקרונות פעילות חברות הייעוץ למוסדיים. עקרונות אלה יגדירו את הנורמות והסטנדרטים להתנהלות ופעילות חברות הייעוץ, ויגבירו את האקטיביות מצד הגופים המוסדיים לטובת הבטחת ההוגנות והתקינות של שוק ההון והגנה על כספי המשקיעים".