הביטקוין לשלטון?

בעתיד הלא רחוק נדע אם המטבע הווירטואלי יהווה אלטרנטיבת מט"ח

אי אפשר להאשים אותי בעוינות, וחוסר אמונה במתודולוגיה הטכנית. תפיסתי, אשר הבעתי כאן פעמים רבות, דוגלת בשילוב שבין הצד הפונדמנטלי (לצורך בחירת הנכסים), והניתוח הטכני (לצורך תזמון ההשקעה-מסחר באותו נכס מובחר). למרות זאת, יש לעתים מצבים בהם הצפי, המתגשם, של התחזית הטכנית, מעורר פליאה גדולה.

שבירת רמת התמיכה האדירה של 1510-1520 דולר בזהב, הייתה אירוע צפוי, אבל בעל עוצמה מיוחדת במינה, חשודה במקצת, ושונה במהותה, ממה שהמסחר בנכס הפיננסי הזה חייב, כאשר נשברת רמת תמיכה.

בימים של הירידות (1580-1320 ד') נמכרו חוזים בכמויות המתקרבות לייצור של חצי שנה של זהב פיזי! ממה שאומרים מומחים בתחום, מכירות אלו היו גם "ערומות" (Naked), דהיינו, ללא כיסוי נגדי של מתכת, או ניירות ערך הקשורים אליה. למה אני מזכיר את כל זה, בדעה העוסקת בביטקוין (BitCoin)?

כי שני הנכסים הפיננסיים קשורים בדבר אחד עיקרי, והוא חוסר הרצון הבולט של קובעי המדיניות הכלכליים הגלובליים, ובמיוחד נגידי הבנקים המרכזיים בעולם המפותח, לסבול אלטרנטיבה למערכת המוניטרית הקיימת כיום.

במקרה של הזהב, היותו מפלט, ומטבע "אמיתי אחרון", לא יכול היה להתקבל בטוב, כאשר עוברים תקופה של השחתה מאסיבית, וסיסטמית, של המטבעות המדינתיים החשובים, ובמיוחד, הדולר האמריקאי.

יש כנראה חובה בעיני בן ברננקי וממשל ארה"ב, בהחזקתו של הדולר כמפלט יחיד, שאליו ירוצו במקרה משבר. זה חיוני להמשך קיומו הנורמטיבי של שוק האג"ח הממשלתי, בכל המדינות הסובלות ממשבר החוב, והאמריקאי במיוחד. וכך, נוצלה הזדמנות להוכיח כמה מסוכן לקחת את הזהב כמקום בטוח.

ומה עם המטבע האלקטרוני הראשון? האם הוא מסכן את עמדתם של המטבעות הקיימים היום? לא ממש. תחילה העובדה החשובה ביותר כאן: הביטקוין הוא הניסיון הרציני הראשון לייצר אלטרנטיבה חדשנית למערכת המוניטרית הקיימת, וזאת על ידי הפקעת יצירת מטבע מידי נגידים, ומדינות.

לא אכנס לפרטים טכניים, אבל מדובר בהפקה, באמצעות מחשבים ברשת, ללא מרכז אחד, ועם יעד מקסימלי של 21 מיליארד יחידות עד 2140. זאת כאשר האינפלציה היצירתית במטבע, מוקטנת בחצי, כל 4 שנים. קשיחות זו בכמות, מבטיחה שמירת ערך למטבע, וזה, כמובן, החלק החיוני הראשון של כל דבר המוגדר כ"כסף" (Money).

האם החלק השני גם מתקיים? האם ניתן לשלם עבור סחורות ושירותים בעזרת המטבע האלקטרוני הזה? עדיין במעט מאוד הזדמנויות. זו אבן הנגף העיקרית כרגע, וזו הנקודה שבה, על פיה, פרויקט מעניין זה יחיה או ימות.

אם היינו רואים קבלה של קונספט זה על ידי המערכת הפיננסית הרגילה, אין ספק שזה היה עוזר פלאים להפצתו החשובה כל כך, אבל כפי שניחשתם, זה ממש לא קורה. למעשה, הפצתו של הביטקוין נתקלת כל הזמן במכשולים אדמיניסטרטיביים שונים.

אזכיר גם דבר נוסף, שיכול להמית אותו, והיא התנודתיות החזקה בשער החליפין שלו. בדומה למה שתיארתי מעלה לגבי הזהב, יש להניח שנשק התנודתיות ננקט גם כאן. לפניכם שווי הביטקוין בשנה האחרונה. כפי שאתם רואים בגרף מטה, הפרשים של 100% בחודש, ואף של 6%-7% ליום, אינם יכולים להיכנס לפרמטרים נורמטיביים של מטבע יציב, עובר לסוחר:

משה שלום ביטקוין
 משה שלום ביטקוין

למרות הכול, אני רואה בתופעת הביטקוין עוד סימן של הרצון העז בציבור המשכיל, זה המכיר את רזי האינטרנט והטכנולוגיה, למצוא אלטרנטיבה למצב הביש בו אנו נמצאים, דהיינו, בידי נגידי חסרי מעצורים כמו האמריקאי, היפני, הסיני, הבריטי, ועוד...

אלטרנטיבה תהיה בכל מקרה, כאשר שלב משבר החוב הגלובלי יגיע לשיאו הבא. אותם הנגידים יוקעו, אז, כמאיצי הנפילה, ולא כפי שניתן לשמוע היום, כמצילי המצב. האם הזהב, הביטקוין, או שילוב של פיזי ואלקטרוני כאחר, יהוו את הבסיס החדש של הכסף העתידי?

האם כפי שמובנה בשניהם, זה יהיה כסף גלובלי, ולא מדינתי, שלא ניתן להשחתה אינפלציונית מכוונת, ומקובל כאמצע תשלום גם עבור דברי המכולת, וגם בסחר הבינלאומי? העתיד יאמר זאת. לדעתי, לא עתיד רחוק כל כך.

הרבה הצלחה לכולם.

משה שלום הוא ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.