ישראל תציע לטורקיה: טילים עבור שימוש בבסיס מול איראן

"סאנדיי טיימס" מדווח כי היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור ינסה לסכם עם הטורקים על הצבת כוח תקיפה על אדמת טורקיה ■ מקור צבאי: "השימוש בבסיסי חיל האוויר הטורקיים יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון בפעולה באיראן"

ישראל צפויה להתחיל מחר (ב') בשיחות שמטרתן להציב כוח תקיפה אסטרטגי על אדמת טורקיה, לפני עימות צבאי עם איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה. צעד זה בא בעקבות הפיוס בין המדינות, שהושג בתיווכו של הנשיא אובמה. כך מדווח "מעריב" הבוקר.

יעקב עמידרור, ראש המטה לביטחון לאומי, צפוי להגיע לאנקרה כדי לסכם את פרטי הפיוס וגם להציע לטורקים, שגם הם מודאגים מהגרעין האיראני, מערכות טילים מתקדמות וטכנולוגיית מעקב בתמורה לבסיס ולמתקני אימונים בבסיס חיל האוויר אקינצ'י, צפונית מזרחית מאנקרה.

משימתו של עמידרור היא להסכים על הפיצוי למשפחות תשעת האזרחים הטורקים שנהרגו בהשתלטות על ה"מרמרה" במאי 2010, באירוע שהביא לקרע בין שתי המדינות. ההוראות שעמידרור קיבל הן לנסות ולהחיות את ההסכם בין טורקיה לישראל משנת 1996, לפיו הותר לחיל האוויר הישראלי להתאמן בשטח האווירי של טורקיה ולהשתמש בבסיס אקינצ'י, ובתמורה טייסים טורקיים התאמנו במתקנים ישראליים בנגב. כדי להשיג זאת צפוי עמידרור להיעזר בכמה מחבריו הוותיקים בטורקיה.

למרות הניתוק הדיפלומטי והצבאי בין שתי המדינות, חיל האוויר הישראלי שמר על קו תקשורת פתוח מול הטורקים כדי למנוע אי הבנות, למקרה שטייסים משני הצדדים ייתקלו זה בזה מעל הים התיכון.

עמידרור מגיע לאנקרה עם סל גדול של הטבות צבאיות שמטרתן להרגיע את הטורקים מפחד האיומים מצד איראן והטילים מצד סוריה. אנקרה חפצה לקבל לידיה את מערכת ה"חץ" נגד טילים ומעוניינת לרכוש טכנולוגיות שפותחו על ידי "אל-אופ" הישראלית, בהן מערכת מתקדמת שמאפשרת לטייסי קרב לסרוק שטחים נרחבים בעודם טסים במהירות גבוהה, באמצעות מצלמות והדמייה טרמית. המערכת יוצרת תמונה מדויקת בטווח של כ-150 ק"מ, ביום ובלילה, ובתנאי מזג אוויר קשים. עסקת המכירה נדונה במשך שנים בין גורמים ביטחוניים משתי המדינות ונחתמה ב-2008 אבל בוטלה בסוף 2011.

עמידרור צפוי להציע לטורקים מערכת לוחמה אלקטרונית מתקדמת מתוצרת "אלתא", חברה-בת של התעשייה האווירית. שתי המערכות נשלחו לטורקיה לצרכי ניסוי במטוסי ריגול, לפני המשבר ביחסים.