TASC למחזיקי אג"ח צים: לוותר על הדרישה לפירעון מיידי

מחרתיים צפויים מחזיקי האג"ח של צים להתאסף על מנת להכריע בשאלה אם לדרוש או לוותר על זכותם להעמיד את חובה של חברת הספנות כלפיהם (391 מיליון דולר) לפירעון מיידי

מחרתיים צפויים מחזיקי האג"ח של צים להתאסף על מנת להכריע בשאלה אם לדרוש או לוותר על זכותם להעמיד את חובה של חברת הספנות כלפיהם (391 מיליון דולר) לפירעון מיידי.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", צפויה נציגות החברה, שמורכבת מחברות הביטוח מגדל והראל וקרן הפנסיה עמיתים, להיענות בחיוב לבקשת צים, שבשליטת משפחת עופר, ולוותר על זכות זאת, וזאת לאחר הסכמות שאליהן הגיעו בימים האחרונים הצדדים. נזכיר כי צים נמצאת בימים אלה בעיצומו של גיבוש תוכנית עסקית חדשה מול הבנקים המממנים.

מעבודה של חברת הייעוץ TASC, שנאמני האג"ח פרסמו אמש לבורסה, עולה כי למחזיקים של צים היו סיבות טובות להיענות לבקשת החברה; מסקנת חברת הייעוץ היא חד משמעית - קיים יתרון לחתימה על כתב הוויתור.

העבודה בחנה שני תרחישים מרכזיים - העמדת החוב לפירעון מיידי ומימוש הפירעון עם פקיעת תוקפו של כתב הוויתור, לאחר דיוני החברה עם הבנקים המממנים או בסוף חודש נובמבר 2013, לפי המוקדם מהשניים.

הממצאים העלו כי אם יחליטו המחזיקים לממש את זכותם לפירעון מיידי של החוב, הם יזכו לכיסוי של 12%-32% מהיקף החוב, כלומר עד 125 מיליון דולר. מנגד, אם ימתינו הם עשויים ליהנות מכיסוי נרחב יותר של החוב - 21%-36%, כלומר עד141 מיליון דולר, במקרה שלא יהיה שינוי משמעותי ברמת הנכסים הלא משועבדים של החברה.

זאת ועוד, לפי TASC העמדת החוב לפירעון מיידי פירושה כי מחזיקי האג"ח מוותרים למעשה על האפשרות כי בעקבות הסדר שיגובש מול יתר הלווים, תוכל צים להתאושש ולפרוע את רוב או את כל חובותיה. בנוסף, ייאלצו המחזיקים לוותר על תשלומי ריבית נוספים בסך של כ-11 מיליון דולר, ועל העמדת בטוחה נוספת מצד החברה, שתגדיל את שווי הבטוחות שבידיהם בכ-24 מיליון דולר.

הפסד ענק של 433 מיליון דולר

עם זאת, ציינו ב-TASC כי בוויתור על הזכות לדרוש פירעון מיידי קיימת אי ודאות בנוגע ליתרת הנכסים הפנויים של החברה, שכן צים ציינה בדוחותיה האחרונים על כוונתה לממש נכסים ביותר מ-200 מיליון דולר בשנתיים הקרובות, דבר שעשוי להקטין את כיסוי החוב של בעלי האג"ח.

צים סיכמה את 2012 בהפסד ענק של 433 מיליון דולר. בדוחות שפרסמה בעלת השליטה בה, החברה לישראל, צוין כי נוכח המשבר המתמשך בענף הספנות, תתקשה צים לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות החל ב-2013. נכון לסוף 2012, חייבת צים 2.69 מיליארד דולר, מהם 1.42 מיליארד דולר לבנקים, 875 מיליון דולר למספנות, ו-391 מיליון דולר לבעלי אג"ח.