פישר: הציפיות להכנסות מגז גורמות להתחזקות השקל

(עדכון) - הממשלה אישרה את הצעת החוק הממשלתית להקמת קרן רווחי הגז רק לאחר לחץ כבד שהפעיל הנגיד ■ במהלך השנים הקרובות צפויה הקרן הלאומית למיסוי על מאגרי הגז לצבור כספים בהיקף עשרות מיליארדי שקלים

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת החוק הממשלתית להקמת קרן רווחי הגז רק לאחר לחץ כבד שהפעיל נגיד בנק ישראל סטנלי פישר.

שר האנרגיה והמים סילבן שלום דרש לעכב את ההחלטה על הקמת הקרן עד לקבלת החלטה בנושא וועדת צמח לייצוא הגז. ואולם שלום התרצה לבסוף לאחר שישיבת הממשלה הופסקה ונערך דיון סגור בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד, מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר ושלום עצמו. במהלך הדיון הסגור שארך כשעה הסביר פישר כי יש צורך חיוני באישור מיידי של הצעת החוק להקמת הקרן על-מנת לשדר מסר ברור כי להכנסות העתק שצפויות מייצוא גז לא תהיה השפעה על מאזן התשלומים של המדינה.

נכון להיום ישראל אינה מייצאת גז אך פישר מעריך כי הציפיות להכנסות עתידיות מייצוא גז בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים ממריצות משקיעים וספקולנטים בעולם להיכנס לפוזיציות המבוססות על התחזקות של השקל כלפי המטבעות האחרים - ציפיות אלה אחראיות לדבריו להתחזקות השקל לעומת המטבעות האלה בשבועות האחרונים.

יצויין כי לפי הצעת החוק הממשלתית הקרן לא תוכל להשקיע את הכספים שייאגרו בה בישראל אלא רק בהשקעות במט"ח ובדרך זו ינוטרלו הלחצים שעשויים להביא להתפרצות המחלה ההולנדית במשק הישראלי. המחלה ההולנדית היא כינוי לתופעה שבה המטבע המקומי מתחזק כתוצאה מגידול ניכר ומהיר בהכנסות מייצוא נפט וגז - והתחזקות זו פוגעת בסופו של דבר בתעשיות הייצוא היצרניות של המדינה.

הצעת החוק הממשלתית קובעת כי הקרן תורשה להשקיע בישראל סכום שנתי שלא יעלה על 3.5% מרווחיה הריאליים במטרות חינוכיות וחברתיות, כפי שייקבעו על-ידי הממשלה.

לקראת הדיון בממשלה היום הפעילה מערכת הביטחון לחצים כבדים לקבל מימון במסגרת הקרן לעלויות אבטחת מתקני הפקת הגז. הכוונה בעיקר למתקנים שצפויים להפיק את הגז ממאגר "לוויתן" הנמצאים במרחק של כ-130 קילומטרים מחופי ישראל. ואולם דרישת מערכת הביטחון לא התקבלה והצעת החוק לא שונתה. השינויים היחידים שהוכנסו לנוסח הצעת החוק היו לפי דרישותיו של שר האנרגיה סילבן שלום שדרש להעלות ל-65 את מספר חברי הכנסת הדרושים על-מנת להוציא מהקרן כספים בשעת חירום. כמו כן נענתה דרישתו של השר שלום לצרף נציג של משרד האנרגיה לוועדה האחראית על גיבוש כללים לפעולת הקרן.