מנכ"ל התאחדות הקבלנים: מחירי הדירות ימשיכו לעלות

מנכ"ל התאחדות הקבלנים החדש אליאב בן שמעון בראיון ראשון: "אנחנו נמצאים במחסור מצטבר של כ-80 אלף דירות. צריך לתת לקבלנים תמריצים ולא קנסות"

לפני פחות מחודשיים מונה אליאב בן שמעון (46) למנכ"ל התאחדות בוני הארץ. התקופה אינה פשוטה: חילופי ממשלה, מצוקת אשראי קשה של הקבלנים, טענות על מחסור בכוח אדם מקצועי והצהרות של הממשלה החדשה שהיא תטפל במחירי הדירות הגבוהים, דבר שלא הולך יד ביד עם האינטרסים של הקבלנים והיזמים.

בן שמעון הוא המנכ"ל הראשון בהתאחדות בוני הארץ שמגיע מבפנים. הוא עבר כמעט בין כל מחלקות ההתאחדות, ומכיר את החומר ואת האנשים.

- שומעים הרבה הצהרות על הורדת מחירי הדירות. זה יכול לקרות?

"יש מחסור מצטבר של כ-80 אלף דירות, תולדה של חסמים בשרשרת הייצור. שנת 2012, למרות כל התחזיות שדיברו על ירידת מחירים, הסתיימה בעלייה ממוצעת של 6%. אנחנו מעריכים שמחירי הדירות בשנת 2013 לא ירדו, אלא ימשיכו לעלות, גם אם בצורה יותר מתונה".

- מה צריך לעשות?

"ממשלת ישראל התרכזה תמיד בצד הביקוש, או בנושא המיסוי, ואילו אנו מתרכזים בהיצע - הגדלת שיווקי הקרקע. שיווק של קרקעות לא מתוכננות לא יביא לפתרון בשנתיים הקרובות. רואים את זה בראש העין, למשל: משרד השיכון שיווק קרקע ל-3,000 יחידות דיור, והיום, כמעט שנתיים אחרי כן, התחילו להיבנות רק כ-400 דירות, משום שהתשתיות לא היו מוכנות. במקביל, יש גם בעיה אחרת, שקבלן כבר מסיים את הבנייה ולא יכול למסור את הדירות כי התשתיות לא מוכנות. יש שתי דוגמאות לכך, ברמת בית שמש וביבנה".

- איך פותרים את הבעיה?

"היום צריך לעבוד על התכנון של הקרקעות שישווקו בעוד חמש שנים, ולפתור את כל החסמים. ואין ספק גם שצריך להגדיל את השיווקים גם באזור המרכז".

דבריו של מנכ"ל ההתאחדות הטרי מזכירים מאוד דברים שאמר מנהל מינהל מקרקעי ישראל לפני כמה שבועות בקשר לתוכנית החדשה של המינהל, משרד האוצר, ומינהל התכנון. "כמו שבנצי ליברמן חושב כמונו, הייתי מצפה שעוד רגולטורים ושרים יבינו שהתאחדות בוני הארץ היא הפרטנר שלהם", אומר בן שמעון. "נשמח לייעץ לשרים החדשים".

- מה דעתך על שר השיכון החדש? על תוכנית הנדל"ן של שר האוצר?

"אני מברך את שר האוצר ואת שר השיכון על כניסתם לתפקיד ואני מצטרף ליעדים שלהם, אבל החסמים בענף רבים. גם אם אנחנו רוצים 150 אלף דירות להשכרה, אי אפשר לעשות את זה בחמש שנים, אם לא יהיה פתרון למצוקת כוח האדם ולמצוקת האשראי ואם לא יעשו את ההתאמות הנדרשות במכרזים להשכרה ארוכת טווח".

- שר האוצר החדש התייעץ עם מישהו בהתאחדות על התוכנית של הבנייה לשכירות?

"למיטב ידיעתי לא".

- כבר ישבתם עם שר השיכון הנכנס?

"עוד לא, אבל זו תהיה אחת הפגישות הראשונות שלנו".

- בממשלה הקודמת הם התייעצו אתכם?

"תפיסת העולם של שר השיכון אריאל אטיאס נבנתה לאחר התייעצויות רבות איתנו, וכללה בעיקר את הגדלת השיווקים. הוא ואנשי המקצוע במשרד היו בקשר שוטף איתנו, ואני מקווה שכך זה יהיה גם עם השר החדש".

"דרוש קבינט עם ראייה כוללת"

אחד החידושים שעתידה להביא הממשלה החדשה לענף הנדל"ן הוא הקמתו של קבינט דיור מיוחד. "תמיד אמרנו שצריך שיהיה גוף מתכלל אחד לכל ענף הבנייה בממשלה היות שענף הבנייה מפוזר בכמה משרדים, ולא פעם נתקלנו במצב שהחלטה של משרד אחד מעכבת יוזמה של משרד אחר. אני מקווה שלראש קבינט הדיור, שהוא שר האוצר, תהיה ראייה כוללת לפתרון המצוקה ולא רק ראייה כלכלית".

- זה הדבר הכי קרוב להמלצות ועדת זיילר, לא? הקמת מיניסטריון בנייה.

"בכוונה לא השתמשתי במונח הזה, כי בראש הקבינט הזה לא בטוח שיהיה מישהו עם ראייה כוללת של הענף, וכל אחד ימשוך לכיוון אחר".

- ומה התוצאה הרצויה?

"שיהיה מישהו שיוכל לעשות את האיזון בין כל הגורמים, בין הירוקים לבין הקבלנים ולבין מי שרוצה שמחירי הדירות ירדו ולבין המדינה שרוצה להמשיך ולקבל מסים על הדירות. לכל דבר כזה יש מחיר, ומישהו צריך להחליט. הקבלנים כבר ידעו, בעלייה של שנות ה-90, לבנות 100 אלף יח"ד בשנה אחת, ונדע לעשות את זה שוב אם יתנו לנו את התנאים".

- מה אתם צריכים?

"כוח אדם, אשראי וסביבה תומכת ומעודדת.למשל, להימנע מלגזור על קבלנים גזירות כמו הגזירה שעומדת בפתח, היטל עיכוב דיור, שמשמעותו הטלת מס על קבלנים שלא יצאו לבנייה בקרקע מתוכננת בזמן מסוים. הדרך הנכונה היא לתת תמריץ לצאת יותר מוקדם, לא להטיל קנסות במקומות שבהם הבעיות בכלל לא תלויות בקבלנים".

- הטענה היא שחברות מחזיקות בקרקע ולא יוצאות לבנייה כי לא נוח להן, והן תורמות במכוון להקטנת ההיצע כדי לשמור על המחירים גבוהים.

"אם יש חברה שמחזיקה קרקע, העיכובים אינם תלויים בה. אם תב"ע פשוטה בעיריית תל אביב לוקחת שנתיים ויותר, אז זו התוצאה. הטלה גורפת של היטל עיכוב כזה רק תוסיף לעלויות, כי אם קבלן יצטרך לשלם היטל עיכוב של 2.5% מערך הקרקע, בגלל שהוא לא יוצא בשנה הראשונה לבנייה, אז אותם 2.5% יגולגלו לצרכן".