טורף עירוני: פורד קוגה - פשוט תענוג על הכביש

פורד קוגה הוא רכב פנאי מודרני, זריז ונוח, שיספק הנאה ליושב מאחורי ההגה ולשוכני המושב האחורי, על הכביש הסלול ובשבילי עפר

עיון בנתוני הדגמים והמכירות של דלק רכב (פורד, מאזדה, ב.מ.וו) מגלה את המהפך השיווקי שעברה הקבוצה בשנים האחרונות. מחברה שזוהתה עם "מכוניות להמונים" ושמותגיה הם חוט השדרה של רכבי העבודה והציים בארץ, הפכה דלק רכב לשחקנית מפתח בנישות רכבי הפנאי והשטח.

מערך הדגמים של הקבוצה כולל כיום לא פחות מ-8 דגמי כביש-שטח, עם מחירים שמתחילים ביותר מחצי מיליון שקל (ב.מ.וו X5/X6) ועד כ-160 אלף שקל למאזדה CX5. בשנה שעברה מכרה הקבוצה כ-3,800 רכבי פנאי, כולל מיניוואנים, והפכה לשחקנית מספר 2 בפלח רכבי הכביש-שטח ההתחלתיים, עם למעלה מ-2,000 מכירות של המאזדה CX5 בלבד.

עם המכירות בא כנראה גם התיאבון, וכיום מנסה החברה להשחיל בפער הצר שבין המאזדה CX5 לבין הפורד EDGE, עוד כביש-שטח אופנתי ומודרני, שנושא את השם פורד קוגה. חיצונית הקוגה נושא דמיון בולט לפורד פוקוס החדשה, עם אותו חרטום טרפזי, קווים מוצקים ויציבה אתלטית על הכביש. הוא נראה פחות אגרסיבי מבני הדוד האמריקניים שנמכרים בישראל, ועם חישוקי 19 אינץ' מפוסלים, שמשות כהות ומסילות גג מהודרות הוא מקבל ציון גבוה במדד ה"תסתכלו עלי" שחיוני לשיווק כלי רכב כאלה בישראל.

תא הנוסעים ממוקם בגובה אידיאלי לכניסה וליציאה והוא מציב את הנהג והנוסעים בגובה סביר מעל פני הכביש. מרווח הפנים מכובד עם שפע של מקום לכתפיים ולראש מאחור, אם כי קיימים כלים מרווחים יותר בפלח הזה. תא המטען מספק נפח שימושי מאד וקיפול המושב האחורי יוצר חלל הטענה שטוח בנפח של כמעט 2,000 ליטר.

נהגי פורד פוקוס מהדור האחרון לא יוכלו להתעלם מתחושת הדז'ה וו שיוצרת עמדת הפיקוד. עיצוב לוח המחוונים, הקונסול המרכזי, מערכת הקול ומשטחי הדיפון נראים כאילו שוכפלו מהפוקוס, הורחבו מעט והוצבו בזווית שונה, כולל צגי המידע, הבקרים על ההגה ותפריטי השליטה. זה לא דבר רע לכשעצמו בהתחשב באיכות הגבוהה של מערך השליטה בפוקוס, אבל היינו מצפים ממעצבי פורד למעט יותר מקוריות.

תענוג על הכביש

גרסת הטיטניום המהודרת של רכב המבחן משאירה מעט מאד מקום לשאיפות והיא כוללת בין השאר גג שמש פנורמי מרהיב, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית ועוד. כמובן שאי אפשר שלא להזכיר את חיישן התנועה, שמותקן מתחת לדלת האחורית החשמלית ואמור לפתוח אותה ללא מגע יד כאשר מסיטים את הרגל מתחת לחלק האחורי של הרכב. הגימיק הזה, שעומד בראש הקמפיין של המכונית בארץ, הוא חביב ושימושי אבל מציאת המיקום הנכון לפתיחה דורשת נפנופי רגליים נמרצים, שבמהלכם עלולים עוברי אורח להגיע למסקנה שיש לך בעיות מוטוריות רציניות.

על הכביש הסלול הקוגה הוא תענוג. המתלים ארוכי המהלך סופגים מהמורות בקלילות מבלי להיות רכים מדי ולא מתרסקים על בורות ורמפות הרעדה, אחיזת הכביש גבוהה מאד והכלי כולו מרגיש על כבישים מפותלים כמו רכב פרטי מוצק ומגובש ולא כמו כביש-שטח מתנודד עם מרכב כובד גבוה. היינו נותנים ליכולת הדינמית ציון 10 אלמלא ההיגוי, שמרגיש מעורפל וחסר תחושה בפניות הדוקות.

מנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין של הקוגה מייצר 182 כ"ס ומומנט בריא של 24 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. המכלול עובד ביעילות ומחפה על העובדה שמדובר במנוע בנפח קטן. התגובה הראשונית ללחיצה על הדוושה מיידית, הדחף המאסיבי נבנה כבר ממהירויות נמוכות ומומנטום מכובד נצבר גם בעליות תלולות, למרות משקל לא צנוע של יותר מ-1.5 טון לפני נוסעים ומטען. התיבה האוטומטית מורידה הילוכים בזריזות ואפילו צליל המנוע נעים. צריכת הדלק הממוצעת הרשמית עומדת על 13 קילומטרים לליטר - גבוהה יותר מזו של המאזדה CX5 - אבל ההפרש בתנאי אמת אינו דרמטי.

הקוגה מיובא לישראל רק בגרסה כפולת הנעה (4X4), שגם זוכה לדגש לא מועט במסרים הפרסומיים של הכלי. אבל צריך לזכור שמדובר ברכב "סגנון חיים" והתרגום לשפת תעשיית הרכב הוא "עד לאתר הקמפינג ובחזרה". הקוגה מתפקד היטב על שבילי עפר, אבל מרווח גחון של 20 סנטימטרים וצמיגי ספורט בחתך 45 אינץ' הם הזמנה לצרות בשטח תובעני יותר. מנגד, הוא מדלג כעז הרים על מדרכות גבוהות ומסוגלת לקחת את נוסעיה הרחק מידם הארוכה של פקחי החניה.

בשורה התחתונה הפורד קוגה הוא רכב פנאי מודרני, זריז ונוח, שיספק הנאה גם ליושב מאחורי ההגה ולא רק לשוכני המושב האחורי. כלי התחלתי, עם חישוקי 17 אינץ' ואבזור סביר, עולה 178 אלף שקל. סביר להניח, שרוב הלקוחות יבחרו בגרסת הטיטניום, שעולה 198 אלף שקל ומציעה יחס גבוה מאד של אבזור וצעצועים לשקל. מנגד ב-194 אלף שקל מקבלים את גרסה מאובזרת ומצוידת של המאזדה CX5. זו ללא ספק התלבטות קשה עוד מבלי להזכיר כ-5-6 כלים חדשים ומודרניים, חלקם עם שבעה מקומות ישיבה, שנחתו בארץ לאחרונה ונמכרים באותו רף מחיר. אולי לזה התכוון יאיר לפיד כשדיבר על הבעיות הקיומיות של המעמד הבינוני?

חלק מהמתחרות

קיה ספורטז' / יונדאי iX35

ב-186 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2 ליטר האוטומטית המהודרת של הקיה ספורטז' החדשה. ב-203 אלף שקל מקבלים את הגרסה המאובזרת של האחות התאומה יונדאי ix35, עם מנוע 2 ליטר

יונדאי
 יונדאי

שברולט קפטיבה

מי שיוותר על הנעה כפולה יוכל לקבל ב-165 אלף שקל את גרסת הבנזין הבסיסית של השברולט קפטיבה עם שפע של מרחב פנימי לחמישה נוסעים, מנוע 2.4 ליטר בנזין ותיבת הילוכים אוטומטית. ב-217 אלף מקבלים את הרכב עם מנוע V6 חזק ועם שפע של אבזור

וולבו קרוס קאונטרי

הוולבו V40 קרוס קאונטרי עושה שימוש באותו מנוע ותיבת הילוכים של הקוגה וחולקת עוד כמה וכמה רכיבים של פורד. ב-200 אלף שקל מקבלים ביצועים נמרצים ויכולות כביש מכובדות. אבל היא יותר קומפקטית ולא ממש לשטח

פורד
 פורד