הדולר היציג התחזק, האירו נחלש; "לחץ על בנק ישראל"

לאחר מספר ימים של ירידות חדות רשם היום הדולר היציג עלייה של 0.3% לרמה של 3.648 שקלים ואילו האירו נחלש בכ-0.1% לרמה של 4.66 שקלים

המסחר בזירת המט"ח מוסיף להיות גם היום (ה') במוקד ברקע החששות הכבדים ממשבר החובות באירופה. לאחר מספר ימים של ירידות חדות רשם היום הדולר היציג עלייה של 0.3% לרמה של 3.648 שקלים ואילו האירו נחלש בכ-0.1% לרמה של 4.66 שקלים.

האירו נסחר ברמות שפל שלא נראו מאז יוני 2010, נפל כ-10% מאז השיא שנרשם בספטמבר 2012 (5.118 שקלים).

בינתיים בעולם, האירו ממשיך להיסחר ברמות שפל של כ-4 חודשים מול הדולר סביב שער 1.28 דולרים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אומר הבוקר כי "הירידה החדה בשער הדולר אל עבר רמת 3.63 שקלים, עודדה יבואנים לנצל את רמות השערים שהזרימו ביקושים לדולר, לאירו. להערכתנו בטווח הקצר אף שהאירו טרם מיצה את פוטנציאל ההיחלשות אל מול הדולר, הרי שפוטנציאל התחזקות השקל אל מול הדולר בטווח הקצר נותר מוגבל. להערכתנו, הנגיד פישר ושרי האוצר והכלכלה צפויים לפעול לבלימת הפגיעה בתנאי הסחר של הייצוא הישראלי. דבריו של פישר באשר להיקף הראוי של יתרות המט"ח מלמדים כי לרשות בנק ישראל מרחב תנועה לא מבוטל במסגרת מהלכיו לתמוך במניעת תנודות חדות בפרקי זמן קצרים בשער החליפין".

עוד הוסיף פריימן: "תשומת הלב תופנה היום לנתוני התמ"ג בארה"ב, וכן לנתוני האבטלה והמכירות הקמעוניות בגרמניה. הבנקאות האירופית צפויה לעמוד בשבועות הקרובות בעין הסערה, כאשר החשש בקרב קובעי המדיניות הינו מבריחת כסף מאירופה אל עבר בנקים בשוויץ, בארה"ב ובבריטניה".

משאיות מלאות אירו לקפריסין

קפריסין, האי הקטנטן בים התיכון, ממשיך למקד את תשומת הלב: היום צפוים הבנקים במדינה להיפתח לאחר כמעט שבועיים שבהם היו סגורים, כאשר החשש הגדול הוא כמובן "ריצה" של הלקוחות אל הבנקים כדי למשוך פיקדונות, מה שעלול לגרום לקריסתם. שיירות של משאיות עמוסות במיליארדי אירו עשו דרכן הלילה מאירופה לבנק המרכזי של קפריסין כדי לצייד את הבנקים במזומנים במידת הצורך.

נציין כי הבנקים היו סגורים מאז ה-16 במארס לאחר לאחר שהממשלה הקפריסאית הודיעה על הטלת מס על הפיקדונות כחלק מהתוכנית לקבל חבילת סיוע מאירופה. הממשלה הגבילה את משיכת הכספים מהבנקים כדי למנוע משיכות אגרסיביות, וההגבלות יימשכו לפחות עוד שבוע.

"הולך להיות בלגן", אמר לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" פפוס פפדקיס, בעל חנות מזכרות בניקוסיה. "כולם יילכו לבנקים ויצרחו כדי לקבל את כספם".

לפי הערכת ממשלת קפריסין, בעלי פיקדונות גדולים בבנק קפריסין יפסידו עד 40% מכספם בעוד שמפקידים פחות גדולים בבנק Cyprus Popular עלולים להפסיד עד 75% מכספי הפיקדונות הלא-מובטחים שלהם. הממשלה תגביל העברות כספים ל-5,000 אירו בחודש. כמו כן נאסרה לעת עתה העברת כספים לחו"ל או משיכת כספים ביותר מ-300 אירו ביום.

ATRADE: "התחזקותו של השקל מפעילה לחץ על בנק ישראל"

ב-FXCM ישראל מציינים היום כי "הספקולנטים ממשיכים לדחוף את השקל למול הדולר. בניגוד למגמת התחזקותו היחסית של הדולר בעולם, הדולר-שקל קבע השבוע שפל נוסף, ב-3.615 שקלים, הרמה הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2011. מדובר כבר ברמות שהוגדרו בעבר כבעלות סיכון למשק ונשאלת השאלה האם בנק ישראל יתערב. בסמוך להודעת הפרישה שלו, הנגיד פישר רמז כי הבנק לא יהסס לנקוט צעדים לבלימת המשך התחזקותו המסוכנת של הדולר, ואולם, בתקופת המעבר הזו, כשזהותו ומדיניותו של הנגיד הבא הן בגדר נעלם, בנק ישראל בימים הללו הוא סוג של 'ברווז צולע'. רמת התמיכה הבאה היא רמת המפתח הפסיכולוגית 3.6 שקלים. לפי שעה, הצמד הצליח למצוא תמיכה ולהתאושש מעלה, אך רק עלייה מעל 3.65 שקלים עשויה להקנות מומנטום למהלך של תיקון כלפי מעלה".

ב-ATRADE מסבירים היום כי "התחזקותו של השקל מפעילה לחץ על בנק ישראל וספקולנטים רבים מתכוננים להתערבות צפויה אם וכאשר השקל ימשיך להתחזק. למעשה אנו לא רואים סיבה לכך שהשקל ייחלש בקרוב ללא התערבות חיצונית. הרכבת הממשלה החדשה, הפיוס המסתמן עם טורקיה והרגיע בזירה הביטחונית, תומכים בהמשך ההתחזקות של המטבע המקומי".

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]