השווקים כבר לא רגועים: החשש מהתפרקות אירופה חוזר

אנליסט ל-CNBC: "אם אתה לא מודאג מקפריסין אז אתה לא חושב בהיגיון בגלל אפקט ההתפשטות שאנשים מדברים עליו - ריצה לבנקים למשוך פיקדונות בכל מקום בגוש האירו"

אחרי חודשים של רגיעה בשווקים הפיננסיים, החששות מהתפרקות גוש האירו חוזרים על רקע הכאוס בקפריסין והחשש שהוא עלול להתפשט למדינות אחרות באירופה.

חששות אלה כבר גורמים למשקיעים למכור באגרסיביות אגרות חוב ממשלתיות של מדינות הפריפריה באירופה ולהוריד את האירו ל-1.275 דולרים - שפל של 4 חודשים. תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של איטליה עלו ל-4.72% ובספרד - 5.09%.

הבנקים בקפריסין ייפתחו היום לראשונה מאז ה-16 במארס והחשש הוא מהסתערות של הציבור שיבקש למשוך את הפיקדונות שלו לאחר שהממשלה החליטה להטיל מס על הפיקדונות כדי לקבל את חבילת הסיוע מאירופה בסך 10 מיליארד אירו.

"אם אתה לא מודאג מקפריסין אז אתה לא חושב בהיגיון בגלל אפקט ההתפשטות שאנשים מדברים עליו - ריצה לבנקים למשוך פיקדונות בכל מקום בגוש האירו", אמר לרשת CNBC מייק קרופטון, מנכ"ל Philadelphia Trust Company. "מעניין יהיה לראות אם תהיה פשיטה על בנקים בקפריסין ובמקומות אחרים באירופה. אני חושש מהתמוטטות גוש האירו".

ביום שני הושגה ההסכמה על הענקת סיוע של 10 מיליארד אירו לקפריסין באירופה, ובתמורה התחייבה הממשלה לסגור את אחד הבנקים הגדולים באי ולמזער בנק גדול אחר, עם הפסדים גדולים שיגולגלו על בעלי הפיקדונות.

בנקים בקפריסין ייפתחו היום תחת הגבלות חמורות שהטילה הממשלה על תנועות ההון במטרה למנוע משיכות עתק. לפי אנליסט בבנק היפני נומורה, הגבלות ההון הללו כבר מעידות על פיצול בגוש האירו: "זה אלמנט של הפרדת מטבע. חיוני לראות כיצד הגבלות ההון הללו ישפיעו. אם ההגבלות הללו יהיו זמניות, זה לא ביג דיל. אם הן יהיו לזמן ארוך, ההשלכות יהיו מהותיות".

פיטר מוריסי, פרופסור באוניברסיטת מרילנד, הוסיף כי "אם גוש האירו כ"כ טוב לכלכלה, מדוע יש 20% אבטלה באיטליה, ספרד, פורטוגל, יוון וקפריסין? עם הזמן נראה עוד קפריסין, עוד התמוטטויות של בנקים".