בוטלה הקמת אזור התעשייה בצמידות ליישוב רכסים

וועדת המשנה המחוזית להתנגדויות קיבלה את הרוב המוחלט מבין 13 ההתנגדויות שהוגשו לעיונה וביטלה את הקמתו של אזור תעשייה בין היישוב רכסים והכפר הבדואי אבטין

וועדת המשנה המחוזית להתנגדויות קיבלה את הרוב המוחלט מבין 13 ההתנגדויות שהוגשו לעיונה וביטלה את הקמתו של אזור תעשייה בין היישוב רכסים והכפר הבדואי אבטין. ההתנגדות, לצד חוות דעת מפורטת שקבעה כי התוכנית נדונה לכישלון, פורסמה לראשונה במוסף הנדל"ן של "גלובס" בתחילת השנה.

בין המתנגדים להקמת אזור התעשייה, מאות מתושבי רכסים המיוצגים באמצעות עוה"ד ענת בירן ואסף עירוני ממשרד ענת בירן - עורכי דין שהתנגדו לתוכנית בשל הקמת המתחם על חשבון השטחים הפתוחים המפרידים בין רכסים לאבטין, וכן קק"ל, החברה להגנת הטבע, כפר חסידים, וכן עיריית חיפה, הרחוקה קילומטרים ספורים מהאזור המתוכנן. התוכנית האמורה, משתרעת על שטח 427 דונם שכולל היום בעיקר שטחים חקלאיים. התוכנית מייעדת קרקע לאזור תעסוקה משותף ומוסיפה כ-62.4 אלף מ"ר לתעסוקה ו-1708 מ"ר לשטחי ציבור.

בהחלטת הוועדה לקבל את ההתנגדויות צוין ש"הוועדה שקלה את התועלת של אזור התעסוקה המוצע שנועד לתת מענה תעסוקתי לנשות ותושבי האזור ומקור הכנסה לרשויות, מול העלות הכרוכה בפגיעה במתנגדים תושבי רכסים, בפגיעה בשטחים פתוחים חקלאיים ע"פ תמ"א 35 ותמ"מ 6, בפגיעה בפעילות החינוכית של כפר הנוער 'כפר חסידים', במגוון הביולוגי ובאינטרסים העירוניים של העיר חיפה, המתפקדת כעיר הראשה במטרופולין חיפה...סבורה הוועדה כי התוכנית נוגדת את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, ופוגעת ברציפות השטחים הפתוחים...בנוסף נוגדת התוכנית את תמ"מ 6...נדרש היה לבחון חלופות תכנוניות נוספות במרחב כך שניתן יהיה לשמור על החיץ הירוק בין הישובים ולקיים אזור תעסוקה כמבוקש".

עוד ציינה הוועדה בהחלטתה ש"התוכנית פוגעת בתושבי רכסים הסמוכים לתחום התוכנית. באזור התעסוקה מוצעים מבנים בגובה של 21 מטרים הסמוכים מאוד לבתי מגוריהם של תושבי רכסים. התוכנית ביטלה שטח מאושר ל"שטח ספורט ונופש" ולא הציעה חלופה תכנונית במקומה. התוכנית תעמיס על זיהום האוויר בתקופת הבנייה של אזור התעסוקה וכן תעמיס את האזור מבחינה תחבורתית...".

לדברי עו"ד ענת בירן, המייצגת את תושבי רכסים, "טוב עשתה הוועדה שהחליטה לדחות את התכנית. אם הייתה מאושרת היה נגרם לתושבים ולשטחים הפתוחים נזק בלתי הפיך, זאת כאשר ישנן חלופות פוגעות פחות. גופים רבים התנגדו לתכנית, קולם נשמע, ואנו שמחים על התוצאה. אני מקווה שתקודמנה תוכניות אחרות הפותרות את בעיות התעסוקה באזור, מבלי ליצור בעיות אחרות חמורות בהרבה".