ניצול שואה חי בדירה מזוהמת: "בגטו התנאים היו יותר טובים"

פוסט מטריד שעלה בפייסבוק מתאר תנאי מחיה מחפירים של ניצול שואה בהרצליה: זוהמה במטבח ובחדרים, ריח ביאושים, זבובים ונבלות בחדרים, עכברים, חתולים ועוד ■ ועיריית הרצליה? היא שלחה לו מכתב התראה לפני פינוי

היום (ב') מציינים בישראל את יום השואה 2013. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי הוא גאה בטיפול של ממשלת ישראל בניצולי השואה, והיו רבים שהגיבו בזלזול. זה מתקשר לסיפור מטריד שרץ בפייסבוק היום.

הגולש שגב אפריאט, פעיל בעמותת שורשים של נתינה-למען ניצולי השואה בישראל, פירסם בפייסבוק שלו פוסט על ניצול שואה שחי בהרצליה בתנאי מחיה מחפירים. המטרה של אפריאט היתה לעורר מודעות ולגייס את עזרת הגולשים למען ניצולי השואה בכלל וניצול השואה הזה בפרט. הפוסט שלו עלה גם דרך "סטטוסים מצייצים", מה שהביא אותו לרמת חשיפה גדולה בהרבה - כ-4,000 לייקים ו-2.300 שיתופים בפחות מ-3 שעות.

"אם תגיעו לביתו של ניצול השואה הזה, שאת שמו ביקש שלא להזכיר, הוא יכבד אתכם. הוא יקרא לכם 'מר', או 'גברת' לפני כל פעם שיזכיר את שמכם. הוא יחייך אליכם חיוך שבור, הוא ייתן לכם לדעת עליו כל מה שתבקשו", כותב אפריאט בפייסבוק.

"התמונה שאתם רואים לא צולמה על סט של אף סרט הוליוודי, היא לא לקוחה מאף שכונת מצוקה, היא לא נוצרה באף תוכנת פוטושופ. התמונה הזו לקוחה מביתו של ניצול שואה. כאן, בישראל, מלפני פחות מחודש".

העמותה קיבלה קריאה לעזור לאותו ניצול שואה בהרצליה, וכשהגיעו הפעילים לבית הם הזדעזעו מהמראות הקשים בבית. "כשהגעתי לביתו, הרגשתי שאני חוזר אחורה בזמן, לשנים שבהן בכלל לא הייתי חי. מישהו אמר תקופת הצנע? מישהו אמר קום המדינה? הניצול אמר אחרת, מילים שחדרו לי ללב כמו סכין, והחלו מסתובבות וקורעות אותו במהירות. 'אתה יודע, מר שגב, בגטו התנאים היו יותר טובים'".

לדברי הפוסט של אפריאט, תנאי המחיה הקשים מתבטאים בזוהמה במטבח ובחדרים, ריח ביאושים, זבובים ונבלות בחדרים, עכברים, חתולים ועוד. "וזה לא שמדובר באיש שהיה מקרה סעד קשה לאורך השנים. הוא פשוט בודד. וזה מה שהבדידות עושה לאנשים. במיוחד כשכבר אין להם כוח", כותב אפריאט.

ניצול השואה הוא רופא בהכשרתו, שעבד במשך חמישים שנה במקצוע הזה. הוא "זכה" להתעלמות מצד רשויות הרווחה, וליחס קשה אף יותר מצד עיריית הרצליה - זו שלחה לו מכתב התראה שטען כי "הבית שלך הוא מפגע סביבתי, ותיאלץ לעזוב אותו".

עמותת שורשים של נתינה מחפשת מתנדבים שיסייעו לנקות את הבית הזה, ושייסייעו בניהול פרויקט. העמותה השיגה לניצול השואה מטבח חדש, ריצוף, אמבטיה, סניטריה, תאורה, מפסקי חשמל, צבע, טיח ועוד, והיא מחפשת אנשי מקצוע שיבואו ויעזרו.

ביתו של ניצול שואה / צילום: מתוך הפייסבוק
 ביתו של ניצול שואה / צילום: מתוך הפייסבוק