תל אביב נחשפת: אירועי "בתים מבפנים" בעיר ייפתחו בשבוע הבא

אירוע המספק מבט למרקם החיים בעיר: קפיצה למנחת המסוקים של עזריאלי, ביקור בית אצל שגריר צרפת, גן ציבורי עם סיפור מתח מסתורי וקיבוץ עירוני שלא היכרנו

תל-אביב היא בוודאי לא העיר היפה ביותר בעולם, אבל אופי לא חסר לה, ולכל אחת מגיע לקום בבוקר ולהסתכל על עצמה בשביעות רצון. זה בדיוק מה שעושה אירוע "בתים מבפנים", שיתקיים בתל-אביב בסוף השבוע הבא - מחמישי עד שבת (2-4 במאי). האירוע, שבו נפתחים בתים פרטיים, משרדים וגינות, ואתרים ציבוריים סמויים מן העין לביקורי קהל, חוגג את שנתו השביעית. הפעם מצטרפים אליו שלל תכנים שמעשירים את ההתרחשות: כנס שימור ירוק בעיר הלבנה, פסטיבל מופעים "תלוי במקום" בבנייני מוסדות העירייה, ותערוכות מגוונות, בעיקר סביב נושא העיר הלבנה והסגנון הבינלאומי, שעליו זכתה תל-אביב בתואר אתר מורשת עולמי מטעם האו"ם.

"בתים מבפנים" נועד להפנות את המבט ואת תשומת הלב לסביבה האדריכלית האורבנית, על בתיה, דרכיה וגניה. האירוע, שהחל את דרכו בניו יורק ובלונדון התפשט לעשרות ערים בעולם. בתל-אביב הוא זוכה להצלחה מרשימה ומצליח להוציא מדי שנה אלפי משוטטים בעקבות תוכנית הביקורים שרוקחים היזמים והאוצרים אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן נון. השניים החלו במשימה מתוך תשוקה אישית והצליחו לרתום בהתלהבות את העירייה, מוסדות האקדמיה בעיר כמו גם גופים אזרחיים בלתי תלויים.

ללא אבחנה בין קודש לחול

מעבר לאסתטיקה ולתובנות האדריכליות, מספק האירוע מבט נדיר ואוהד אל מרקם החיים העירוניים. עשרות בתים פרטיים פותחים את דלתם לכל המעוניין, ומכניסים יחד עם הסקרנות האינטלקטואלית גם את השכן ממול או משכונה מרוחקת. האווירה הכללית, של פתיחות ושיתוף היא סוד קסמו של האירוע, לא פחות מהעניין האדריכלי והעיצובי.

בתוכנית יותר מ-150 פעילויות, רובן בחינם. אלה כוללות, לצד ביקורי בית אצל אנשים מעניינים ויצירתיים, גם סיורים בבנייני ציבור בעלי ערך אדריכלי מיוחד, סיורים מוסברים על פרויקטים של פיתוח נוף, ארכיאולוגיה ואקולוגיה בעיר, סיורי אופניים, הצצות לאתרים נסתרים הסגורים בדרך-כלל בפני הקהל, פרזנטציות של פרויקטי בנייה גדולים שעתידים להיבנות בעיר ולהשפיע על חיי התושבים והמבקרים בה, פעילויות ילדים בנושאי בנייה וסביבה ועוד.

בין הבתים הפרטיים נמצא ביתו היפואי של היזם גד ססובר, שעל שחזורו ושימור עברו המפואר עמל כשנתיים. הוא שחזר את המרצפות המצוירות, חלונות עץ מקושתים ופרטי אבן מגולפים. בית הפסיפס - מפעל החיים והמגורים של יוסי ויפה לוגסי ביפו, הוא יצירה מתפתחת ומרתקת. ביפו שוכן גם הסטודיו ולופט המגורים האקלקטי והמקסים של המעצב סמי די.

האדריכלית הילה עמיר הולנדר תכננה עיצוב פנים לדירת גג בצפון תל-אביב, תוך שימוש מעניין בעץ, ברזל ובטון. דירה אחרת עוצבה בהשראת עיצוב ותרבות המגורים היפנית, עם דלתות הזזה וגומחות קיר. בפלורנטין שוכן הקוטג' העירוני והסטודיו של חגי רבי ועדית מן.

במעבר חד מקנה המידה הפרטי נפתח לביקור מסעיר מנחת המסוקים שעל גג מגדל עזריאלי. מרכז בקרת הרמזורים של תל-אביב הוא אחד הלהיטים של האירוע, וכמותו גם בית הכנסת הגדול ולהבדיל, מערות העטלפים בנבכי התחנה המרכזית החדשה.

תשוקת האדריכלות לא מבחינה בין קודש לחול, ומקדשת גם את ההווה וגם את מורשת העבר. בית הספר לעיצוב סטודיו b6 מזמין לסיור בין מחלקות העיצוב והאופנה שלו, ומקדיש תערוכת מחווה לימי הזוהר של בית הספר באוהאוס בדסאו, בשנות ה-20 של המאה שעברה. סיורים מתקיימים גם בהיכל התרבות המחודש ובחניון התרבות החדיש שמתחת לכיכר.

את החשמל באוויר ייקחו לאקסטרים אנשי "גרילה לייטינג" קבוצה בינלאומית מאורגנת של אנשים, שיפשטו על העיר ויאירו בניינים נבחרים באופן הנראה אקראי, אך בפועל נעשה על פי תכנון וכוריאוגרפיה מתוזמרת היטב. בין הבניינים המוארים צפויים להיות בית העירייה ההיסטורי בכיכר ביאליק ובתי הבאוהאוס סביב כיכר דיזנגוף.

מרבית הסיורים בחינם, חלקם בהרשמה מראש באתר: www.batim-il.org