"חלק מהישראליות בוול סטריט יצמחו ב-3%-4% ברבעון"

לקראת עונת הדוחות, האנליסט דניאל מירון פסימי באשר לנתוני המכירות של חברות הטכנולוגיה, אך מצביע על שיפור בתחום הטכנולוגיה הארגונית ועל "כיסי צמיחה" כגון רשת דור רביעי בסלולר ותשתית אופטית קווית

עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה. מבין החברות הישראליות, צ'ק פוינט הייתה הסנונית הראשונה שפרסמה את דוחות הרבעון הראשון בתחילת השבוע. רוב החברות הישראליות האחרות (רובן חברות טכנולוגיה) יפרסמו את דוחותיהן בשבועות הקרובים.

"עד כה, נראה שהביצועים הרבעוניים של חברות טכנולוגיה מרכזיות היו מתחת לציפיות, על רקע עליות חדות בשוקי ההון", אומר אנליסט הטכנולוגיה דניאל מירון, לשעבר מנהל פעילות המחקר בישראל של RBC.

מירון מציין כדוגמה את ענקית המחשוב IBM. "דוחות החברה אכזבו נוכח דחיית עסקאות על ידי לקוחות, שהתבטאה בירידה של 5% בהכנסות. החברה - שעד כה הראתה עקביות בביצועים, עמדה בתחזיות ונתפסה כמניית טכנולוגיה בטוחה יחסית - אמנם הותירה על כנה את התחזית השנתית, אולם הסטייה הרבעונית גרמה לירידה של 9% במניה, לאחר נגיעה בשיא לפני שבועות מספר".

עוד בתחום התוכנה, מציין מירון כי SAP אכזבה, Fortinet פרסמה אזהרה ואורקל, שנחשבת לסמן מרכזי בתחום התוכנה לארגונים, פרסמה דוח חלש מהצפוי. אך הביצועים החלשים לא מאפיינים רק את חברות התוכנה. "חברת ניתוב התעבורה ברשת F-5 ו'תאומתה' הקטנה רדוור מישראל הצביעו על דחיית הזמנות, וכך גם ספקית ציוד התקשורת הישראלית סרגון", הוא אומר.

השקעות איטיות מהצפוי

לדבריו, רף הציפיות בנוגע לחברות הטכנולוגיה הישראליות די נמוך, והדבר משתקף בשוויין. זאת, בעוד זרימת הכסף לשוק ההון מקיץ 2012 הביאה לשיאים במניות שונות, כגון IBM, למרות הביצועים הפושרים.

מירון מזהיר מפני סימנים המראים כי ההשקעות בתחום הטכנולוגיה יהיו איטיות מהצפוי, בניגוד לאווירה המשתקפת בשוק ההון. "החודשים הראשונים של השנה חשופים יותר לעונתיות חלשה בהשקעות הוניות, ובעיקר בטכנולוגיה. בנוסף, יכולה להיות השפעת מאקרו נרחבת של אי-ודאות בכלכלה העולמית ושל הקיצוצים בתקציבי הממשלות", הוא אומר.

במקביל לתקציבי הממשלות המצטמצמים, מירון סבור שגם ההשקעות במגזר העסקי ממשיכות להיות זהירות. "עם זאת, התחום הארגוני הראה סימני צמיחה מובהקים בשנים האחרונות, בעוד שההשקעות של חברות התקשורת בפתרונות חדשים היו תנודתיות", מציין מירון. הסיבה לכך היא שחיקת התזרים החופשי בשנים האחרונות בשל התחרות העזה, ושחיקת מחירי השיחות.

לדבריו, תעשיית החומרה ממשיכה לסבול מהאטה במכירות מוצרי אלקטרוניקה לצרכן, כגון טלוויזיות ומצלמות. "תעשיית המחשבים מאיצה מגמה זו, עם ירידה של כ-11% ביחס לשנה שעברה, בשל האימוץ הנרחב של טאבלטים וסמארטפונים", הוא אומר.

ובכל זאת, יש גם מה שמירון מכנה "כיסי צמיחה בתוך שרשרת הערך הטכנולוגית". לדוגמה, ספקיות התקשורת ממשיכות להשקיע בתשתית הרשת לדור הרביעי ובתשתית האופטית הקווית, כדי לתמוך בתעבורת המידע, והדבר מייצר פעילות והכנסות לחברות הטכנולוגיה בתחום.

"לאחר השקעות מצומצמות בשנים האחרונות, סך ההוצאה על ציוד תקשורת צפוי לעלות ב-2013 ב-10% ברחבי העולם, וב-6% בנטרול סין", אומר מירון, "במקביל, ארגונים רבים ממשיכים לאמץ רשתות WiFi כדי לסייע בשימוש בטאבלטים ולהגביר את גמישות הרשת. אנו רואים גם אימוץ נרחב של התקני מחשוב ניידים, כגון טאבלטים וסמארטפונים, שצפויים לצמוח ב-25% השנה. עם זאת, הצמיחה בהכנסות וברווחיות בתחום תהיה איטית יותר".

עוד "כיס צמיחה" נובע מהעלייה הנמשכת בנפחי המידע, ומהצורך להגביר את יכולות התקני האחסון והגישה מרחוק במחשוב הענן ובתוכנה כשירות (SaaS). במקביל, לדברי מירון, ארגונים מתעשיות שונות ממשיכים באימוץ מערכות לכרייה וניתוח מידע, תחום שמכונה Big Data ושצפוי לצמוח בכ-10% בשנה בממוצע. אמנם זהו מספר גבוה משיעור צמיחת תעשיית ה-IT, "אך עד לפני 5-10 שנים מספר כזה היה מעלה פיהוק בקרב המשקיעים", מציין מירון. מי שעשויות ליהנות מכך הן נייס וורינט.

"נראה שחברות הטכנולוגיה מישראל החלו לשקף את ההאטה מוקדם יותר, הן בצפי לשנה הנוכחית והן במחירי המניות, שחלקן נסחרות בשפל של כמה חודשים", אומר מירון. להערכתו, "חלק נכבד מחברות הטכנולוגיה הישראליות צפוי לצמוח אורגנית בשיעור חד-ספרתי ברבעון הקרוב, ביחס לרבעון המקביל. אך גם אם קצב הצמיחה ישתפר ברבעונים הבאים, נראה שבאופן כללי הוא איטי יותר".

בנוסף, הוא מעריך שחברות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בחו"ל ידווחו על עלייה מתונה של כ-3%-4% ברבעון ובשנה כולה, אם כי הוא מסייג ומוסיף שהמנעד רחב מאוד.

- אם כך, מה ניתן לצפות מהדוחות הקרובים של החברות הישראליות?

"העננה של הביצועים בטווח הקצר מאפיינת לא רק את רדוור וסרגון, שכבר פרסמו אזהרות רווח, אלא גם את סיווה, קומברס, אודיוקודס, נייס, מלאנוקס, אורבוטק, DSPG, טאואר ועוד, שצפויות לדווח על צמיחה מועטה, יציבות ברוב המקרים או אף ירידה אצל חלקן. חברות אחרות, דוגמת אמדוקס, אמנם צפויות לדווח על צמיחה איטית של כ-3%-4%".

ויש גם חברות שעבורן המצב אופטימי בהרבה. "לפי התחזיות, חברת האבטחה אימפרבה צפויה לצמוח בכ-28%. סיליקום, שמספקת קישוריות לרשתות תקשורת, כבר הראתה צמיחה מהותית של קרוב ל-50% ברבעון הראשון, וייתכן כי שגם החברות RRSat, סאפיינס, מג'יק, נובה ואיזיצ'יפ יראו סימני צמיחה ברמה השנתית", אומר מירון.

- מה צפוי למניות של החברות הישראליות בוול סטריט?

"הנזילות המועטה במניות קטנות ובינוניות (Small-Mid Cap) מעיבה על שווי החברות. ייתכן שהמניות הישראליות ידביקו את הפער למדדים כשהצמיחה בעסקיהן תתחדש. אולם יש לציין שייתכן שזרימת ההון לשוק המניות, בהיעדר אלטרנטיבות השקעה אחרות, היא זו שבעצם קבעה את גובה המדדים, ולא הביצועים בתעשיית הטכנולוגיה, שהצביעו על צמיחה איטית ברוב המקרים".

מה אומר מירון
 מה אומר מירון