מה סביר שיקרה אם קפריסין תעזוב את גוש האירו?

בבנק אוף אמריקה מעריכים כי לא סביר שקפריסין תעזוב את גוש האירו, למרות תמיכת האזרחים בכך, אך מסבירים מה יקרה במצב שתרחיש כזה יתממש

בעוד השווקים מצפים לפתרון המשבר בקפריסין בכך שהמדינה תקבל את תנאי הטרויקה (מיסוי פקדונות בנק) על מנת לקבל את חבילת החילוץ, נראה שהקפריסאים לא מרוצים מהתוכנית שנבנית להם מעל הראש.

סקר שפורסם בעיתון היווני קתימריני מראה כי 91% מהקפריסאים תומכים בהחלטת הפרלמנט מוקדם יותר השבוע לדחות את מיסוי פקדונות הבנק. עוד מצא הסקר כי 67% מאזרחי קפריסין מעדיפים שהמדינה תפרוש מגוש האירו ותחזק את היחסים עם רוסיה.

עם זאת, בבנק אוף אמריקה-מריל לינץ' מעריכים שהסבירות שקפריסין תפרוש מגוש האירו נמוכה יותר מהישארות שלה בגוש. ואם זה בכל זאת יקרה? בבנק אוף אמריקה מסבירים: "זה יגביר את הסיכוי להדבקות, שירד רק עם תגובות מדיניות קשוחות יותר. אפשר לראות תרחיש כזה קורה אם המו"מ ייכשל, מה שיוביל לכשל פרעון על החוב הפרטי והציבורי בקפריסין. או אז, כשהבנקים ייפתחו מחדש, הוצאת הפקדונות תוביל כנראה לחדלות פרעון של הבנקים.

"כתוצאה מכך", ממשיכים כלכלני בנק אוף אמריקה, "מכיוון שהמדינה לא במצב להלאים את הבנקים, היא תהפוך לחדלת פרעון גם כן. זה ודאי יוביל לתגובה מדינית חזקה של ה-ECB".

התגובה הזו של ה-ECB תהיה, כך מעריכים בבנק אוף אמריקה, עוד סבב של הזרמות הון במסגרת LTRO, הורדת שיעורי ריבית, וייתכן שגם הדפסת כסף ורכישת אג"ח.

כלכלני קומרצבנק מציינים כי במקרה שקפריסין לא תקבל את חבילת החילוץ והבנקים במדינה יישארו ללא כסף, "הממשלה תעזוב את האירו ותנפיק מטבע משלה. אז הבנק המרכזי של קפריסין יוכל לספק לבנקים הון, מה שיגרום לבנקים ולמערכת הכלכלית לפעול שוב.

"עם זאת, יהיו לכך השלכות חמורות על הכלכלה הקפריסאית. המטבע החדש יאבד במהירות מערכו ומכיוון שהחוב הממשלתי נקוב באירו, החוב יגדל".