גרמן מתכוונת להעלות את מס הבריאות לעשירונים העליונים

במפגש עיתונאים שערכה בתל-אביב, חשפה גרמן כי בכוונתה לפעול בכל המרץ לשינוי המדרג של מס הבריאות, כך שהאוכלוסיות החלשות ישלמו פחות ואילו האוכלוסיות החזקות יותר ■ בתוך שנה יופסק הליך ההפלרה של המים

שר האוצר יאיר לפיד מקפיד לבטא את דאגתו למעמד הביניים שזכה להאנשה בדמות ריקי כהן מחדרה, אולם שרת הבריאות וחברת מפלגתו (יש עתיד) יעל גרמן מבהירה היום (ה') כי בכוונתה לדאוג קודם לחלשים, גם אם זה על חשבון הרובד הגבוה יחסית של מעמד הביניים ומעלה.

במפגש עיתונאים שערכה בתל-אביב, חשפה גרמן כי בכוונתה לפעול בכל המרץ לשינוי המדרג של מס הבריאות, כך שהאוכלוסיות החלשות ישלמו פחות ואילו האוכלוסיות החזקות יותר. בתשובה לשאלת "גלובס" האם הדבר כולל פגיעה במעמד הביניים, הבהירה גרמן כי מי שנכללים בעשירון התשיעי והעשירי לפי הגדרת ההכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אכן יתבקשו לשלם יותר.

"התפלאתי כשראיתי את האלכסון של מס הבריאות", הסבירה גרמן. "מס ההכנסה הוא פרוגרסיבי והביטוח הלאומי הוא פרוגרסיבי, אבל מס הבריאות הרבה פחות פרוגרסיבי ומתחילים לשלם אותו כמעט מאפס".

ניר קידר, כלכלן במשרד הבריאות, הסביר בשיחה עם "גלובס" כי קשיש שמקבל קצבת זקנה משלם כיום 192 שקל בחודש מס בריאות, ואילו קשיש שנזקק להבטחת הכנסה משלם 101 שקל בחודש. כך, קשיש עם קצבת זקנה משלם בפועל 13% מהכנסתו לטובת מס הבריאות, בעוד ששכיר שמרוויח 100 אלף שקל בחודש משלם בפועל 2% מהכנסתו למס בריאות. למעשה, התוכנית של גרמן ושל מנכ"ל המשרד פרופ' רוני גמזו, כוללת שינוי באופן התשלום של שלוש קבוצות: שכירים, עצמאיים, ומקבלי קצבאות. בנוסף, התוכנית כוללת העלאה של תקרת התשלום, כך שההפרשה למס הבריאות תהיה גם על מרכיבי השכר שעולים על תקרת ההפרשה הקיימת כיום.

גרמן הבהירה כי היא שמה לה למטרה את חיזוק הרפואה הציבורית בישראל, ולצורך העניין הורתה על הקמת צוות חשיבה ("לא רוצה שיגידו שזה עוד ועדה") שתגיש המלצות בתוך שלושה חודשים אשר תכלולנה את כל הסוגיות הנוגעות בדבר לרבות הביטוחים המשלימים והמסחריים והממשק שלהם עם הרפואה הציבורית והפרטית. לדברי גרמן, היא אינה פוסלת את החזרת שירותי הרפואה הפרטיים אל כותלי בתי החולים הממשלתיים: "כל מה שיחזק את הרפואה הציבורית, יקצר תורים, ייצר יותר שוויון וימנע בריחה של רופאים אל הרפואה הפרטית, אני בעד - גם אם זה שר"פ. אני לא פוסלת שום דבר, אני באה עם ראש נקי".

גרמן הטילה פצצה קטנה כשהודיעה שחתמה על תקנות המים, כאשר אחת המשמעויות היא שבתוך שנה יופסק הליך ההפלרה של המים - הליך שבו המים בישראל מהולים בפלואוריד לצורך מניעת עששת השן. גרמן עשתה זאת בניגוד לדרג המקצועי במשרד שסבר כי הפסקת ההפלרה תצריך משאבים כספיים רבים יותר מהמשרד. גם גרמן הודתה כי הפסקת ההפלרה תחייב הקדשת משאבים בעיקר לטובת הסברה בקרב אוכלוסיות חלשות בישובים לא יהודיים. זאת משום שהפסקת ההפלרה מחייבת הקפדה על שימוש במשחות שיניים ואף בטיפות פלואוריד במקרה של תינוקות.

מנכ"ל קופ"ח מאוחדת הודח

גרמן התייחסה גם להודעת דירקטוריון קופ"ח מאוחדת מהיום על הדחת המנכ"ל ד"ר אשר אלחיאני, והבהירה כי היא והנהלת המשרד יתכנסו כדי לדון בסוגייה. הדבר נתפס במערכת הבריאות כמהלך תמוה מצד דירקטוריון הקופה, שכן אלחיאני נחשב למי שהגיע כדי לתקן שורה של ליקויים והתנהלות קלוקלת לכאורה בקופה כפי שבאה לידי ביטוי בדו"ח מבקש המדינה מלפני שנתיים.

במערכת הבריאות נמתחה ביקורת על כך שמי שעומד בראש הדירקטוריון, הרב ירחמיאל בויאר, ממשיך לכהן בתפקידו למרות הביקורת שנמתחה גם עליו מצד המבקר, והוא זה שהוביל את הדחתו של המנכ"ל.