פרשת פלד-גבעוני: עבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל לרפי פלד

‎‎כ-11 שנה לאחר התפוצצות הפרשה, נשלחו 3 מהנאשמים, שותפיו של פלד לשליטה בקבוצת פלד-גבעוני, לשנה עד 4 שנות מאסר ■ על טל יגרמן, שהיה הדומיננטי בניהול החברות וגנב 725 אלף שקל, גזר ביהמ"ש 4 שנים בכלא

רפי פלד, מפכ"ל המשטרה לשעבר, ירצה עונש של 6 חודשי עבודות שירות בעקבות הרשעתו בפרשת פלד-גבעוני - כך קבע הבוקר (ה') בית המשפט המחוזי בתל-אביב. בנוסף, הוטל על פלד קנס בסך 100 אלף שקל, ונגזר עליו עונש מאסר על-תנאי.

על יתר הנאשמים בפרשה - היועץ הפיננסי טל יגרמן, אריה גבעוני ודוד הבי, שלצדו של פלד היו בעלי השליטה בקבוצת פלד-גבעוני והורשעו גם בגניבה - נגזרו בין שנה ל-4 שנות מאסר בפועל וקנסות.

‏פלד, שכיהן בעבר גם כמנכ"ל חברת החשמל וכמנכ"ל משרד ראש הממשלה של תחת אריאל שרון, הורשע בדצמבר האחרון בעבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירות דיווח. זאת, במסגרת ניהול קבוצת החברות הציבוריות פלד-גבעוני, שקרסו בתחילת שנות האלפיים.

עם זאת, השופט חאלד כבוב ציין בהכרעת הדין כי פלד לא לקח כספים לכיסו הפרטי.

‏‏"פלד הוא לא נאשם שיגרתי. הוא כשל, אך לא ניצל לרעה את מעמדו וכוחו. הוא לא גנב, לא זייף ולא קיבל דבר במירמה. כישלונו היה בלזהות את נורות האזהרה אודות המעשים הלא חוקיים", ציין השופט כבוב בגזר הדין. ‏‎"‎‏'האסימון נפל לו באיחור', והוא נתן יד להובלת הקבוצה על-ידי יגרמן, למרות שלא הייתה ליגרמן סמכות לכך".

השופט הדגיש כי פלד לא הורשע בעבירות החמורות בפרשה‏‎.‎‏

"דפוס התנהגות שיטתי"

על יגרמן, הנאשם המרכזי בפרשה, שאותו כינה השופט "המושך בחוטים" ו"נער הזהב של שוק ההון", גזר בית המשפט 4 שנות מאסר, מאסר על-תנאי של שנה וחצי וקנס בסך 20 אלף שקל.

יגרמן הורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח וזיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות.

‏‏"יגרמן נמצא בקטגוריה אחרת מיתר הנאשמים בכל הנוגע לחומרת מעשיו. הוא הורשע בגניבה לכיסו הפרטי בסך 725 אלף שקל. יגרמן הוביל, הנהיג וקבע דרך, תוך שימוש בכריזמה שגרמה לאחרים לנהות אחריו", הדגיש השופט‏‎.‎‏

לדבריו, יגרמן הציג דפוס התנהגות שיטתי ועקבי של התעלמות מוחלטת ממגבלות החוק.

‏על גבעוני, שהורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח, נגזרו שנתיים מאסר בפועל, קנס בסך 20 אלף שקל ומאסר על-תנאי.

"גבעוני ידע שהוא עושה מעשים אסורים ובחר לעצום עין ונתן ידו להוצאת סכומי-עתק מהחברות הציבוריות לחברות פרטיות, תוך הלבנת הכספים", ציין השופט‎.‎‏

‏על הבי - שהיה מעורב פחות משאר הנאשמים במעשים ושהורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח - גזר בית המשפט שנת מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל.

"הדעת אינה נותנת שמי שלוקח על עצמו שורת תפקידים כה משמעותית בחברות בהן הושקע כספם של ציבור המשקיעים, לא עושה את המינימום הנדרש כדי לוודא שאינו נותן ידו למעשים לא תקינים", קבע כבוב.

‏באחרית גזר הדין כתב השופט: "חרף העובדה שרק עשור חלף מאז ביצוע העבירות נשוא פרשה זו, הרי שדומה כי אקלים שוק ההון בישראל השתנה באופן מהותי מאז תחילת שנות האלפיים ועד היום. אילו הייתי נדרש לגזור את דינם של הנאשמים בגין אותן עבירות בימים אלה, הדעת הייתה נותנת שהעונש הראוי היה חמור פי כמה וכמה. זאת, לאור התמורות והשינויים היסודיים בנורמות המקובלות מאז ועד היום".

‎‎חובות של 800 מיליון שקל

‎‎פרשת פלד-גבעוני נחשפה ב-2002, כאשר אשכול של 8 חברות ציבוריות ופרטיות- שהשליטה בהן נרכשה על-ידי קבוצת משקיעים בראשות פלד, גבעוני, הבי ויגרמן - קרס והותיר אחריו חובות של כ-800 מיליון שקל.

גבעוני, הבי ופלד כיהנו כנושאי משרה בכירים ובעלי השליטה בחברות הציבוריות משב תעשיות, פויכטינגר תעשיות ופויכטינגר השקעות. יגרמן היה היועץ הפיננסי של השלושה, אך ניהל בפועל את ענייני הקבוצה‏‎.‎‏

‏בין חברות הקבוצה נטוו קשרי אחזקה צולבים, הלוואות וערבויות, שיצרו יחסי תלות מכבידים וגרמו לאפקט דומינו בעת קריסתן.

בכתב האישום נטען כי ב-2002 נטלו גבעוני, והבי ויגרמן במירמה 45 מיליון שקל מכספי הקבוצה, וביצעו בכך עבירות גניבה בידי מנהל ועבירות נוספות. לגבי פלד נאמר כי הוא לא מילא את חובותיו כיו"ר דירקטוריון פויכטונגר תעשיות ומשב תעשיות קירור, ובין השאר לא דיווח לדירקטוריון על הגניבה‎ .‎

התיק נוהל בידי עו"ד חנה קורין, סגנית מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ונחקר על-ידי מחלקת חקירות של רשות ניירות ערך. פלד מיוצג בידי עו"ד גיורא אדרת; הבי - בידי עו"ד מיכה פטמן; יגרמן - בידי עו"ד דוד פורר; וגבעוני - בידי עו"ד משה ישראל. ‏‎‎‏ ‏

פרשנות: ‎‎מסר למנהלי חברות ובעלי השליטה

‏‎‎המסר החשוב ששולח בית המשפט לכלל המנהלים ובעלי השליטה בחברות הציבוריות הוא כי אי-ידיעה או ידיעה חלקית או מאוחרת על הנעשה בחברה אינה פוטרת מאחריות, גם לא מאחריות פלילית.

‏‎‎המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, מישאל חשין; שר המשטרה לשעבר, משה שחל; עו"ד רם כספי; פרופ' גבריאלה שלו; מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רענן דינור - הם ובכירים נוספים נחלצו לעזרתו של המפכ"ל לשעבר, רפי פלד, ושיבחו בפני בית המשפט את אופיו של פלד ואת תפקודו במשרות הבכירות בהן כיהן בעבר.

השופט חשין, למשל, כתב כי לאורך כל השנים הוא הכיר את פלד "כאדם העושה למען הציבור, צנוע וביישן".

‏מעבר לכך שנעים לגלות כי גם ביישנים וצנועים יכולים להגיע במדינת ישראל לתפקידים הרמים ביותר, הייתה לדברים שנאמרו על פלד משמעות רבה. ‏

דברי השבח הללו, בצירוף העובדה שפלד נגרר למעשים הפליליים אחרי טל יגרמן, שיכנעו את השופט חאלד כבוב שלא לשלוח את פלד למאסר בפועל בגין מעשיו בפרשה שזכתה לכינוי "פלד-גבעוני". זאת, למרות שכבוב עצמו ציין כי מתחם הענישה הראוי למעשים שכאלו יכול להגיע עד לשנתיים מאסר בפועל.

‏פלד אמנם נשלח לבצע חצי שנת עבודות שירות, אבל גזר הדין בעניינו הוא במידה מסוימת "גזר דין מזכה", שהחזיר לו מעט משמו הטוב.

"פלד כשל, אך לא התרשמתי שניצל לרעה את כוחו ומעמדו. מעמדו של פלד אמנם פתח עבור הקבוצה את דלתות הגופים המממנים, אולם הוא עשה כן בתום-לב ומתוך כוונה מלאה להוביל את הקבוצה להצלחה עסקית", כתב השופט.

‏הגנה על המשקיעים

‏נימוק מעניין אחר להקלה בעונש שנתן כבוב היה שפלד עמד לאורך השנים במוקד הסיקור התקשורתי של הפרשה, למרות שהוא הורשע בעבירות קלות משמעותית מאלה שבהן הורשעו חבריו.

לנו לא נותר אלא לקוות כי תשומת-הלב התקשורתית בפלד לא תפגום בהעברת המסר החשוב באמת ששולח בית המשפט בפסק הדין בפרשת פלד-גבעוני לכלל המנהלים ובעלי השליטה בחברות הציבוריות בישראל - כי אי-ידיעה או ידיעה חלקית או מאוחרת על הנעשה בחברות אינה פוטרת אותם מאחריות, גם לא מאחריות פלילית; מסר של הגנה חסרת פשרות על ציבור המשקיעים מפני שימוש מניפולטיבי ובלתי ראוי בכספיהם לצרכים פרטיים של מנהלי החברות. ‏‎‎‏