דוח אמריקני: אפליית נשים, עובדים זרים וערבים בישראל

דוח של משרד החוץ האמריקני על זכויות האדם ב-2012: בישראל הטרדה מינית נפוצה ■ רוב הקורבנות של מעשי אונס אינן מתלוננות במשטרה

דוח שנתי של משרד החוץ האמריקני על מצב זכויות האדם בעולם ב-2012 קובע כי בישראל עדין שכיחים אפליה של נשים, עובדים זרים וערבים ויחס בלתי נאות אחר לפלחי אוכלוסיה אלה. הדוח מאשים את ישראל בהפעלת כוח מופרז נגד פלסטינים בגדה.

הדוח אינו מצביע על נסיגה בקיום זכויות אזרחיות בישראל בהשוואה לשנים קודמות ונשען בעיקר על מקורות ישראליים ועל דוחות של ארגונים בלתי ממשלתיים (NGO). אזרחי ישראל ימצאו מעט מאוד דברים חדשים במסמך. בכל זאת, חלקים מהדוח מציירים, כבכל שנה, תמונה עגומה על היחס למגזרים חלשים בחברה הישראלית.

לפי המסמך, הבעיות הגדולות ביותר שעימן מתמודדת ישראל בתחום זכויות האדם הן התקפות טרור נגד אזרחים; אפליה מוסדית וחברתית נגד אזרחים ערביים, במיוחד בתחומי הגישה לחינוך שוויוני ולהזדמנויות בתעסוקה; אפליה חברתית ואלימות בקרב המשפחה נגד נשים; ויחס בלתי נאות למבקשי מקלט מדיני וזרים שמבקשים להיכנס למדינה. החוקים בישראל אוסרים על אפליה, הטרדה מינית או אונס, למשל, אבל החוקים אינם קובעים את המציאות בשטח, לפי הדוח.

וכך, בפרק על אונס ואלימות, מצוין שאשתקד נרשמו 20,914 תלונות של נשים על אלימות, אך יותר ממחצית תיקי התלונות נסגרו. רוב הקורבנות של מעשי אונס אינן מתלוננות במשטרה בגלל "לחצים תרבותיים וחברתיים", אומרים מחברי הדוח. על נשים מקהילות חרדיות מסוימות ועל נשים מוסלמיות, בדואיות ודרוזיות מופעלים לחצים חברתיים ניכרים לא לדווח על מקרי אונס או אלימות.

הדוח מציין כי רציחות נשים על רקע "כבוד המשפחה" עדיין מתרחשים בקהילה הערבית. "מומחים מציינים כי במחצית ממקרי הרצח בצפון במדינה וברוב מקרי הרצח בדרומה הקורבנות הן נשים ערביות שנרצחו בגלל קיום יחסים בלתי נאותים, לדעת משפחותיהן".

עורכי הדוח מדגישים את ההפרדה בין המינים ליד הכותל המערבי, אך מציינים לשבח את הממשלה בגלל "מאמציה למצוא דרכים שיהפכו את הכותל המערבי נגיש יותר לכל היהודים".

המסמך מרחיב את הדיבור על הבעיות ביחס לעובדים זרים. הוא מציין כי ארגון "קו לעובד" הגיש אשתקד 119 תלונות בשם עובדים זרים שמועסקים כעובדים סיעודיים בבתים פרטיים. עובדים זרים מסוימים דיווחו שמעבידים מחזיקים בדרכוניהם, בניגוד לרצונם ובניגוד לחוק. עובדים זרים אחרים מדווחים על הגבלות תנועה ועל שלילת הזכות לבחור היכן לעבוד. נרשמו מקרים מתועדים רבים של מחיה בתנאים מחפירים ושל עבודת כפיה עד לתשלום חוב (בדרך כלל למתווך, ר.ד.).

"לפי אומדן, כ-130 אלף יהודים אתיופיים מתמודדים עם אפליה מתמשכת, אם כי פקידי ממשלה ורוב האזרחים מזדרזים לגנות בפומבי גילויי אפליה נגד האתיופים", קובע עוד הדוח. "כך, למשל, בינואר אשתקד הפגינו כ-2000 אנשים בקריית מלאכי במחאה על טענות שוועדי בתים אוסרים על בעלי דירות למכור או להשכיר דירות לאתיופים".

כבכל שנה, מותח הדוח ביקורת על יחסה של ישראל לפלסטינים, לרבות שימוש בכוח מופרז, ולעיתים הרג; יחס בלתי נאות לעצירים, במיוחד במהלך מעצרים וחקירות; צפיפות קשה בבתי מעצר, והגבלת חירות התנועה, ההבעה, ההתכנסות וההתאגדות של פלסטינים.