דגן מצדיק איפוק אובמה: "לא אסד הורה להפעיל נשק כימי"

טען בכנס בניו-יורק: ההוראה - ברמה מקומית ■ אומר: "נתניהו מצטייר כמי שהתערב יותר מדי בנושאים פנימיים בארה"ב ובבחירות שם" ■ "איום בהתקפה מיידית על איראן לא מביא תועלת לישראל"

בעיצומו של קמפיין רפובליקני לדחוף את הבית הלבן לפעולה להפלת משטרו של בשאר אסד, הכריז אמש (א') ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, כי לא אסד הורה להפעיל נשק כימי בזירות הקרב בסוריה.

בכנס של "ג'רוזלם פוסט" בניו-יורק, אמר דגן, כי הוא מטיל ספק בכך, שממשלת סוריה אישרה השימוש בנשק כימי. לדבריו, השימוש בנשק זה, שנעשה בהיקף מוגבל, נבע מ"החלטה מקומית", ולפיכך הוא, דגן, מבין את הגישה הזהירה של ארה"ב לגבי התערבות להפלת המשטר בדמשק.

בעוד שראש המוסד לשעבר הקטין בחשיבות האיום של נשק כימי ושל השתלטות איסלמית על סוריה, הוא ציין שאסד ביצע פשעי מלחמה רבים ואמר שישראל תוכל לתמוך בזהירות בפעולה של כוחות ירדניים בסוריה: "אנו כיהודים איננו יכולים לשקוט לנוכח העובדה שאסד טובח את בני עמו. עלינו לנקוט גישה מוסרית. עלינו לנקוט עמדה".

ועם זאת, דגן אמר שהוא היה מהסס להעריך שאסד יעזוב את ארמון הנשיאות בקרוב.

ראש המוסד לשעבר הביע תמיכה בדברים שהשמיע קודם לכן, באותו טקס, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. אולמרט אמר, כי מצבה האסטרטגי של ישראל עתה טוב יותר מכפי שהיה מזה שנים רבות, מפני שכל שכנותיה של ישראל נאלצות להתמודד עם זעזועים פנימיים ואף לא אחת מהן מהווה איום על ישראל.

בראיון משותף ל"ניו יורק טיימס" ול"ג'רוזלם פוסט", אחרי הנאום, אמר דגן, כי זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה, שלישראל ולמדינות ערביות או מוסלמיות מתונות יש אינטרסים משותפים. לסעודיה, למדינות המפרץ ולאזרבידג'אן נשקף איום הרבה יותר גדול מזה שנשקף לישראל.

דגן: נתניהו "אדם חכם"

דגן תקף שוב את מדיניות ישראל בסוגיית האיום האיראני. הוא טען, שראש הממשלה, בנימין נתניהו, פוגע במאמצים למנוע מטהראן לפתח נשק גרעיני מפני שהוא ממקד את תשומת הלב הגלובלית באפשרות של מהלומה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן.

"האיום בהתקפה מיידית על איראן אינו מביא תועלת לישראל", אמר דגן. "הוא הופך את הבעיה האיראנית מנושא גלובלי לנושא ישראלי. הייתי הרבה יותר מאושר לו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, היה משמיע את הצהרתו, שלא יתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני, בריאד ולא בירושלים".

עוד אמר ראש המוסד לשעבר, כי נתניהו "אדם חכם", אך הוא "נתפס כמי שהרחיק לכת בהתערבותו בנושאים פנימיים בארה"ב ובמערכת הבחירות שלה". זה לא סייע ליחסים בין ישראל ולארה"ב, אמר דגן.

בנושא הפלסטיני אמר דגן, כי הנושא הפלסטיני זקוק לתשומת לב רבה יותר מכפי שהוא מקבל עתה. "לטובתה שלה, ישראל חייבת לפתוח בדו-שיח רציני עם הפלסטינים", הוא אמר. "דבר אחד זה לומר זאת. דבר אחר הוא ליישם דו-שיח כזה. אנחנו בצד הנותן. הם בצד המקבל... אנחנו נותנים דברים ממשיים, הם נותנים הבטחות".

לדבריו, צריכה ישראל לקיים שני ערוצי מו"מ: האחד ישיר עם מנהיגים פלסטיניים, והאחר מו"מ שקט יותר עם העולם הערבי, שחולק את חששה של ישראל מפני איראן.

"האינטרס שלנו הוא להרחיב את הדו-שיח עם הפלסטינים גם לסעודים וליתר המדינות הערביות", אמר דגן. "זה ירחיב את מה שאנו יכולים לקבל. ישראל יכולה לנהל שיחות סודיות עם מדינות אלה".

דגן, שעבר ניתוח השתלת כבד ב-2012, פתח את נאומו באמירה שהוא שמח להיות בניו-יורק "מפני שזה טוב יותר מהאלטרנטיבה", לפי דיווח ב"ג'רוזלם פוסט". הוא אמר, שהוא מרגיש עתה כמו "בגן עדן".

הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, אמר באותו כנס, כי לישראל יש יכולת לתקוף באיראן ולשאת בתוצאות, אך "אין צורך לתקוף את איראן מחר בבוקר... יש לנו בינתיים זמן".

מוטב לשכנע את ידידינו בעולם ובאזור שמדובר באיום גלובלי וממשלת ישראל עושה עבודה טובה (בהפצת המסר הזה), אמר אשכנזי. בכל מקרה, ישראל זקוקה ליכולת (צבאית) משלה שכן לא נוכל לחיות תחת מטריה גרעינית איראנית. הוא קרא להחמיר עוד יותר את הסנקציות על איראן.

האלוף (מיל.) עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, אמר בכנס של "ג'רוזלם פוסט", כי ארה"ב אינה מצליחה לשכנע את איראן שהיא אכן מתכוונת לתקוף את מתקני הגרעין שלה אם המשטר בטהראן לא יפסיק את מאמציו לפתח נשק גרעיני, אף על פי שלארה"ב יש היכולת לעשות זאת. לדבריו, המסר שארה"ב משדרת הוא שהיא אינה ששה למלחמה.