מה קורה עם הפנסיה? צפו בתשואות קופות הגמל במארס

תשואה של 2.7% ברבעון לענף הגמל ■ התשואה הממוצעת ל-36 חודשים ירדה, ועומדת על 15% בלבד ■ במקום הראשון מבין הקופות הגדולות והקטנות: אלטשולר-שחם

קופות הגמל ממשיכות ליהנות מהמומנטום החיובי בבורסה, והענף חתם את הרבעון הראשון של 2013 עם תשואה חיובית של 2.7% בממוצע. במהלך התקופה הניבו קופות הגמל תשואה רבעונית מצטברת של0.3%-4.77%, ובחודש מארס עמדה התשואה הממוצעת על כ-0.5%. קופות הגמל הן מכשיר חיסכון לטווח הארוך, ולכן הדירוג החודשי נעשה לפי התשואה המצטברת בשלוש השנים האחרונות, שעמדה על 15% בממוצע. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הסתכמה התשואה הממוצעת ב-30%.

את המקומות הראשונים בטבלת קופות הגמל הגדולות ממשיכות לאכלס קופותיו של אלטשולר-שחם, בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר. ב-36 החודשים האחרונים הניבו הקופות "גמל קלאסי" ו"גמל כללי" תשואה מצטברת של 27% כל אחת. אמנם מדובר בירידה של כ-2% מאז תחילת השנה, אך מגמה זו אינה ייחודית לקופותיו של בית ההשקעות והיא מאפיינת כמעט את כל הקופות שבדירוג.

מעניין לציין כי בעוד שהקופה הגדולה, "גמל קלאסי", בלטה לחיוב עם תשואה של 2.3% מתחילת השנה, "גמל כללי" הפגינה ביצועים חלשים והניבה לחוסכים תשואה מצטברת זעומה של 0.6% בלבד. האחרונה, נזכיר, חשופה לנכסי סיכון בהיקף גבוה יחסית של כ-31%.

גם ילין לפידות, בית ההשקעות שבניהולו של דב ילין ויאיר לפידות, ממשיך לשמור על המקום השלישי בטבלה. בשלוש השנים האחרונות הניבה קופת הגמל הגדולה שלו תשואה של 22.7%. אולם, בניגוד לאלטשולר-שחם, הקופה של ילין לפידות הניבה מתחילת השנה את התשואה הגבוהה ביותר מבין קופות הגמל הגדולות - כ-3.1%.

במקום השמיני, עם תשואה מצטברת של כ-17.5% בשלוש השנים האחרונות, ניצבת קופת הגמל של הדס ארזים שבמהלך הרבעון הניבה לחוסכים בה תשואה בשיעור זהה. הקופה בלטה לטובה גם בחודש במארס, שבו הניבה את התשואה החודשית הגבוהה מבין קופות הגמל הגדולות - 0.8%. בחודש הבא, נזכיר, יחול המיזוג בין הדס ארזים להלמן אלדובי, המנוהל על ידי רוני הלמן ואורי אלדובי, שקופת הגמל שלו "יהבית" מאכלסת זה תקופה את תחתית הטבלה. ב-36 החודשים האחרונים הניבה "יהבית" תשואה מצטברת של 12.7% בלבד, על אף שהיא חשופה לנכסי סיכון בשיעור של כ-37%.

קופות הגמל הגדולות בענף ממשיכות לשמור על יציבות. שתיים מהן - "גדיש" של פסגות ו"עצמה תעוז" של הראל - עדיין ממוקמות במרכז הטבלה, לאחר שהניבו בשלוש השנים האחרונות תשואה מצטברת של 16.8% כל אחת. הקופה השנייה בגודלה בענף, "תמר" של כלל ביטוח, ממשיכה לדשדש בתחתית הטבלה, עם תשואה מצטברת של 16.8% ב-36 החודשים האחרונים.

"להיט" בראש

בקופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל, התמונה דומה. בראש הטבלה נמצאת הקופה "להיט" של אלטשולר-שחם (שכבר נושקת לרף מיליארד השקלים בנכסים מנוהלים), שהניבה תשואה מצטברת של 26.2% בשלוש השנים האחרונות. תשואה זו היא הגבוהה ביותר גם בהשוואה לקופות הגמל הגדולות.

במקום השני נמצאת "גמל ב'" של ילין לפידות, שהניבה בתקופה זו תשואה של 25.6% - השנייה בגובהה מבין כלל קופות הגמל. בדומה למקבילתה בטבלת הקופות הגדולות, גם "גמל ב'" בלטה לחיוב במהלך הרבעון, לאחר שהניבה בו תשואה של כ-3.5%.

במקום השלישי ובפער ניכר נמצאת קופת הגמל "מתן" של מיטב, שבשלוש השנים האחרונות הניבה תשואה של 18.9%. עם זאת, שיעור אחזקת נכסי הסיכון בה נמוכים משמעותית משתי הקופות שבראש הטבלה - 6.6%, לעומת 31.4% ב"להיט" ו-22.2% ב"גמל ב'".

את דירוג קופות הגמל הקטנות חותמת "גמל כללי ב'" של אנליסט, שהניבה באותו הזמן את התשואה הנמוכה ביותר מבין כלל הקופות - 11.3%. עם זאת, דווקא היא מפגינה ביצועים טובים בטווח הקצר. כך למשל, בשנה האחרונה היא הניבה תשואה מצטברת של 9.8%, ומתחילת הרבעון הניבה את התשואה הגבוהה ביותר מבין כלל קופות הגמל - 4.8%. זאת, חרף העובדה שבחודש החולף היא רשמה תשואה שלילית של 0.3%.

קופות גמל נוספות שהפגינו ביצועים יפים מתחילת הרבעון הן "סגנון גמל בטא" ו-"גמל כללי", שתיהן של פסגות, שמתחילת השנה הניבו תשואה של 3.6% ו-2.9%, בהתאמה. מנגד, במהלך הרבעון בלטו לשלילה "דגש-איתן" של כלל ביטוח, "יסודות" של אקסלנס ו"מתן" של מיטב, שהניבו תשואה של 0.3%, 0.4% ו-0.5%, בהתאמה.

תשואות קופות הגמל
 תשואות קופות הגמל

תשואות קופות הגמל הקטנות
 תשואות קופות הגמל הקטנות

תשואות קופות הגמל המצטיינות
 תשואות קופות הגמל המצטיינות