אובמה: בסוריה, נשקול אופציות שעד עתה לא שקלנו שימוש בהן

באותה נשימה אמר נשיא ארה"ב כי הוא אינו מוכן, בשלב זה, לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד ■ CNN: הפנטגון מאיץ התכנון להתערבות צבאית אפשרית בסוריה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ג'), במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כי אכן נעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, אך, בשלב זה, הוא אינו מוכן לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד. הנשיא הדגיש, כי הורה לפנטגון להגיש לו אופציות לפעולה בסוריה, וכי בעתיד הוא יהיה מוכן לשקול אופציות שעד עתה לא נעשה שימוש בהן. הוא אמר כי הממשל זקוק להוכחות חותכות, שקבילות לא רק לארה"ב אלא לקהיליה הבינלאומית כולה, שמשטר אסד הוא שאחראי להפעלת נשק הכימי במדינה לפני שיורה על פעולה בסוריה.

קודם לכן מסרה רשת CNN, כי משרד הגנה האמריקני מאיץ את התכנון להתערבות צבאית בסוריה.

"כרגע יש לנו הוכחות שנעשה שימוש בנשק כימי בתוך סוריה, אך איננו יודעים כיצד הופעל הנשק, מתי זה קרה ומי השתמש בו", אמר הנשיא. "אין בידינו (מידע על) שרשרת התפתחויות שקובעת בידי מי היה הנשק ומה בדיוק קרה".

הוא הוסיף: "כאשר עלי לקבל החלטה שקשורה לביטחון הלאומי של ארה"ב ושעוסקת באפשרות של נקיטת פעולה נוספת בתגובה על שימוש בנשק כימי, אני צריך לוודא שיש בידינו את כל העובדות. זה מה שהעם בארה"ב מצפה. אם ניחפז לקבל החלטה, בלי עובדות חותכות, ייתכן שנמצא עצמנו במצב שבו לא נוכל לגייס את הקהיליה הבינלאומית".

אך אובמה הדגיש, כי אם יקבל הוכחות חותכות, שמשטר אסד אכן הפעיל נשק כימי, זה יהיה "שינוי בכללי המשחק". הוא השתמש בביטוי זה בהתבטאויות קודמות על המצב בסוריה. הערב הוא נשאל מה המשמעות של "שינוי בכללי המשחק".

תשובתו: "יהיה עלינו לחשוב על כל מגוון האופציות שעמדות לרשותנו. יש לנו אופציות על המדף. כבר אשתקד ביקשתי מהפנטגון ומסוכנויות המודיעין להכין לי אופציות לפעולה. אם יתברר שאסד השתמש בנשק כימי, זו תהיה הסלמה באיום על ארה"ב ועל הקהיליה הבינלאומית והמשמעות היא שאנו נצטרך לשקול אופציות שעד עתה לא נעשה שימוש בהן".

הוא הדגיש: "מה שקורה עתה בסוריה היא כתם על הקהיליה הבינלאומית".

פקיד ממשל בכיר אמר ל-CNN, כי החלטת הפנטגון להאיץ את התכנון לפעולה צבאית אפשרית בסוריה נובעת מהעובדה שהולכות ומצטברות ראיות על שימוש בנשק כימי בסוריה, וכמותן הולכת וגדלה.

המקור אמר, כי גם אם הבית הלבן יורה על התערבות צבאית בסוריה, קרוב לודאי שלא יהיה מדובר בפלישה של כוחות אמריקניים על הקרקע. שני פקידי ממשל אחרים אמרו, כי קרוב לוודאי שייעשה שימוש בטילי שיוט, המוצבים על ספינות של הצי האמריקני, או במטוסי קרב-הפצצה, כדי להשמיד מאגרים של נשק כימי או את המטות של גורמים בצבא סוריה שאחראים להפעלת הנשק הכימי.

אבל גם הפצצה מהאוויר תהיה כרוכה בקשיים מפני שצבא סוריה החל להזיז כמויות של נשק כימי ממקום למקום בתוך המדינה. "אנו צריכים להניח שהסורים יוסיפו לעשות זאת", אמר אחד מהמקורות. הוא ציין, שיו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, אמר, בשימוע בקונגרס, כי הצבא לא יוכל להשמיד או לתפוס את כל מאגרי הנשק הכימי מפני שאין בידו מידע היכן ממוקמים כל המאגרים.