ונצואלה תישאר סוציאליסטית? ביום א' ייבחר נשיא חדש

רוב הסקרים מעניקים יתרון גדול לבן חסותו של צ'אבס, הנשיא בפועל ניקולס מאדורו

המהפכה הסוציאליסטית של הנשיא המנוח הוגו צ'אבס תעמוד למבחן בבחירות לנשיאות בוונצואלה ביום א' הקרוב, שבהן מתמודדים היורש שנבחר על ידי צ'אבס ומועמד צעיר יותר שמבטיח שינוי יסודי במדינה.

רוב הסקרים מעניקים לבן חסותו של צ'אבס, הנשיא בפועל ניקולס מאדורו, יתרון גדול על רקע האבל על מותו של צ'אבס בחודש שעבר. מאדורו, 50, נהג אוטובוס בעברו, מבטיח להישאר נאמן למורשת הסוציאליסטית של צ'אבס. במהלך הקמפיין שלו הוא חיקה את סגנון נאומיו של צ'אבס ושידר את קטע הווידאו שבו נראה צ'אבס המנוח מעניק לו את ברכתו החמה בנאומו האחרון לאומה לפני מותו ב-5 במארס.

"אתם רוצים שאחד הבורגנים המסריחים ינצח?", שאג מאדורו באחת מעצרות הנעילה של הקמפיין. "או שאתם רוצים עובד, בן של צ'אבס, פטריוט ומהפכן? תחליטו אתם"!

הקהל, שנופף בפוסטרים של המנהיג המנוח, שאג בתגובה את סיסמת הבחירות של מאדורו: "צ'אבס, אנחנו נשבעים לך, נצביע מאדורו!".

מועמד האופוזיציה, אנריקה קפרילס, המושל בן ה-40 של מחוז מירנדה, טוען שוונצואלה זקוקה לשינוי מהמדיניות המפלגת של 14 שנות שלטון צ'אבס, והוא מקווה לתמיכה של הרגע האחרון בקרב ציבור הבוחרים.

על כף המאזניים מוטלת השליטה במדינה בעלת יתרות הנפט הגולמי מהגדולות בעולם, סיוע כלכלי לממשלות שמאל באמריקה הלטינית, והמורשת של "הסוציאליזם הצ'אבסי".

אם מאדורו יזכה בבחירות, הוא יתמודד עם אתגרים גדולים מיומו הראשון כנשיא. הראשון שבהם יהיה שמירה על הקואליציה השלטת המפוצלת ללא הכריזמה של קודמו, וללא המצב הכספי הטוב שסייע לצ'אבס לזכות בבחירות הקודמות באוקטובר.

האתגרים בפי קפרילס יהיו גדולים עוד יותר. יהיה עליו לרכוש את אמונם של מיליוני התומכים של צ'אבס, ביניהם עובדי החברות הממשלתיות. בעצרות הבחירות שלו, קפרילס דחה את טענותיו של מאדורו שהוא מתכנן לבטל את מיזמי הרווחה החברתיים שמומנו בכספי הנפט של ונצואלה. פרויקטים אלו, של בנייה ושיקום שכונות עוני וכפרים, היו אבן הפינה של הפופולריות של צ'אבס בקרב השכבות העממיות במדינה.